آقای رئیس و آغاز تصمیمات منحصر به فرد در فوتبال؛ کارت قرمز جانشین فرش قرمز

تهران (پانا) - در حالی که دراگان اسکووچیچ توانست تیم ملی فوتبال ایران را از فاجعه دور کند؛ به جای تقدیر از او و انداختن فرش قرمز زیر پای موفق‌ترین سرمربی تاریخ، رئیس جدید فدراسیون فوتبال قصد دارد سرمربی جدیدی را برای تیم ملی استخدام کند.

کد مطلب: ۱۱۹۴۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آقای رئیس و آغاز تصمیمات منحصر به فرد در فوتبال؛ کارت قرمز جانشین فرش قرمز

هنوز ۲۴ ساعت از برد شیرین تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و صعود به ‌عنوان تیم صدرنشین به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی نگذشته بود که شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس جدید فدراسیون فوتبال که همراه با تیم در بحرین حضور داشت در بازگشت به ایران در همان فرودگاه به صورت غیر مستقیم از احتمال پایان همکاری با دراگان اسکووچیچ سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران خبر داد. سرمربی کروات که زمان انتخابش انتقادهای زیادی به او وارد می‌شد اما در منامه یحرین ناجی تیم ملی ایران شد و توانست از ۴ بازی ۱۲ امتیاز کسب کند و به ‌عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعدی صعود کند.

حالا تقریبا 70 روز دیگر تیم ملی کشورمان باید در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی شرکت کند و این روزها صحبت از تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به میان آمده است. رئیس فدراسیون فوتبال زمان مواجه شدن با سوال درباره آینده نیمکت تیم ملی می‌گوید حالا وقت داریم و بهتر است از نتایج تیم ملی فعلا لذت ببریم! و از سمت دیگر اسکووچیچ به صراحت اعلام کرده است سرمربی تیم ملی است و حتی در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد تا سال ۲۰۲۳ با تیم ملی فوتبال ایران قرارداد دارد.

گزینه‌های جانشینی مرد تاریخ‌ساز فوتبال ایران

با صحبت از تغییر کادر فنی تیم ملی فوتبال کشورمان موجی از گزینه‌های مورد نظر برای هدایت تیم ملی فوتبال بر سر زبان‌ها افتاد، البته فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای اعلام کرده تمام گزینه‌ها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها است و هیچ یک مدنظر فدراسیون فوتبال نیست. اصلی‌ترین گزینه‌ای که نام او به میان آمده بدون شک کارلوس کی‌روش سرمربی اخراجی تیم ملی کلمبیا است که پس از اخراج از کلمبیا 7 ماه است بیکار شده و تیمی سراغ جذب او نرفته است. سرمربی پرتغالی که 8 سال سرمربی تیم ملی ایران و سابقه دو صعود به جام جهانی با ایران در کارنامه‌اش چشمک می‌زند، مردی که دوست‌داران زیادی در ایران دارد و به خصوص به علت مواضعش علیه پرسپولیس توانست محبوب هواداران تیم‌های ناکام سال‌های اخیر فوتبال ایران شود. افرادی که برای بازگشت کی‌‍روش از تمام قدرت خود استفاده می‌کنند و حتی در روزهایی که تیم ملی در بحرین حضور داشت در کلاب هاوس رسما آرزوی شکست تیم ملی و ناکام بودن اسکووچیچ را می‌کردند.

هر چند بحث بازگشت کی‌روش با هدایت جریان رسانه‌ای دوست‌دار او همچنان داغ است اما گفته می‌شود برخی از فدراسیون‌نشینان با بازگشت مجدد کی‌روش به فوتبال ایران سخت مخالف هستند و با این مخالفت بعید است او شانسی برای بازگشت به فوتبال ایران را داشته باشد. ضمن اینکه وزیر ورزش و جوانان هم به صراحت بازگشت او به فوتبال ایران را شایعه خواند و این موضوع را رد کرد.

آندره‌آ استراماچونی مردی نام‌آشنا برای استقلالی‌ها که در زمان اوج‌گیری استقلال این را رها کرد و به یک باره از ایران رفت و بلافاصله هم درخواست مطالبات خود را کرد گزینه دیگری است که مطرح شده است اما بنابر اخباری که رسانه‌های قطری منتشر کرده‌اند به احتمال تقریبا صد در صد او طی چند روز آینده با الغرافه قرارداد امضا خواهد کرد و بعید است از پول‌های نجومی اعراب دل بکند. البته در این میان گزینه‌های دیگری هم همچون گابریل کالدرون، علی دایی‌و‌حتی یحیی گل‌محمدی هم مطرح هستند اما در حد یک نام باقی مانده‌اند.

اسکووچیچ تغییر کند یا خیر؟!

به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های غیرشفاف مسئولان فدراسیون، اسکوچیچ سرمربی آب نمکی است، به این معنی که مسئولان در حال رایزنی با سایر گزینه‌ها برای هدایت تیم ملی هستند اما اسکووچیچ را هم فعلا حفظ کردند تا اگر به هر دلیلی گزینه مورد نظر در دسترس نبود، اسکووچیچ بتواند به جای او فعالیتش را در تیم ملی ادامه دهد. این در حالی است که دراگان اسکووچیچ بهترین عملکرد را در تیم ملی ایران داشته و تبدیل به اولین مربی تاریخ فوتبال شده است که توانسته در 7 بازی اول سرمربیگری خود 7 برد بدست بیاورد؛ موفقیتی که با هیچ اسیدی پاک شدنی نیست و باعث شده موافقان او را روز به روز بیشتر از قبل کرده و فوتبالی‌های زیادی در مقام دفاع از عملکرد او برآمده‌اند اما در این میان باید دید آقای رئیس به عملکرد موفق اعتقاد دارد یا بدنبال بازی با اسامی و مانور با سرمربی گران قیمت و اسم‌رسم‌داری است که نتیجه‌گیری‌اش در ابهام باشد.

تغییر کادر فنی منطقی است؟

حریف‌های تیم ملی ایران مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 10 روز دیگر معرفی خواهند شد و بازی‌های تیم ملی از نیمه اول شهریور به صورت رسمی و در حالی که احتمال میزبانی ایران بسیار کم است، آغاز خواهد شد. به عبارت دیگر تقریبا 70 روز تا آغاز بازی‌ها زمان داریم و در این مدت کوتاه از نظر علم فوتبال شناخت کامل سرمربی از وضعیت تیم ملی یک کشور شانس کمی دارد و باید بازی‌های اول را صحنه آزمون و خطای سرمربی جدید دانست، روندی که ممکن است کار رسیدن ایران به جام جهانی را یکبار دیگر به چالشی سخت تبدیل کند. در این بین نباید فراموش کرد بحث انتقال پول به مربی خارجی و موانعی که به خاطر تحریم جلوی پای فوتبال ایران قرار دارد از مهم‌ترین دغدغه‌ها محسوب می‌شود. هنوز پرونده سیاه مارک ویلموتس بلژیکی از خاطره‌ها فراموش نشده است و با شرایط فعلی آمدن یک مربی خارجی جدید تنها هزینه روی هزینه فدراسیون آورده است. اما در نهایت باید دید شهاب‌الدین عزیزی خادم در همان ابتدای راه ریاست چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا او نیز مانند مدیران پیش از خود در گرفتن تصمیمات عجیب و منحصر به فرد توانایی دارد و قید همکاری با بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران را خواهد زد و سراغ بازی با اسامی می‌رود؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار