مانع زدایی در مسیر تولید علم با مدرسه ساز ی در منطقه محروم آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به بیش از ۶ هزار کلاس درس نیازمند است

ارومیه (پانا)- مدرسه سازی نیازی است که آذربایجان غربی سالهاست با آن مواجه است، ولی این موضوع در دولت دوازدهم با نگاهی ویژه پیگیری شده و امروز تحولی عظیم در مدرسه سازی و رشد بودجه این بخش در این استان مرزی و محروم ایجاد شده که بیانگر جهشی عظیم در این بخش است.

کد مطلب: ۱۱۸۰۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مانع زدایی در مسیر تولید علم با مدرسه ساز ی در منطقه محروم آذربایجان غربی

وجود بیش از 625 هزار دانش آموز در آذربایجان غربی با 17 هزار کلاس فیزیکی بیانگر نیاز مبرم این استان محروم و مرزی به نگاه ویژه دولت برای جبران کاستیها بوده و هست.

توجه به این کاستی ها با یک جهش اساسی در دولت دوازدهم موجب شد تا در سه سال گذشته میزان اعتبارات این بخش در آذربایجان غربی با افزایش پنج برابری به گفته وزیر آموزش و پرورش و نیز رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مواجه شود که حرکتی مثبت و گامی بلند در راستای مانع زدایی در مسیر تولید علم و دانش بوده است.

آذربایجان غربی نیازمند بیش از 6 هزار کلاس درس است

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید بر موضوع کمبود کلاسهای درس در این استان نیاز کنونی را 6 هزار کلاس بیان کرد و گفت: برای دستیابی به میانگین کشوری که 5.18 متر به ازای هر دانش آموز است هنور فاصله وجود دارد.

مهین منافی بیان کرد: با پیگیریهای شورای آموزش و پرورش استان در سالهای اخیر گامهای مثبت و مهمی در راستای جذب اعتبارات به ویژه در مناطق مرزی و روستایی و نیز از طریق خیران انجام شده است که انتظار می رود برای استان مثمر و مفید واقع شود.

روزانه یک باب کلاس درس به فضای آموزشی آذربایجان غربی اضافه شده است

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در این باره با قدردانی از حمایت و همراهی مسوولان ملی، استانی و خیرین گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده در آذربایجان غربی بیش از ۶۱۰ باب فضای آموزشی و ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس است که به طور میانگین روزانه یک باب کلاس درس به فضای ایمن آموزش استان اضافه شده است و با احداث این کلاس ها درصد کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی استان از ۳۰ درصد به ۲۰/۷ درصد کاهش یافته است.

سپیده طیب قاسمی افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۳ باب کلاس درس خشتی و گلی در استان وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته و براساس سیاست های ابلاغی سازمان مرکزی تمامی این کلاس ها تا مهر ماه ۱۳۹۸ برچیده شد.

وی بیان کرد: با تخصیص اعتبارات به استان علاوه بر فعال سازی پروژه های راکد چندین ساله از جمله هنرستان ۲۱ کلاسه ارومیه، مدرسه ۱۲ کلاسه خدیجه کبری سردشت، مدرسه شبانه روزی لاجان پیرانشهر و ۱۱ باب مدرسه شبانه روزی در سطح استان و مجتمع آموزشی ۴۸ کلاسه حیات طیبه ارومیه، تعداد ۶۰۰ باب کلاس درس و چهار باب سالن ورزشی اتمام، تجهیز و تحویل دستگاه بهره بردار شده است.

طبق اظهارات قاسمی با احتساب کلاس های افتتاحی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده افزون بر ۶۱۰ باب فضای آموزشی و ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس بوده است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان غربی ادامه داد: در ابتدای طرح تامین و تعمیر سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس در سال ۱۳۹۳ در حدود ۹ هزار و ۱۱۸ باب کلاس درس با بخاری های غیر استاندارد در استان وجود داشت که تاکنون استاندارد سازی حدود هشت هزار و ۲۴۳ کلاس درس انجام شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اتمام استاندارد سازی کلاس های باقی مانده به تعداد ۸۷۵ کلاس با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در حال اجراست بیان کرد: استاندارد سازی تمام بخاری های نفتی در مناطق دارای علمک گاز تا مهر ماه ۱۳۹۸ به پایان رسیده است.

طیب قاسمی حمایت خیرین مدرسه ساز را اقدامی مهم در تسریع نهضت مدرسه سازی استان بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون خیرین مدرسه ساز ملی و استانی حدود ۳۸۰ میلیارد ریال در حوزه مدرسه سازی تعهد کرده اند که با تحقق این تعهدات تاکنون ۴۶۸ باب مدرسه در قالب یکهزار و ۱۹۹ کلاس درس به صورت خیّری یا با مشارکت خیرین احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است.

۱۰۰۰ مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز در آذربایجان غربی احداث می شود

خیرین مدرسه ساز آذربایجان غربی به تعداد ۴۴۴ نفر در استان فعال هستند که در کنار این افراد افزون بر سه هزار و ۳۰۰ همیار مدرسه ساز نیز فعالیت دارند.

کل تعهدات این بخش در ۲۲ سال گذشته یکهزار و ۵۶۶ مدرسه بوده که در قالب هفت هزار و ۵۳۵ کلاس درس با پنج هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال مقرر بود ساخته شود که بخشی ساخته شده و یک هزار باب کلاس هم در دست احداث است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان غربی با بیان اینکه یک هزار مدرسه با چهار هزار و ۲۲۰ کلاس درس جزو تعهدات خیران استان برای تحویل تا مهرماه آینده است، گفت: بخشی از این مدارس تحویل شده و بخشی در دست احداث است.

علی آخوندیان بیان کرد: طبق برآورد انجام شده، آذربابجان غربی نیازمند ۲۷ هزار کلاس درس برای پنج سال آتی است که در قالب ۵۲۰ مدرسه ساخته شود.

وی با بیان اینکه در جشنواره خیرین سال گذشته یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی صورت گرفته، گفت: هزار میلیارد ریال از این تعهد متعلق به یک قطعه زمین است که اهدا شده است.

بر اساس اظهارات آخوندیان هم اکنون ۱۲۰ هزار دانش آموز استان در مدارس خیری و یا خیری مشارکتی تحصیل می‌کنند که بیانگر اهمیت کار خیرین مدرسه ساز و تاثیر انان برای بهبود شرایط فضای آموزشی است.

وی با بیان اینکه ۴۹۶ کلاس کانکسی از معایب استان است، گفت: خیران برای رهایی دانش آموزان از مشکلات تحصیل در این کانکس ها حاضرند تا به صورت مشارکت ۵۰ درصدی با دولت در این زمینه همکاری کنند.

ردیف اعتباری ویژه ای برای مدرسه سازی آذربایجان غربی مصوب شده است

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سفر به ارومیه در گفت و گو با پانا گفت: «پارسال بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اعطا شد و امسال ردیف ویژه ای برای چهار استان کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خوزستان به میزان یک هزار میلیارد ریال مصوب شده است.»

مهراله رخشانی مهر بیان کرد: «۹۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی نیازمند استاندارد سازی سیستم گرمایشی است و میانگین پیشرفت این کلاسها در استان ۷۰ درصد است که تا پایان سال به اتمام می رسد.»

وی اضافه کرد: «افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هزینه و ۱۵ هزار کلاس درس در سال ۱۳۹۹ تحویل آموزش و پرورش شد.»

طبق اظهارات رخشانی مهر سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد ریال از محل طرح های مربوط به پیوست یک قانون بودجه و ۱۰ هزار میلیارد ریال برای سیستم گرمایشی و سه هزار میلیارد ریال برای ردیف های متفاوت سال گذشته تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سهمیه مدرسه سازی و ظرفیت های این بخش کشور است، گفت: این ظرفیت ها را قانون ایجاد کرده است.

رخشانی مهر ادامه داد: ۳۵ هزار کلاس درس در قالب ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه در کشور در دست اجراست و تا پایان مرداد ماه حدود هفت هزار و ۷۰۰ کلاس درس آماده بهره برداری می شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها ۳۵ درصد است و برای تحویل آنها دوره ای ۲ ساله را باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۵ تعداد مدارس فرسوده ۳۰ درصد بوده که هم اکنون به ۱۹.۵درصد رسیده است، هفت درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۲.۵ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند.

رخشانی مهر اضافه کرد: امسال با همان روند گذشته عملیات مدرسه سازی و تجهیز را ادامه می دهیم و تکمیل پروژه های نیمه تمام از اصلی ترین برنامه های این سازمان است.

وی درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز گفت: ۴۸ هزار کلاس کشور نیازمند استاندارد سازی سیستم گرمایشی هستند که ۱۵ هزار میلیارد ریال برای آن نیاز است.

آذربایجان‌غربی دارای سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۲۵ هزار نفر از این تعداد شامل حدود ۱۹ درصد جمعیت را دانش آموزان تشکیل می دهند.

لازم به ذکر است، 20 تا 30 درصد مدارس استان را مدارس تخریبی و نیازمند به مقاوم سازی تشکیل می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار