بلوبری‌ها طبق فرایند دانش بنیان در البرز کشت می شوند

کرج (پانا)- پژوهشگران جوان البرزی تاکنون با استفاده از روش های علمی به نتایج زیادی رسیدند که دانش بنیان یکی از مهم ترین فرایندهایی است که از طریق آن به دنبال کسب نتایج بیشتر در زمینه علم و دانش هستند.

کد مطلب: ۱۱۷۵۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
بلوبری‌ها طبق فرایند دانش بنیان در البرز کشت می شوند

یکی از رشته های مهم موجود در جهان زیست فناوری است که در کشور ما ایران هم هر روزه پیشرفت زیادی دارد. مهندسان زیست فناوری در البرز این بار در کشت بلوبری نقش موثری داشتند و این عمل در یکی از گلخانه های فردیس طی فرایند دانش بنیان سلولی انجام می‌شود.

انواع میوه های مدنظر در کشت این محصول که عبارتند از کشت بلوبری، کشت راز بری، کشت بلک بری، کشت کارانت بری، کشت وایت بری و کشت استراوبری که در این گلخانه کشت می شوند.

یک نوع دیگر از بلوبری به نام گوجی بری است که در استان آذربایجان غربی هم کشت می شود و به الماس سرخ معروف است.

بدون شک کشت گل و گیاه نیاز به فضای فیزیکی و شیمیایی خاک برای کشت دارد که مهندسان و دانشمندان جوان جویای علم البرزی این فضا را در استان مهیا کرده‌اند.

با تدبیر مهندسان و متخصصان دانشگاهی فضای کشت این محصول در فردیس آماده شده و روزانه کشت این محصول انجام می‌شود.

کشت بلوبری در انواع مختلف و همچنین حمل و نقل و فرآوری آن می‌تواند در اشتغال و ارزآوری نقش بسیار مهمی داشته باشد که برای این فرایند از نیروهای متخصص دانشگاهی کمک گرفته میشود.

این محصول ، به دلیل فرآوری بالایی ‌که از نظر دارویی دارد و چون سرشار از ویتامین Cو K است، برای کاهش قند خون بسیار مفید است.

بنابراین این محصول از همه نظر خواص زیادی دارد. یعنی از پوست تا دانه آن قابل استفاده است و طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده و در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نقش مهمی دارد. زیرا توانایی مغز را افزایش می‌دهد، با سرطان مبارزه می‌کند، به هضم غذا و فعالیت قلب نیز کمک می‌کند. در نتیجه با وجود این فواید دربین افراد مختلف محبوبیت خاصی پیدا کرده است .

بلوبری یکی از میوه هایی است که با توجه به خاصیت بالا قیمت قابل توجهی نیز دارد و به همین دلیل در زمینه اقتصاد هم نقش مهمی را ایفا‌ می کند و صادرات آن در ارزآوری بسیار مهم است.

کشور ما یکی از کشور های علمی پژوهشی مهم خاورمیانه است که با تلاش و کوشش جوانان و دانشمندان در هر منطقه از دنیا باعث افتخار و سرافرازی می‌شوند.

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار