از خسارت ۷۰۰ میلیاردی کرونا به سینمای ایران تا برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

کیانیان: چندسالی است نمی دانم در جشنواره فجر چه خبر است!

تهران (پانا) –- سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار می شود که خسارت کرونا به سینمای ایران حدود 700 میلیارد تومان برآورد شده و شاید برگزاری این جشنواره اولین خبر خوب سینمای ایران در ماه های پایانی سال99 باشد. البته کیانیان معتقد است هنرمند باید خالق فرصت‌ها باشد و نگذارد کرونا برایش تعیین تکلیف کند. 

کد مطلب: ۱۱۵۵۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کیانیان: چندسالی است نمی دانم در جشنواره فجر چه خبر است!

قصه تعطیلی سینمای ایران از آنجایی آغاز شد که به دلیل ضعف معیشتی خانواده‌ها، سینما از سبد کالای فرهنگی مردم حذف شد و دیگر کسی به سینما نرفت. ویروس کووید19 هم مزید بر علت شد و با شیوع کرونا به خاطر مسائل بهداشتی و حفظ فاصله‌های اجتماعی دیگر کمتر کسی به سالن‌های سینما رغبتی نشان داد و امروز وضعیت سالن‌های سینما چندان مساعد نیست. وقتی قدرت خرید مردم تا حدی پایین می‌آید که تخم‌مرغ هم نمی‌توانند بخرند طبیعی است که اولویتی برای سینما رفتن نداشته باشند.
در این میان نگاه «رضا کیانیان»، بازیگر سینمای ایران به مساله آسیب‌رسان بودن کرونا به سینمای ایران متفاوت است. او معتقد است باید نگاهی فراتر از این فرصت ها یا آسیب ها داشت.

باید فرصت ها را ساخت
در همین رابطه رضا کیانیان، بازیگر سینمای ایران به پانا گفت: «من همیشه فکر می کنم از هر چیزی باید یک فرصت ساخت چون هیچوقت هیچ کسی فرصتی در اختیار دیگری نمی گذارد. اگر این را بپذیریم خیال‌مان راحت می شود.»
وی می افزاید: «اگر این چند سال کارنامه کاری مرا ببینید همه فرصت‌ها را ساخته ام، البته شانس هم آوردم و خب همه شانس می آورند فقط باید یقه شانس را گرفت و نگذاریم فرار کند.»
وی در پاسخ به موضوع تاثیر مثبت یا منفی کرونا بر سی ونهمین جشنواره فیلم فجر گفت: «چندسالی هست که من اصلا نمی دانم در جشنواره فجر چه خبر است.»
این بی خبری آقای بازیگر درحالی است که وی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر مدیرکاخ جشنواره جهانی فجر بود و امسال نیز با فیلم «آهو» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین
با این احوال با همه روزهای سختی که بر سینمای ایران گذشت و در سایه بحران ادامه دار کرونا اما این روزها مهمترین اتفاق سینمای ایران در داخل کشور موضوع جشنواره فیلم فجر است که هم اکنون، اگرچه بدون حضور تماشاچی، درحال برگزاری است.
پیش از این سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری دربره نحوه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفته بود: جشنواره آثار یکسال تولید شده سینمای ایران را در اختیار داوران قرار می‌دهد و داوران ۲۷ سیمرغ را در بخش‌های مختلف به آثار اهدا خواهد کرد. جشنواره با حفظ اولویت سلامت سینماگران و مخاطبان برای هیات داوران برگزار می‌شود. گام دوم این است که اگر ما بر اساس پروتکل‌ها، توانستیم فیلم‌ها را برای سینماگران و رسانه‌ها نمایش دهیم، آثار کاندیدا شده داوران را برای این طیف نمایش خواهیم داد. گام سوم این است که از ۱۲ بهمن با رعایت پروتکل‌ها فیلم‌ها را برای مردم هم نمایش دهیم. اما در حال حاضر، در گام اول و نمایش فیلم‌ها برای داوران قرار داریم.

برآورد خسارت
جرقه‌های اولیه بحران کرونا در بازار سینما در همان روزهای میانی اسفندماه و در جریان رقابت فیلم‌سازها برای اکران فیلم‌هایشان در نوروز زده شد. فروش نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومانی سینماها در سال ۹۸ که اگر محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی در روزهای پایانی اسفند نبود، می‌توانست به ۳۱۰ میلیارد تومان هم برسد، امیدها را برای رونق بازار فروش در سال پایانی قرن چهاردهم بالا برده بود اما شیوع کرونا همه امیدها را از بین برد تا بزرگترین رکورد بازار سینمای ایران با عقبگرد ۲۰ ساله به وقوع بپیوندند.
خسارت وارد شده به صنعت سینما تنها به فروش فیلم‌ها خلاصه نمی‌شود. اگرچه برآوردهای مختلفی در این باره وجود دارد اما بر اساس گزارشی از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، این خسارت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. جدول زیر جزئیات این خسارت را در جدول زیر مرور خواهید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار