داوود سید عباسی در گفت‌وگو با پانا

در فوتبال ایران دنبال قاتل بروسلی می‌‌گردیم؛ دلم به حال داور دربی سوخت

تهران (پانا) - هافبک سابق تیم ملی فوتبال ایران که سابقه بازی برای هر دو تیم پرسپولیس و استقلال را دارد معتقد است استقلال نمایش خوبی در دربی داشت و این تعویض‌های یحیی گل محمدی بود که توانست پرسپولیس را بالانس کند.

کد مطلب: ۱۱۸۵۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
در فوتبال ایران دنبال قاتل بروسلی می‌‌گردیم؛ دلم به حال داور دربی سوخت

داوود سید عباسی در گفت‌وگو با پانا، در خصوص دربی 95 و حواشی ایجاد شده آخر بازی، اظهار داشت: « الان یکی از نسل‌های طلایی فوتبال را پشت سر می‌گذاریم. سال‌هاست ما یک جام بین‌المللی چه باشگاهی و چه ملی به خانه نیاوردیم و فقط صعود به جام جهانی داشتیم. چرا فوتبال ما نتوانسته به موفقیت برسد؟ به دلیل اینکه تمرکز ما اصلاً روی فوتبال نیست و دنبال قاتل بروسلی می‌گردیم. یادمان نرفته جلوی ژاپن به خاطر همین عدم تمرکز روی فوتبال، تاوان سنگینی دادیم. راستش را بخواهید در بازی دربی دلم به حال اکبریان سوخت. در چنین بازی‌هایی باید بازیکنان و کادر فنی و عوامل کمک کنند تا داور بتواند قضاوت خوبی داشته باشد. الان تماشاگر هم نیست. به شما قول می‌دهم اگر تماشاگر در استادیوم بود، این قدر به داور فشار نمی‌آمد، اما وقتی تماشاگر نیست کوچک‌ترین صدا به گوش داور می‌رسد. »

استقلال در نیمه اول بهتر از پرسپولیس بود

وی ادامه داد: « وقتی دو تیم با کیفیت مقابل هم قرار می‌گیرند که در باشگاه‌های آسیا کیفیت‌شان را دیدیدم و حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند، این نکته منفی است که متن را رها کنند و دنبال حاشیه بروند. حیف است عملکرد فنی‌شان تحت تأثیر این حواشی قرار بگیرد. دو تیم بازی خیلی خوب و پرفشاری را به نمایش گذاشتند. استقلال در نیمه اول بازی نمایش خیلی بهتری را از خود نشان داد و دست بالا را داشت. در نیمه دوم دقیقه 55 وقتی گل را دریافت کرد، فرصت کافی را برای جبران و زدن گل در اختیار داشت. وقتی دیدند در بازی دست بالا را داشتند و گل خوردند، یک دفعه خالی شدند. شاید توقع نداشتند در روزی که خوب هستند، عقب بیافتند. یکی از ضعف‌های استقلال این بود که در اکثر بازی‌ها به حریفان موقعیت‌های زیادی می‌دادند. درست است زیاد گل نمی‌خوردند و خطوط دفاعی‌شان خوب بود اما از لحاظ آماری فرصت‌های خطرناک به حریفان می‌دادند که اکثراً با درخشش رشید مظاهری دفع می‌شد یا گل نمی‌شد. این ضعف جلوی الدحیل سر باز کرد و تیم باخت. بعد از آن کمی بهتر شدند. »

تعویض‌های گل محمدی پرسپولیس را در نیمه دوم بالانس کرد

بازیکن اسبق سرخابی‌ها تصریح کرد: « برای دربی استقلالی‌ها باید نیمه پر لیوان را نگاه کنند. این تیم در دربی خیلی خوب بود و حداقل موقعیت‌ها را به یکی از تیم‌های خوب آسیا داد که از بازیکنان با کیفیتی در خط حمله بهره می‌برد. گلی هم که استقلال خورد، از روی ریباند خوردند و تاکتیکی نبود. نمی‌خواهم ارزش‌های فنی پرسپولیس را زیر سؤال ببرم. ضربه شهریار مغانلو ضربه خوبی بود و آل کثیر هم فرصت‌های این‌چنینی را خوب می‌‎زند. می‌خواهم بگویم پرسپولیس تیم قابل احترام و باکیفیتی است. در شروع نیمه دوم قرمزها نقاطی که پازل تاکتیکی‌شان جا نیفتاده بود را دستخوش تغییر کردند و با 2 تعویضی که گل محمدی انجام داد، بالانس را به تیمش برگرداند. فکر می‌کنم ذره‌ای تأمل در بازی استقلال می‌تواند آنها را به مسائل خوبی برساند. آنها باید از نقاط قوت این بازی در رقابت‌های پیش رو استفاده کنند. در دربی هم موقعیت گل داشت اما استفاده نکردند. مهم‌ترین نکته این بود که موقعیت خیلی کمی به پرسپولیس داد. »

هافبک‌هایی مثل ریگی قیمت ندارند

سید عباسی با اشاره به عملکرد مسعود ریگی در خط هافبک استقلال، گفت: « ریگی بازیکنی است که در خدمت تیم و خیلی ساده فوتبال بازی می‌کند. این نوع بازیکنان در فوتبال امروز به نظرم قیمت ندارند. از لحاظ فنی چنین بازیکنانی برای تیم فوق‌العاده تأثیرگذارند. مثلاً بعد از بازی‌های درخشانی که چلسی مقابل تیم‌های بزرگی مثل رئال مادرید (رفت و برگشت) و منچسترسیتی انجام داد، مقابل آرسنال فقط به دلیل نداشتن کانته بازی را داد. این طور بازیکنان اصلاً قیمت ندارند و مسعود ریگی هم یکی از هافبک دفاعی‌های خوب کشور است. پرسپولیس هم بازیکنان این‌چنینی مثل میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا و احمد نورالهی دارد. »

گل دربی را باید به نام امیری نوشت

وی بهترین بازیکن دربی را وحید امیری دانست و خاطرنشان کرد: « این بازیکن هم قدرت، هم سرعت و هم شعور تاکتیکی دارد که خیلی ساده بازی می‌کند. درست است که شوت مغانلو خیلی خوب بود اما کار اصلی را وحید امیری کرد که با آن حرکت خوب و تکنیکی‌اش، موقعیت مناسبی را برای تیمش ساخت. در واقع گل را باید به نام امیری نوشت. البته محمد نادری هم خیلی خوب بازی کرد و توانست توانایی‌اش را نشان دهد. او بهترین بازیکن استقلال در دربی بود. »

نمی‌خواهم در کار مجیدی دخالت کنم

بازیکن پیشین سرخابی‌ها افزود: « بعد از بازی حرف زدن خیلی راحت‌تر از جریان بازی و در لحظه تصمیم گرفتن است. هیچ موقع نمی‌خواهم در کار فرهاد مجیدی دخالت کنم. تصمیمی که در جریان بازی گرفت شاید روی آن برنامه داشتند. استقلال با آمدن شیخ دیاباته و ارسال توپ‌های بلند، فشار روی دروازه پرسپولیس آورد و موقعیت هم داشت. فرصت دیاباته از حرکت فرشید اسماعیلی و مهدی قایدی در عمق بود و استقلال فقط از توپ بلند استفاده نکرد. این تیم بعد از آمدن محمد دانشگر و آرمان رمضانی صرفاً ارسال بلند داشت و پایه بازی عوض شده بود. »

زمان ما دربی این قدر حاشیه نداشت

داوود سید عباسی در ادامه باز هم به حواشی دربی اشاره کرد و گفت: « کنار گذاشتن حاشیه و تمرکز روی متن فوتبال، به نفع خود بازیکنان است. بی حاشیه‌ترین بازیکن، در دربی بهترین بازیکن بود. سید جلال حسینی با این همه تجربه بی حاشیه فوتبال بازی می‌کند. کنار زمین همه باید کمک کنند. در دو سه دربی، مقابل من علی دایی، کریم باقری و یحیی گل محمدی بازی می‌کردند و چنین مسائلی نداشتیم. البته که زمان ما داوران خارجی سوت می‌زدند اما این حواشی را نداشتیم. اگر قرار است فوتبال بازی کنیم، نباید از دقیقه 2 داور را از لحاظ روحی پائین بیاوریم و تحت فشار بگذاریم. »

علی پروین حرف قشنگی زد

وی ادامه داد: « من 8 بار در دربی بازی کردم. واقعیت این است که بین پرسپولیس و استقلال احترام وجود دارد. دو تیم به هم احترام می‌گذارند ولی دوستی هرگز. چه قبل، چه زمان ما و چه الان این مسئله وجود دارد. همیشه یک چیزی علی پروین می‌گفت که خودم افتخار شاگردی‌اش را داشتم. او می‌گفت، پرسپولیس حق دارد فقط به استقلال ببازد. خیلی حرف قشنگی بود. علی پروین این حرف را زده است. این طور به رقیبش احترام می‌گذارد. رقیب قلدرش خوب است. »

مجیدی جنس استقلال را می‌شناسد

بازیکن اسبق سرخابی‌ها در خصوص اینکه آیا استقلال با شکست در دربی از کورس قهرمانی عقب افتاد؟ خاطرنشان کرد: « بعد از دربی باید استقلالی‌‍‌ها روی نقاط قوتی که در این بازی داشتند، تمرکز کنند. مشاورانی که به فرهاد مجیدی مشورت می‌دهند این مسائل را باید انعکاس دهند. البته خود مجیدی در این تیم بازی کرده، هم جنس این تیم را می‌شناسد و کاریزما و محبوبیتش را هم در تیم و تماشاگران دارد. استقلال بازی بدی را در دربی انجام نداد. باید از نقاط قوتش درس بگیرد و تمرکزش را روی لیگ، جام حذفی و آسیا بگذارد اما باید اولویت‌بندی داشته باشد. نمی‌گویم برای قهرمانی در لیگ شانس ندارد ولی با وجود 2 باخت پیاپی و از دست دادن 6 امتیاز، کارش سخت‌تر شد و معلوم است که رقیبان از این فرصت استفاده می‌کنند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار