مصطفی رجبی مشهدی*

سال همکاری‌های برقی

امسال صنعت برق کشور در یک شرایط حساس قرار دارد. از یک‌سو با افزایش بی‌سابقه نیاز مصرف و از سوی دیگر با کاهش شدید منابع آبی و افت تولید برق نیروگاه‌های برقآبی مواجه است. در این وضعیت، تراز تولید و مصرف برق بشدت منفی شده و عبور از اوج مصرف برق (پیک) امسال سخت است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد

برای تابستان سال‌جاری، انتظار می‌رفت که ظرفیت تولید برق کشور حدود 60 هزار مگاوات و نیاز مصرف نیز در حدود 59 هزار مگاوات باشد. اما به سبب همین شرایط ناتراز، اکنون نیاز مصرف در نزدیکی 60 هزار مگاوات است و توان تولید برق کشور در حدود 54 هزار مگاوات.

به عبارت دیگر، حدود 6 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور به دلیل کم‌آبی و کاهش حجم ذخایر آبی نیروگاه‌های برقآبی از دسترس این صنعت خارج شده است و با در نظر گرفتن ظرفیت تمام نیروگاه‌های موجود در کشور اعم از حرارتی، تجدیدپذیر، هسته‌ای و مقیاس کوچک، سقف قابل تأمین نیاز برق کشور در اوج مصرف امسال 54 هزار مگاوات خواهد بود.
این درحالی است که روز یکشنبه 23 خردادماه، میزان نیاز مصرف برق کشور از 59 هزار مگاوات عبور کرده بود و پیش‌بینی این است که هفته آینده نیز در همین محدوده، نیاز مصرف برق رقم بخورد.

اما شاید این سؤال مطرح باشد که چرا با وجود کسری 5 هزار تا 6 هزار مگاواتی تولید برق در روز‌های اخیر با خاموشی برنامه‌ریزی شده مواجه نشدیم؟ علت آن همکاری‌های شکل گرفته با صنایع، بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها، به اضافه تدابیری بود که برای کاهش مصرف در بخش‌هایی مانند ادارات و همچنین معابر اندیشیده شده است. در این رابطه امسال بیش از 360 هزار تفاهمنامه به امضا رسیده است.
بر اساس همکاری‌های شکل گرفته مشوقانه با صنایع و کشاورزی و همینطور اقدامات بازدارنده درخصوص بدمصرف‌ها، ظرفیتی بیش از 6 هزار مگاوات در این بخش برای مدیریت مصرف ایجاد شده است که به تراز عرضه و تقاضای برق کمک خواهد کرد. این در حالی است که سال گذشته حداکثر میزان استفاده شده از اقدامات مدیریت مصرف در ساعات پیک حدود 1600 مگاوات بود.

اما با وجود این مدیریت مصرف که نوعی نیروگاه مجازی در ساعات اوج مصرف برق است و پیک‌سایی می‌کند، همچنان برای عبور از پیک امسال نیاز به همکاری همه مشترکان بویژه بخش خانگی است. هنوز در خردادماه هستیم و اگر مصرف مدیریت نشود ممکن است که با رسیدن به اوج گرمای تابستان میزان مصرف فراتر از مجموع توان تولید نیروگاهی و ظرفیت مدیریت مصرف برود. بویژه آنکه امسال در شرایط تنش دمایی نیز هستیم.

این تفکر که افزایش 20 درصدی مصرف در سال‌جاری به سبب فعالیت دستگاه‌های استخراج رمز ارز است، ممکن است که مانع از همکاری کامل مشترکان با صنعت برق شود؛ اما لازم به ذکر است که با تخمین حداکثری میزان مصرف برق مزارع رمز ارز مجاز و غیرمجاز، حدود 2 هزار مگاوات تقاضای برق مربوط به این بخش است.
در این رابطه 320 مگاوات مزارع مجاز استخراج رمز ارز در کشور وجود دارد که در ساعات پیک مجبور به خاموش کردن دستگاه‌ها هستند. همچنین طی دو هفته اخیر با همکاری و گزارش‌های مردمی و تلاش کارکنان صنعت برق، حدود 182 هزار ماینر کشف شد که مصرف برق آنها 370 مگاوات یعنی معادل یک میلیون مشترک خانگی بود. امیدواریم که مشارکت هموطنان به کشف مابقی این دستگاه‌های استخراج رمز ارز بینجامد.

اما نباید از مصرف دستگاه‌های سرمایشی غافل شد که بیش از یک سوم مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
از راهکارهای ساده برای مدیریت مصرف برق نیز می‌توان به تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی 25 درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی، خاموش کردن روشنایی اضافی و وسایل پرمصرف در ساعات 12 الی 18 روز نام برد. فراموش نکنیم که این همکاری تمام مشترکان و اقدامات مدیریت مصرف است که کمک خواهد کرد در شرایط خشک و کم آب امسال، بدون خاموشی و یا با حداقل خاموشی برنامه‌ریزی شده، هفته‌های گرم آتی را پشت سر بگذاریم.

*سخنگوی صنعت برق و معاون مدیرعامل توانیر

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار