چریش بخورید تا درد معده به سراغتان نیاید

تهران (پانا) - برگ چریش برای سال‌ها یکی از مهم‌ترین داروهای گیاهی بوده است به طوری که در سراسر آسیا از آن استفاده می‌کرده‌اند. در این مقاله به بررسی خواص برگ چریش می‌پردازیم.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
چریش بخورید تا درد معده به سراغتان نیاید

خواص برگ چریش

چریش(Azadirachta indica) از جمله درختانی است که سابقه‌ای طولانی در طب سنتی داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده انسان به خاصیت برگ‌های این درخت پی ببرد، طعم شیرین آن می‌باشد. اعتقاد بر این است که مصرف برگ‌های این درخت در زمان ناخوشی، سبب بهبود بیماری شده و این گونه چریش وارد طب شده است. دانشمندان باور دارند که برگ‌های این درخت سرشار از ترکیبات آلی و شیمیایی است. به همین دلیل، مواد آرایشی بهداشتی بسیاری را با استفاده از عصاره برگ چریش تهیه می‌کنند.

ویژگی‌های آنتی باکتریال

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شناخته شده، که در برگ‌ها، روغن، پودر و ریشه چریش وجود دارد، ویژگی‌های ضد میکروبی و آنتی باکتریال می‌باشد. شما می‌توانید از این خاصیت چریش به صورت داخلی و موضعی استفاده کنید. خواص ضد میکروبی این گیاه به عنوان یک تونیک عمومی برای سیستم ایمنی در نظر گرفته می‌شود. از جمله رایج‌ترین بیماری‌های باکتریایی که با استفاده از برگ چریش درمان می‌شود، مشکلات پوستی هستند اما باید بدانید که طیف مصرفی این گیاه، بسیار وسیع‌تر می‌باشد. دانشمندان باور دارند که عصاره این گیاه قادر است بیش از ۴۵۰ گونه مختلف از باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

درمان شوره سر

به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتری چریش، استفاده از آن در ساخت شوینده‌های مختلف مانند شامپو، بسیار رایج است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که می‌توان با استفاده از عصاره این گیاه درمان کرد، شوره سر می‌باشد. استفاده از شامپوهای حاوی چریش در حین این که موهای شما را تقویت کرده و پوست را هیدارته نگه می‌دارد، شوره سر را از بین می‌برد. همچنین چریش با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی، سلامت فولیکول‌های مو را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که از این ماده در طب سنتی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از کچلی استفاده می‌شده است.

سم زدایی بدن

مهم نیست شما از برگ، چای، پودر یا بخور چریش استفاده کنید، در هر صورت مواد فعال موجود در این درخت می‌توانند مراحل دفع سموم در بدن را تسهیل کنند. آزمایشاتی که توسط دانشمندان نروژی در سال ۲۰۰۹ انجام شده نشان می‌دهد که مواد فعال موجود در چریش کبد و کلیه‌ها را تحریک می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا دفع سموم و تصفیه بدن با سرعت بیشتری انجام شود. در طول روز سموم زیادی از جمله میکروب‌ها، گرد و غبار، خاک و مواد شیمیایی بر روی پوست ما قرار می‌گیرند یا این که وارد بدن می‌شوند. چریش می‌تواند به خنثی کردن این مواد شیمیایی، پاتوژن ها یا خاک‌هایی که باعث تحریک و یا بیماری می‌شود کمک کند.

درمان آکنه

بی تردید آکنه رایج‌ترین بیماری پوستی است که هر کسی در طول زندگی یک‌بار آن را تجربه کرده است. آکنه می‌تواند به صورت جدی بر روی سلامتی و زیبایی پوست شما تأثیر بگذارد. مصرف برگ چریش باعث می‌شود تا بسیاری از روغن‌ها و باکتری‌هایی که بیماری را تشدید می‌کنند، کاهش پیدا کنند. همچنین جالب است بدانید که چریش می‌تواند به درمان چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند چرا که دارای آنتی اکسیدان های متفاوت و ویتامین E می‌باشد.

بهبود سلامت معده با استفاده از چریش

مشاهدات نشان می‌دهد مصرف برگ چریش به طور مستقیم با کاهش التهاب در دستگاه گوارش مرتبط است، این امر منجر به پیشگیری از زخم معده و طیف وسیعی از مسائل گوارشی دیگر مانند یبوست، نفخ و گرفتگی شکم می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر مشکلات گوارشی از جمله سرطان معده افزایش داشته‌اند. دانشمندان دریافته‌اند که با استفاده از آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه می‌توان یکی از مهم‌ترین مشکلات گوارشی یعنی سرطان معده را درمان کرد. این موضوع می‌تواند در روند درمان سرطان انقلابی ایجاد کند.

منبع: طبنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار