توضیح سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از ابتدای مهرماه سال 1400 توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
توضیح سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر

علیرضا رئیسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه مباحث آموزشی در ایام کرونا آسیب جدی دیدند، گفت: بحث این را داریم که ان شاالله از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود و برنامه‌ریزی کردیم از مرداد ماه معلمان و اساتید دانشگاهی هم واکسینه شوند تا بتوانند کلاس برگزار کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با بیان اینکه کشور از قله بیماری عبور کرده است، گفت: باید بدانیم از نظر زمانی بستری‌ها و فوتی‌ها معمولا تاخیر ۱۲ روزه دارند یعنی حتی اگر کاملا سیر نزولی طی کنیم و به کف برسیم بازهم تا چند روز بعد مرگ و میر ادامه خواهد یافت به همین دلیل هم است که تعداد شهر قرمز کم شده است اما تعداد شهر نارنجی اضافه شده و هنوز خطر وجود دارد. انتطار داریم طی هفته‌های آینده این سیر نزولی ادامه پیدا کند و به مرحله‌ای برسیم که تعداد ورودی به بیمارستان و مرگ و میر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه چند شهر کوچک هنوز به قله بیماری نرسیدند، گفت: ۴۶ شهر قرمز داریم که میزان بستری آنها نسبت به ۱۰۰ هزار جمعیت بالا است. نکته خوب این است که ۲۶ استان از قله عبور کردند و سیر نزولی طی می‌کنند. از ۵ استان دیگرهم ۲ یا ۳ استان سیر نزولی آغاز شده و یک یا 2 استان هم به قله رسیدند و با توجه به تجربه خوزستان، نباید دچار ساده‌انگاری شد.

رئیسی همچنین درباره شیوع موارد ویروس جهش یافته کرونا در کشور نیز گفت: موارد تایید شده سوش هندی را در جنوب کشور در استان بوشهر و هرمزگان داریم و سوش آفریقای جنوبی تایید شده در هرمزگان و آذربایجان غربی داریم. با هوشیاری و تجربه‌ای که دانشگاه‌ها کسب کردند توانستند بیماری را کنترل کنند. اکثر مبتلایان شناسایی شده خارجی هستند و قرنطینه کامل شدند این افرادی هم که تاکنون مبتلا بودن و قرنطینه شدند مرگ و میر نداشتند. وقتی میگوییم ویروس هندی فکر نکنیم ویروس فقط از هند آمده است و فکر نکنیم جهش‌ها تنها مربوط به کشورهای دیگر است، حتی در ایران هم احتمال بروز جهش وجود دارد. اگر مثلا یک جهشِ حتی آفریقایی در ایران پیدا کردیم به معنای آن نیست که الزاما از آفریقا آمده، ممکن است ویروس ایرانی باشد که جهشی مشابه ویروس آفریقایی داشته است. تا زمانی که ایمن سازی جامعه تا ۷۰ درصد کامل نشود در هر برخورد با ویروس احتمال بروز جهش وجود دارد.هر زمانی که در معرض ویروس قرار بگیریم و پروتکل رعایت نکنیم احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد. با افزایش تعداد مبتلایان و تجمع آنها پیک رخ می‌دهد.

به گفته وی، علی رغم اینکه ویروس در کشور رصد می‌شود اما جهشی مخصوص کشور که باعث بیماری زایی بیشتر باشد مشاهده نشده است و اگر هم بوده مشابه ویروس‌های آفریقا، هند و برزیل بوده است‌.

رئیسی با بیان اینکه با واکسیناسیون ۷۰ درصد افراد دنیا زنجیره انتقال قطع می‌شود، گفت: واکسن سازهای دنیا آمادگی دارند که بر اساس ویروس‌های جهش یافته واکسن را تغییر دهند مانند واکسن آنفلوآنزا که جهش های شایع آن سال را انتخاب کرده و بر علیه آن واکسن می‌سازند. الان واکسن کووایران برکت در برابر ویروس جهش یافته انگلیسی کاملا موثر است و امروز هم درخواست داشتند که اگر سوش هندی و آفریقای جنوبی را در اختیارشان بگذاریم می‌توانند امتحان کنند که واکسن در مقابل جهش‌ها چقدر کارا است.

وی با بیان اینکه سایت salamat.gov.ir برای ثبت‌نام افراد 80 ساله‌ای که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند راه اندازی شده است، گفت: در سامانه‌های ما اسامی اکثر افراد وجود دارد، در صوتی که پس از یک هفته از آغاز واکسیناسیون آن گروه سنی با آنها تماس نگرفتیم می‌توانند به سایت مراجعه کنند. این صف‌هایی که برای واکسیناسیون در تهران شکل گرفت به این دلیل است که افراد بدون تماس قبلی خودشان به مراکز مراجعه کردند. از هفته آینده قرار است واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا آغاز شود و این به معنای آن نیست که سهمیه واکسن ۸۰ سال به بالا سوخت می‌شود و هنوز فرصت وجود دارد. با ورود به سامانه مذکور مراکز نزدیک به محل زندگی فرد پیشنهاد می‌شود و او انتخاب می‌کند و مراقب سلامت آن مرکز مطلع خواهد شد. کسانی که امروز در سامانه ثبت نام کردند، از روز سه شنبه نوبت تزریق واکسن دریافت خواهند کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون بیماران خاص نیز گفت: فاز دوم قسمت گروه‌های سنی است و قسمت دوم بیماران خاص هستند. اواخر خرداد نوبت واکسیناسیون بیماران خاص شامل مبتلایان سرطان فعال، افراد پیوند عضو شده، دیالیزی، مبتلایان تالاسمی، هموفیلی و... است. ما بانک اطلاعاتی این افراد را از بیمه تامین اجتماعی و سلامت داریم و به آنها پیامک می‌دهیم.

وی درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا گفت: آرزوی ما این است که همه چیز حضوری شود زیرا مباحث آموزشی آسیب جدی دیدند. بحث این را داریم که انشالله از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود و برنامه ریزی کردیم از مرداد ماه معلمین و اساتید دانشگاهی هم واکسینه شوند که بتوانند کلاس برگزار کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار