در گفت‌وگو با پانا؛

واکنش نوری به دعوای لفظی یک نماینده با قالیباف: در مجلس باید جواب حرف را با حرف داد

مشکلاتی در مجلس هست که آقای صباغیان به آن‌ها اشاره کردند/شان مجلس باید حفظ شود، جواب حرف را باید با حرف داد/آقای قالیباف واکنش چندانی به صحبت‌های نماینده بافق نداشت ولی تعدادی از نمایندگان واکنش نشان دادند که برای مجلس خوب نیست

تهران (پانا) - نماینده مردم بستان آباد در دوره یازدهم مجلس نسبت به جنجال روز گذشته مجلس و اعتراض یک نماینده به رئیس مجلس و نوع واکنش نمایندگان به این جنجال واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
واکنش نوری به دعوای لفظی یک نماینده با قالیباف: در مجلس باید جواب حرف را با حرف داد

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس مجلس گفت: آیین‌نامه داخلی می‌گوید پیشنهاد نمایندگان باید در صحن علنی مطرح شود اما هیأت رئیسه عنوان کرده است که برای بیان هر پیشنهاد باید درخواست کتبی ارائه شود که این کار با ذلت و خواری و التماس باید صورت گیرد. همچنین در حوزه اخطار نیز گفته‌اید که بیان اخطار مبنای آیین‌نامه‌ای ندارد و حالا امروز 4 پیشنهاد بنده در یکی از بندهای لایحه بودجه توسط هیأت رئیسه حذف شده است. سال اول یا بار اول نیست که مجلس بودجه تصویب می‌کند و اگر شاهد چنین رویه‌ای هستیم ناشی از سوء‌مدیریت رئیس مجلس است. اینجا مجلس است، پادگان نظامی نیست و ما نمایندگان مجلس هستیم، شما (رئیس مجلس) مجری هستید، نماینده برتر نیستید؛ از این رو می‌خواهیم طبق آیین‌نامه داخلی عمل کنید، مشکل مجلس همین است. جنابعالی یک حزب تشکیل داده‌اید، یک فراکسیون درست کرده‌اید و نمی‌گذارید دیگران حرف بزنند، اجرای دقیق آیین‌نامه حق ما است، فردا هم این موضوع گریبان سایر نمایندگان را می‌گیرد. چرا نمی‌گذارید حرف بزنم؛ حق همه نمایندگان است که نظر خود را بگویند، بنده هیچ توهینی نمی‌کنم. ببینید چه وضعی پیش آورده‌اید، حتی نمی‌توانیم صحبت کنیم، تنها به تعدادی از نمایندگان اجازه صحبت می‌دهید، حتی نمی‌توانیم براساس آیین‌نامه پیشنهادی ارائه دهیم، ما از رئیس مجلس هیچ انتظاری نداریم جز اجرای دقیق آیین‌نامه داخلی، اگر مشکل تعداد زیاد پیشنهادها است نباید آنها را حذف کنید بلکه می‌توانید از ما خواهش کنید، تدبیر کنید یا جلسه غیرعلنی بگذارید. بار اول و سال اول نیست که قانون بودجه تصویب می‌شود خواهش می‌کنیم قانون را رعایت کنید.

بعد از این صحبت‌ها، تعدادی از نمایندگان مجلس واکنش‌های تندی نسبت به محمدرضا صباغیان بافقی نشان دادند و محمدباقر قالیباف نیز گفت: به هر حال آقای صباغیان صحبت‌‌هایی داشته که البته اشکالاتی به حرف ایشان وارد است، ایشان براساس آیین‌نامه داخلی صحبت نکرده است اما اجازه دهید حرف مخالف شنیده شود. عکس‌العمل مجلس به حرف ایشان کافی است و بنده صحبتی نمی‌کنم.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد در واکنش به این اتفاق به پانا گفت: «مجلس محل حرف زدن است و ایشان حرف خود را زدند. رئیس مجلس واکنش چندانی نداشتند ولی تعدادی از نمایندگان واکنش نشان دادند که برای مجلس خوب نیست. در مجلس جواب حرف را با حرف می‌دهند، تریبون هست و کسی حرفی داشته باشد می‌تواند بزند. اینجا مجلس است، جایگاه ویژه‌ای دارد و حتما باید شان آن رعایت شود. مشکلاتی هست که آقای صباغیان به آن‌ها اشاره کردند.»

وی در ادامه به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اشاره کرد و گفت: «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت خاص و ویژه‌ای در شرایط کنونی برای کشور برخوردار است. مساله اصلی و مهم اولیه در این حوزه نیز حضور و مشارکت مردم در انتخابات است.»

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی تاکید کرد: «مساله حضور مردم از هر چیزی، از اینکه چه کسی کاندیدا می‌شود، چه کسی رای می‌آورد، چه کسی رئیس‌جمهور شود، مهم‌تر است. مردم باید پای صندوق‌های رای حاضر شوند، اما با توجه به شرایط کرونایی باید تدابیر لازم اندیشیده شده و عملیاتی شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: «افراد متعدد از جریانات مختلف برای ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی خواهند کرد اما امیدواریم از همان معدود افرادی که باقی می‌مانند و رقابت می‌کنند، دربرگیرنده نظرات و تفکرات قانون اساسی و نظام اسلامی در کشور باشند و بتوانند طیف وسیعی را پوشش دهند تا انگیزه قوی در مردم هم برای حضور در انتخابات ایجاد شود.»

معاون سابق اجرایی مجلس شورای اسلامی در دوره ریاست علی لاریجانی گفت: «احتمال دارد حضور برخی از چهره‌ها از نظر سیاسی نشاط‌‌آور باشد و باعث حضور مردم به طور وسیع‌تر شود. این به شورای نگهبان بستگی دارد و باید دید چکار می‌کنند.»

نماینده مردم بستان‌آباد در دوره یازدهم مجلس اظهار کرد: «تعدادی از نامزدها فعالیت انتخاباتی خود را شروع کردند و دیدند که فضای جامعه به صورتی است که زیاد استقبال نمی‌شود و مقداری هم عقب‌نشینی کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار