یک روانشناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

اضطراب در هر دوره سنی کودکان چه تفاوت‌هایی دارد؟

کرج (پانا) - ترس و اضطراب در هر مرحله ای از رشد و تکامل کودکان امری مشترک است و همین اشتراک نشان دهنده طبیعی بودن آن در کودکان است، اما در مواقعی باید نسبت به این ترس و اضطراب در کودکان توسط والدین توجه شده و از آن پیشگیری کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
اضطراب در هر دوره سنی کودکان چه تفاوت‌هایی دارد؟

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در استان البرز در گفت‌وگو با پانا از علل ایجاد اضطراب در کودکان و راهکارهایی برای پیشگیری و کمتر شدن آن مواردی را بیان کرد.

وی در رابطه با تفاوت ترس ها و اضطراب ها عنوان کرد: «ترس منبع مشخصی دارد، گاهی اوقات ترس از بلندی، ترس از یک حیوان و یا یک شیء وجود دارد. اما در اضطراب منبع مشخصی وجود ندارد و احساس نگرانی از آینده را داریم.»

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: «ترس و اضطراب در کودکان امری طبیعی و مشترک است و این اشتراک نشان دهنده طبیعی بودن آن است. به عنوان مثال کودکان و نوزادان زیر ۲ سال، ترس از جدایی والدین، صداهای بلند، افراد غریبه و ناشناس و برخی اسباب‌بازی ها را نیز دارند. در کودکان ۵ یا ۶ سال، ترس از گم شدن، مرگ، بیماری و تاریکی نیز وجود دارد.»

این مشاور در ادامه اضافه کرد: «با بزرگتر شدن کودکان و رسیدن به سن ۷ تا ۱۲ سال، آنها ترس از عملکرد در مدرسه، اضطراب اجتماعی، ارتفاع، تاریکی و ... را تجربه می‌کنند که این به مرور موجب اضطراب آنها خواهد شد.»

شکوری خاطرنشان کرد: «ترس ها در همه سنین یکسان نیستند و به مرور و با بزرگتر شدن فرزندان ترس و اضطراب به شکلی دیگر ظاهر می شود.»

وی در رابطه با ترس ها و اضطراب های نامتناسب با سن کودکان اشاره کرد و گفت: «مسئله ای که موجب نگرانی و اضطراب می شود، ترس هایی است که با سن کودکان مطابقت ندارد. در این موارد والدین یا یک مراقب آگاه باید به این مسئله توجه کرده و برای رفع این مشکل اقدام کند. به عنوان مثال، ترس و اضطراب از ورود به جمع، وابستگی بیش از حد به والدین، سختی و دشواری خواب و دیدن کابوس و خواب های وحشتناک، شب ادراری، جویدن مکرر ناخن و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران از جمله رفتارهایی هستند که نشان دهنده اضطراب زیاد در کودکان است.»

شکوری در رابطه با علت ایجاد اضطراب در کودکان عنوان کرد: «علت ایجاد اضطراب در کودکان متفاوت است. از جمله اختلافات والدین، جدایی پدر و مادر، مقایسه شدن کودک با سایر هم سن و سالان، تنبیه کودک و یا تولد نوزاد جدید و عدم توجه به کودک که موجب ایجاد اضطراب می شود.»

این روانشناس در ادامه بیان کرد: «ضمن اینکه دو تربیته بودن کودک و عدم تفاهم والدین در تربیت فرزند، خود عاملی برای ایجاد اضطراب است و کودک را دچار سردرگمی و گمراهی می کند.»

شکوری در پایان در رابطه با راهکارهایی برای پیشگیری و کم تر شدن اضطراب در کودکان گفت: «ایجاد محیطی امن و حمایت گرانه، افزایش آگاهی و مطالعه در زمینه فرزند پروری و بهره بردن از نظر مشاور و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، از جمله کارهایی هستند که می توان اضطراب در کودکان را درمان یا از آن پیشگیری کرد.»

خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار