با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

دانشنامه تبرستان و مازندران رونمایی شد

ساری (پانا) - با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار مازندران، از دانشنامه تبرستان و مازندران رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دانشنامه تبرستان و مازندران رونمایی شد

دانشنامه تبرستان و مازندران به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی در ۳۳۰۰ دوره ۵ جلدی به چاپ رسیده است. جلد نخست مجموعه دیباچه آن است که در آن به طور کامل درباره دانشنامه شرح داده شده است. در جلد دوم سرفصل‌های تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری قرار دارد، جلد سوم به سرفصل‌های شهرستان‌ها و شهرها، نظام‌های اداری، آموزشی و فرهنگی، اقتصاد و نام‌آوران پرداخته شده است. جلد چهارم مربوط به سرفصل فرهنگ و مردم‌نگاری در حوزه فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس است و جلد پنجم به سرفصل‌های زبان، ادبیات، موسیقی، رسانه و ارتباطات و افزوده‌های دیگر اختصاص دارد.

امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این دانشنامه رونمایی شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی این کتاب، اهمیت دانشنامه نویسی برای مازندران را الگوی ارزشمندی برای سایر نقاط کشور دانست و گفت: «خوشبختانه با وجود اینگونه دانشنامه‌ها، میراث ارزشمند گذشتگان به خوبی در اختیار نسل‌های آتی قرار می‌گیرد و همچنین صیانت از داشته‌های قومی و منطقه‌ای باعث شکوفایی تمدن ما می‌شود.»

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با قدردانی از پیگیری‌های استاندار، تلاش ده ساله گروه دانشنامه تبرستان و مازندران، گفت: «این اثر توانسته اطلاعات ارزشمندی را از استان مازندران جمع‌آوری و ارائه کند که بیش از هزاران عکس، صدا، فیلم و سندهای ارزشمند را دربر گرفته و موجب غنای این دانشنامه است.»

دانشنامه پنج جلدی تبرستان و مازندران نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است که با تلاش بیش از هزار و ۲۰۰ مؤلف و دانشور طی حدود یک دهه فعالیت گردآوری شد و نشر نی آن را به چاپ رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار