وزیر بهداشت:

واکسیناسیون کرونا تا قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود

تهران (پانا) - وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور تا قبل از ۲۲ بهمن خبر داد و گفت آزمایش بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی از هفته آینده آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون کرونا تا قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود

سعید نمکی در ارتباط زنده تلویزیونی گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم؛ چانه زنی های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم. علاوه بر آن، درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از فوریه توزیعش در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.

وزیر بهداشت همچنین از آغاز آزمایش بالینی دومین واکسن کرونای ایرانی خبر داد و گفت: این واکسن اجازه آزمایش بالینی گرفته و هفته آینده از شروع نخستین مرحله آزمایش بالینی این واکسن کرونا در موسسه سرم سازی رازی رونمایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش آمار فوتی‌های کرونا در کشور تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار در ۲۴ ساعت گذشته در ایران متاسفانه ۸۴ مرگ ناشی از بیماری داشتیم که خوشبختانه کاهش مرگ‌ها به سمت دو رقمی فعلا ثابت است.

نمکی با مقایسه پیک سوم کرونا در کشور در مقایسه با پیک اول و دوم توضیح داد: همانطور که مشاهده می کنیم این پیک بلندتر و گرفتار کننده تر است، اگر پیک دوم و اول را مقایسه کنید، می بینید که در پیک سوم نزول ناگهانی داشتیم که نشان دهنده مدیریت خوب بیماری کرونا بوده که ناشی از تجربه ما در مجموعه نظام سلامت و همچنین در کنار هم قرار گرفتن همه نیروها از جمله وزیر کشور، تیم استانداری، هلال احمر، عزیزان سازمان بسیج و نظایر آن است.

وی درباره خطر عادی انگاری کرونا در کشور هشدار داد و گفت: گرچه هنوز مردم همکاری خوبی دارند اما افت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در برخی مناطق به دلیل عادی انگاری شاهد هستیم، هنوز رعایت پروتکل‌ها در رنج بالاتر از ۹۰ درصد در متوسط کشوری نرسیده است.

نمکی با اظهار گلایه از افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: عده‌ای با بی‌توجهی، این دستاورد بزرگ و عظیم ملی را که با وجود تحریم‌ها به دست آوردیم، نادیده گرفتند. در طول یک سال گذشته کادر بهداشت و درمان بدون لحظه‌ای درنگ در مقابل هجمه‌های ویروس ایستادند و باید دانست که رسیدن به فوتی‌های دو رقمی در مقابل مرگ انبوه در دنیا دستاورد کمی نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کاهش یک مرگ در ایران معادل این است که در کشوری با زیرساخت مجهز و امکانات مالی یکهزار مرگ را کم کنیم، افزود: این همدلی و غیرت اتفاق افتاد تا این دستاورد را کسب کنیم متاسفانه عده‌ای با عدم رعایت پروتکل‌ها چه در سفرها و برخی مراسم‌ها، این دستاورد را ذره ذره به قربانگاه می‌برند و این مایه دلشکستگی و اندوه همکاران من است.

وی تصریح کرد: تقاضا می‌کنم اگر اتفاقی افتاده که تاثیر آن را روزهای بعد می‌بینیم، از آن مراقبت کنیم. تردید ندارم که بی توجهی‌ها اثرات خود را بر بیماری خواهد گذاشت، امیدوارم وضع ما از این بدتر نشود و حتی با دستیابی به واکسن باز هم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار