نتایج عجیب نظرسنجی جهاد دانشگاهی درباره میزان شادی مردم ایران

شادترین استان‌های ایران کدامند؟

تهران (پانا) - نتایج تازه‌ترین تحقیقات منتشرشده جهاد دانشگاهی می‌گوید، ساکنان ایران «سبتا شاد هستند و استان قم در میان استان‌ها شادترین است. اما آیا این نتایج به واقعیت نزدیک است؟»

کد مطلب: ۱۱۶۷۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
شادترین استان‌های ایران کدامند؟

به‌گزاش شهروند، روز گذشته در گزارشی نتایج تحقیقات جهاد دانشگاهی درباره شادکامی استان‌ها منتشر شد. براساس این گزارش، قم در بالاترین رده از نظر شادکامی و سمنان در پایین‌ترین رده قرار دارد. در این تحقیق سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه‌وبویراحمد در رتبه‌های بعدی از نظر شادکامی قرار دارند.

طبق توضیحاتی که درباره شیوه انجام تحقیق جهاد دانشگاهی آمده، در این طرح که در سال ۹۸ از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و به سفارش موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران انجام شده، پرسشنامه آکسفورد است که ۲۹ گویه ۴ گزینه‌ای و مقیاس ۶ درجه‌ای دارد.

بر اساس این پرسشنامه نمره شادکامی افراد از ۱ (کمترین) تا ۶ (بیشترین) متغیر است و به ترتیب شامل نمره‌های ۱-۲ (ناشاد)، ۲-۳ (تا حدودی ناشاد) ‏، ۳-۴ (نه‌چندان شاد)، ۴ (تا حدودی شاد)، ۴-۵ (نسبتا شاد)، ۵-۶ (بسیار شاد) و ۶ (بسیار زیاد شاد) می‌شود. با توجه به این نمره‌ها میانگین کشوری شادکامی در ایران در رده «نسبتا شاد» قرار دارد.

نتایج منتشرشده این تحقیق آن هم از سوی جهاد دانشگاهی ایران مورد انتقادات وسیعی قرار گرفت و همه یک سوال می‌پرسیدند: «چطور ممکن است؟» فارغ از اینکه یکی از مهم‌ترین اصول اعتباری یک پژوهش باورپذیری آن است و باز هم فارغ از اینکه چطور جهاد دانشگاهی پرسشنامه آکسفورد که مطابق وضعیت زندگی کشور‌های توسعه یافته و غربی تدوین شده را برای ایران به کار برده است، در این گزارش به برخی شاخص‌های اقتصادی استان‌هایی می‌پردازیم که جهاد دانشگاهی ادعا کرده ساکنان آنان از «شادکامی» زیادی برخوردار هستند.

تحقیق انجام‌شده توسط جهاد دانشگاهی استان قم را با نمره ۴.۳۴ شادکام‌ترین استان ایران رتبه‌بندی کرده و البته به عمده استان‌های دیگر هم نمره‌ای در کانال ۴ تا ۵ داده که طبق مدل دسته‌بندی این تحقیق، به معنای نسبتا شاد است.

در تحقیق جهاد دانشگاهی رتبه برتر شادکامی را بعد از استان قم، استان سیستان‌وبلوچستان کسب کرده است. اختصاص رتبه دوم در شادکامی به سیستان‌وبلوچستان حتی از استان قم هم عجیب‌تر است. دهه‌هاست در تمامی شاخص‌های اقتصادی و در مشاهدات میدانی استان سیستان‌وبلوچستان جزو محروم‌ترین مناطق ایران معرفی می‌شود و حالا چسباندن برچسب شادکام‌ترین به این استان به همان اندازه مایه شادکامی و تعجب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار