رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با پانا

بحران آب در ایران؛ سه برابر میانگین جهانی در کشور آب مصرف می‌‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامد تنش آبی در کشور را جبران ناپذیر عنوان کرد و گفت بحران آب جدی است اما با مدیریت صحیح منابع آب می‌توان از این بحران عبور کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بحران آب در ایران؛ سه برابر میانگین جهانی در کشور آب مصرف می‌‌شود

محمد مجابی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تنش آبی در کشور طی سال جاری اظهار کرد: میزان نزولات جوی در ایران یک دوم میانگین آسیا و یک سوم میانگین جهان است اما به لحاظ مصرف آب، سه برابر میانگین جهانی در کشور آب مصرف می‌‌شود. از طرفی میزان خلق ثروت از هر متر مکعب آب در کشور از میانگین جهانی پایین‌تر است.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین میزان مصرف آب در کشور بالا است و آنچه که وجود دارد این است که بیشتر اسراف می‌شود و در عین حال محصول قابل ارزش کمتری نیز تولید می‌شود. همچنین درصد کمی از فاضلاب به چرخه بازمی‌گردد یعنی بازچرخانی آب در کشور کم است.

در بسیاری از مناطق محصولاتی تولید می‌شود که ارزش اقتصادی ندارد

وی تاکید کرد: اگر همین داشته‌های آبی در کشور به درستی مدیریت شود، می‌توان مدیریت بحران آب را پشت سر گذاشت. اکنون در بسیاری از مناطق تولید محصولاتی در دست انجام است که از لحاظ اقتصادی ارزش ندارد، به طور مثال 200 لیتر آب برای تولید یک محصول مصرف می‌شود اما پس از تولید، محصول به قیمت ارزان‌تر از یک لیتر آب آشامیدنی به فروش می‌رسد. اینها نکاتی است که باید در اصلاح مدیریت آب اقدام شود.

مجابی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم میزان ماده خشک استحصالی از یک متر مکعب آب در بخش کشاورزی به عنوان پرمصرف‌ترین بخش، افزایش یافت. در گذشته از هر متر مکعب آب 970 گرم ماده خشک، استحصال می‌شد که اکنون این میزان به یک کیلو و 200 گرم رسیده است که البته این میزان باید افزایش یابد.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت توجه به اقلیم مناطق در مدیریت آب گفت: باید در مدیریت آب سازگاری هر منطقه متناسب با اقلیم آن، لحاظ شود. به طور مثال، چه دلیلی دارد در شهری همچون تهران که میزان بارندگی در آن کمتر از 250 میلی متر است، فضای سبزی ایجاد شود که گویی یک منطقه پر آب است و آب آن از مناطقی تامین شود که آن مناطق به آب احتیاج دارند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در کشور ۱۲۷.۱ میلیمتر بارش وجود داشته است که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور حدود ۸۷ میلیمتر - ۴۱ درصد - کمتر است. در عین حال بارش در تمامی استان‌های کشور کمتر از نرمال گزارش شده است و شدت کم بارشی در برخی از استان‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط است. برای مثال بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان ۸۲ درصد، در استان هرمزگان ۸۶ درصد و در استان کرمان ۶۵ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار