پرداخت حدود صد هزار میلیارد ریال تسهیلات تولید و اشتغال تا پایان خرداد

تهران (پانا) - آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد از آغاز اجرای برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) تا پایان خردادماه امسال بیش از ۹۹ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

کد مطلب: ۱۲۰۲۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت حدود صد هزار میلیارد ریال تسهیلات تولید و اشتغال تا پایان خرداد

به گزارش ایرنا، منابع تخصیصی تسهیلات تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در سه بخش تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان اقتصادی و کمک به نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و طرح‌های که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، پرداخت می‌شود.

برپایه این آمارها، این میزان تسهیلات تاکنون به یک‌هزار و ۵۱۰ بنگاه و واحد تولیدی پرداخت شده است.

از آغاز اجرای این طرح (ابتدای اسفندماه سال ۹۷) ‌تا پایان خرداد ماه هفت‌هزار و ۷۲۷ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات یاد شده ثبت‌نام کردند.

در این بازه زمانی همچنین ۲‌هزار و ۷۵۰ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۲۰۵ هزار و ۵۲ میلیارد ریال تسهیلات انجام که در نهایت منجر به پرداخت ۹۹ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال تسهیلات شد.

برپایه این آمارها، در سه ماهه نخست امسال نیز ۱۴۵ فقره پرداختی به میزان ۱۳ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال به بنگاه‌های متقاضی در قالب همین تسهیلات انجام شد.

به گزارش ایرنا، برنامه تولید و اشتغال (موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور) از اسفند ماه ۹۷ پس از انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان برنامه و بودجه کل کشور، ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و پیاده‌کردن فرآیند اعطای تسهیلات از طریق سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت وارد فاز اجرایی شد.

سقف منابع مورد نیاز این برنامه ۲۰۱ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال تعیین شده است. صندوق توسعه ملی به همین منظور تاکنون طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به میزان ۵۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال نزد بانک‌های عامل طرف قرارداد سپرده‌گذاری کرده که در تلفیق با منابع داخلی بانک‌ها (۵۰ درصد منابع صندوق و ۵۰ درصد منابع بانک‌ها)، منابع ایجاد شده برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به مبلغ ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه ذکر شده توسط وزارت صنعت، کمیته‌های بررسی و کارگروه‌های استانی تشکیل و اقدام‌های لازم به منظور ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات و بررسی و معرفی واجدان شرایط به بانک‌های عامل در دستور کار قرار گرفت.

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین حاکی از پرداخت ۹۱۷ فقره تسهیلات به ارزش ۳۱ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در راستای «اقتصاد مقاومتی» در قالب پروژه «رونق تولید» در فصل بهار امسال است.

برای دریافت این تسهیلات، ۲‌هزار و ۲۳ فقره ثبت‌نام انجام شده بود که ۸۲۱ فقره به ارزش ۷۶ ‌هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار