کاهش عمق آب زنگ خطری برای خشک شدن تالاب انزلی  است

رشت ( پانا) - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی هشدار داد کاهش چشمگیر آب تالاب انزلی خطری جدی است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
کاهش عمق آب زنگ خطری برای خشک شدن تالاب انزلی  است

به گزارش ایسنا، فرشید فلاح با اشاره به کاهش چشمگیر سطح آب تالاب در سال‌های اخیر گفت: این یک زنگ خطر برای خشک شدن تالاب است.

وی افزود: مدیریت تالاب بین‌المللی انزلی نیازمند برنامه‌ای مدون و علمی است تا روند نابودی تالاب هرچه سریع‌تر متوقف شود.

فلاح با اشاره به اینکه برنامه‌های متوالی برای احیای تالاب انزلی دیده شده است، ادامه داد: برنامه هفت ساله میان‌مدت برای تالاب دیده شده که ۲۵۵۸ میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص یافته است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی افزود: سهم فاضلاب‌ها بیشترین تاثیر را بر سطح تالاب دارند و به همین دلیل بیشترین سهم این پول به سهم مدیریت فاضلاب‌ها بر می‌گردد و مابقی به آبخیزداری و احیای داخل تالاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احیای ذخایر آبزیان و جلوگیری از گیاهان با رشد بی‌رویه و در جاهایی که لایروبی لازم است، پس از مطالعات دقیق نیز اجرایی خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: دست زدن به طبیعت خیلی سخت است و یک اشتباه کوچک پیامدهای جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند و به همین دلیل هر اقدامی پس از مطالعات دقیق انجام خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: مطالعاتی با گروه جایکا انجام شده است و با همکاری این شرکت و کارشناسان ایرانی گزارشات ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه ای تهیه و تحویل مقامات کشوری داده شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست دستگاه نظارتی است، خاطرنشان کرد: نبود مدیریت آبخیزداری در سال‌های گذشته سهم زیادی در آلودگی تالاب انزلی داشته است و می‌توان گفت ۲۵ درصد رسوباتی که وارد تالاب انزلی شده، ناشی از همین ضعف مدیریتها بوده است که در نهایت منجر به کاهش عمق تالاب می‌شود.

وی احیا و حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی را مستلزم همفکری و پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی و حمایت دستگاه قضا دانست و ادامه داد: وضعیت کنونی تالاب محصول اقدامات غیرکارشناسی و ناهماهنگی برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌ها است و جهت احیا و حفظ تالاب باید از اقدامات انفرادی جداگانه و غیرکارشناسی پرهیز شود.

وی همچنین با اعلام اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی تهدید جدی برای بوم‌سازگان‌های آبی استان به ویژه تالاب‌های انزلی است، ادامه داد: جمع‌آوری این گیاه مهاجم در بهبود شرایط زیستی تالاب انزلی موثر خواهد بود و فاز دوم جمع‌آوری این گیاه مهاجم اردیبهشت ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

فلاح گفت: تالاب انزلی به عنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند و طبیعی، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار