نمایشگاه مجازی امام رضا (ع) در کتاب‌های درسی برپا شد

تهران (پانا) - محتوای متناسب با موضوع مرتبط با امام رضا علیه السلام در کتاب‌های درسی در بخش کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در قالب نمایشگاه مجازی منتشر شد.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه مجازی امام رضا (ع) در کتاب‌های درسی برپا شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پرداختن به زندگینامه و معرفی الگوها و اسوه‌های اخلاقی، ملی، مذهبی و ... در محتوای آموزشی بخشی از فرایند یاددهی و یادگیری می‌باشد که در نظام تعلیم و تربیت کشورمان تلاش شده این مهم با پرداختن به ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار و سیره و منش ایشان به خوبی مدنظر قرار گیرد. از این رو به‌منظور آگاهی‌بخشی، معرفی الگوهای صدر اسلام، امامان و ائمه معصومین علیهم السلام و سیره زندگی این بزرگواران، شخصیت‌های شاخص دوران تمدن اسلامی و دوران معاصر؛ کتاب‌های درسی برای گروه‌های سنی مختلف مناسب‌سازی شده است.

به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا(علیه السلام) به محتوای مرتبط با این حضرت در کتاب‌های درسی اشاره‌ می‌کنیم.

برخی محتواهای ارائه شده در کتاب‌های درسی شامل: علوم تجربی دوم دبستان: تصویر مراسم نقاره زنی در حرم مطهر رضوی/ فارسی دوم دبستان: نقاشی کبوترهای حرم/ فارسی پایه نهم: شعرآشنای غریبان/ مطالعات اجتماعی پایه هفتم: تصاویر، ضریح جدید امام رضا(علیه السلام)، صحن انقلاب، موزه آستان قدس رضوی، نقاره زنی در حرم مطهر، برخی از مواردی است که در کتاب های درسی مرتبط با امام رضا(علیه السلام) آمده است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت کتابخانه و مرکز اسناد، بخش نمایشگاه مجازی به آدرس http://lib.oerp.ir از سایر محتواهای ارائه شده دیدن کنند.

مروری بر زندگینامه امام رضا(علیه السلام)

علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا(ع) 148-203ق، هشتمین امام شیعه اثناعشری است. مشهورترین لقب امام هشتم، رضا است. امام رضا(ع) پس از پدرش امام موسی کاظم(ع) در سال 183ق و به مدت 20 سال امامت را برعهده گرفت. امامت او با خلافت هارون الرشید(10 سال)، محمد امین (حدود 5 سال) و مأمون عباسی (5سال) همزمان بود. امام هشتم تا پیش از سفر به خراسان، در مدینه زندگی می‌کرد و از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بود؛ اما در سال 200 یا 201ق به دستور مأمون به مرو آمد و با تهدید او و به اکراه، به شرط اینکه در امور حکومت دخالتی نکند، ولایتعهدی او را پذیرفت.

حدیث مشهور سلسلة الذهب در سفر به خراسان، در نیشابور از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است و درباره توحید و شرایط آن است. براساس نقل مشهور، امام رضا(علیه السلام)، آخر ماه صفر سال 203ق در 55 سالگی در طوس به دست مأمون به شهادت رسید. امام به دستور مأمون، در بقعه هارونیه در روستای سناباد دفن شد. امروزه حرم امام رضا(ع)، در شهر مشهد واقع است و زیارتگاه مسلمانان است.

علی بن موسی رضا(علیه السلام) در دوران امامتش بر شیعیان، با تدریس و بیان روایات فقهی و اعتقادی، مذهب شیعه امامی را تحکیم کرد. در این دوره، ایشان رویکرد فقهی شیعه را از مدیریت مستقیم و دریافت پاسخ سوالات فقهی از شخص امام، به مدیریت باواسطه از طریق راویان حدیث و استفتاء از مجتهدان، مبدل ساخت. همچنین به‌جهت استفاده از فضای باز اعتقادی و سیاسی، توانست نسبت به پدرشان امام موسی کاظم(ع)، شاگردان بیشتری را تربیت نماید. جایگاه علمی علی بن موسی الرضا(ع)، منحصر در تشیع نبوده و اهل سنت نیز وی را به‌عنوان دانشمندی اسلامی ستوده‌اند. دانشمندانی از اهل سنت مانند اِبن حَجَرِ عَسقَلانی و ابن نَجّار درباره جایگاه علمی امام آورده‌اند که در بیست سالگی در مسجد نبوی در مدینه بر مردم فتوا می‌خواند. بیان دیدگاه‌های علمی ایشان در علوم و فنون دیگری چون طب، حکایت از جایگاه ویژه او در نزد سایر دانشمندان دارد. از سه رساله مهم منسوب به ایشان، یک رساله مربوط به علم پزشکی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار