مهرعلیزاده: دولت به جای نظارت، دنبال دخالت در بازار است

تهران (پانا) - «محسن مهرعلیزاده» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه دولت به جای نظارت و برنامه ریزی، دنبال دخالت در بازار است، گفت دولت از آن بالا تا پایین، در ریزترین مسائل دخالت می‌کند و این باعث سردرگمی می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۹۲۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مهرعلیزاده: دولت به جای نظارت، دنبال دخالت در بازار است

محسن مهرعلیزاده در برنامه ۲۰ و ۳۰ شبکه دو افزود: باید از بازار سرمایه مراقبت کرده و آن را توسعه دهیم. باید در اسرع وقت تلاش کنیم اغلب شرکت‌هایی که به شکل کاملا مخفی، گمشده و دور از نظرها، فعالیت‌هایی انجام داده و معمولا بازارها را خراب و از رانت استفاده می‌کنند که موجب خراب شدن اقتصاد کشور می‌شوند، احتکارها و صدها خلافی که در آن صورت می‌گیرد را در بازار سرمایه و در قالب شرکت سهامی عرضه کنیم‌ البته بسیاری از این مسائل اکنون باز و مکشوف است.

وی در پاسخ به این پرسش که "موضوع گرانی و کمبود اقلام اساسی مردم و مواد اولیه کم‌کم به یک مشکل بسیار بزرگ و بسیار کلان در کشور تبدیل می‌شود. در این راستا به وزارت کشاورزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند مشکل از وزارت صمت است، وزارت صمت می‌گوید مشکل از وزارت کشاورزی است. یک دولت با این بزرگی و عظمت و این تعداد خدم و حشم از موضوع به این بزرگی که مستقیما با زندگی مردم سروکار دارد نباید بتواند آن را حل کند؟ دولت شما همچنان نظاره گر خواهد بود یا وارد میدان می شود؟" افزود: یکی از مشکلات همین است که به دلیل اینکه دستگاه‌های مجری، متعدد بوده و نمی‌توانند یک تصمیم بگیرند که البته بخشی از آن نیز به این دلیل که قیمت‌های متفاوت برای ارز در نظر گرفته‌اند، باعث شده است که یک سرگردانی در بازار ایجاد بشود. دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از مشکلات اساسی تولید در کشور ما بوده، دلارهای باز به قیمت‌های متفاوت وجود دارند. یعنی بازار در حقیقت نمی‌تواند به صورت یک مبنای درست و صحیح اجرا شود.

او ادامه داد: ستاد تنظیم بازار در ابتدا برای ارائه مواد اولیه و ثانیا برای کنترل توزیع شکل گرفت. اکنون ستادها و سازمان‌های متعددی داریم. این تداخل وظیفه سازمان‌های متعدد با همدیگر یک مطلب است و مطلب دیگر مطلب رانت و وجود قیمت‌های مختلف برای واردات مواد اولیه در نهادهای اساسی برای کالاهای اساسی که یکی از مشکلات است.

مهرعلیزاده افزود: به نظر می‌رسد که تنها راه حل آن، این است که اولا به جای این تعداد ستادهای در کنار هم، یک واحد متشکل در یکی از وزارت‌خانه‌ها که مسئولیت هم تولید و هم توزیع را داشته باشد که اصولا وزارت صمت باید این تعهد را داشته باشد، واگذار شود. از آن طرف نیز چند نرخی و چند قیمتی مواد اولیه را از بین ببریم تا بازار به شکل سالم بتواند کار کند و به این ترتیب تنظیمی هم بر روی واردات و هم تولید داخل از نظر قیمت می‌تواند صورت بگیرد که تمام این موارد مستلزم این است که یک برنامه منظم و مرتب در جهت هم تامین و هم توزیع وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: دولت عریض و طویل است! دولت به جای این‌ که تنها نظارت کند و برنامه ریزی کند، دنبال دخالت در بازار است و از آن بالا تا پایین در ریزترین مسائل دخالت می‌کند و این باعث سردرگمی می‌شود. اگر دولت سرجای خود بنشیند و با یک وزن کم تنها بر روی نظارت تمرکز کند، نهادهای اجتماعی، صنوف، اتاق بازرگانی و صنوف مختلف تولیدی، چه تولیدی و چه واردات و چه تامین‌کننده و توزیع‌کننده، می‌توانند در یک هماهنگی این کار را باهم انجام دهند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: کار مردم را اگر دست خود مردم دهیم، به راحتی انجام خواهد شد. این رمز کار است. ان‌شاءالله اگر بشود بر همین اساس کار را به مردم بسپاریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار