ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح مشخص شد

تهران (پانا) - مسئول برگزار کننده آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 از اعلام نتایج آزمون اصلح خبر داد و تاکید کرد تسریع در رسیدگی به اعتراض شرکت کنندگان در این آزمون و جلوگیری از تضییع حق این افراد در اولویت است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ویژه مهارت آموزان؛ زمان اعلام نتایج آزمون اصلح مشخص شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، مسئول برگزار کننده آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 با اشاره به برگزار شدن آزمون روز جمعه با شرکت تعداد 10 هزار و 801 نفر مهارت آموز گفت: تسریع در رسیدگی به اعتراض شرکت کنندگان در این آزمون و جلوگیری از تضییع حق این افراد در اولویت است.

این مقام مسئول، از پشتیبانی فنی و حمایتی برگزاری آزمون سخن گفت و افزود: در برگزاری آزمون 45 نفر از همکاران فنی مرکز هوشمندسازی، حوزه های ریاست، حراست، رفاه و پشتیبانی و نظارت و مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان در ستاد و صف، وظیفه پشتیبانی و حمایت از آزمون را عهده دار بودند.

وی، در ادامه در خصوص نحوه پاسخگویی داوطلبان شرکت کننده در آزمون به سؤالات سخن گفت و اظهار داشت: از مجموع کل شرکت کنندگان تعداد 7 هزار و 721 نفر پاسخگوی همه 70 سؤال آزمون بودند.

استاد دانشگاه، همچنین تعداد 8 هزار و 850 نفر را پاسخگوی افزون بر 60 سؤال و 10 هزار و 22 نفر دیگر را هم پاسخگوی افزون بر 50 سؤال دانست.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، آزمون اصلح را شامل سه بخش دانست و خاطر نشان کرد: دوره کارآموزی و مولفه فرهنگی هر کدام به طور جداگانه برخوردار از 275 امتیاز و آزمون کتبی اصلح نیز دارای 450 امتیاز است، مهارت آموز با کسب 65 درصد نمره در هر بخش، قبولی خود را تضمین خواهد کرد.

کچوئیان، افزایش دو برابری سؤالات در راستای متفاوت بودن این سؤالات برای شرکت کنندگان آزمون غیر حضوری به منظور کیفیت بخشی و بالا بردن ضریب اطمینان، چرخشی بودن سؤالات و پاسخ های تدوین شده و نبود ترتیب و توالی در طرح سؤالات برای رشته های مختلف را از جمله راهکارهای مهم مرکز سنجش معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان، در طراحی سؤالات اصلح سال جاری عنوان کرد.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، از اتخاذ تصمیم مشترک برگزار کنندگان آزمون مهارت آموزان با مسئولان وزارت آموزش و پرورش در خصوص تسهیل روند پاسخگویی مهارت آموزان به سؤالات سناریوهای طراحی شده سخن گفت و افزود: سال های گذشته روز آزمون، سناریوها همراه با دفترچه سؤالات در اختیار مهارت آموز قرار می گرفت. اما امسال به دلیل مجازی برگزار شدن آزمون، به منظور تسریع پاسخگویی مهارت آموز به سؤالات سناریوها و تامین آرامش خاطر وی 24 ساعت قبل از برگزار شدن آزمون این امکان برای مهارت آموز مهیا شد، تا با ورود به صفحه آزمون خود و دریافت سه سناریوی طراحی شده، روز آزمون با در اختیار داشتن این سناریوها به راحتی، با خاطری آسوده و حواسی جمع پاسخگوی سؤالات باشد.

وی، تصریح کرد: برای رویت سناریوها در زمان آزمون 20 دقیقه در نظر گرفته شده بود. با این اقدام و دریافت پیش از موعد سناریوها 20 دقیقه از زمان اصلی آزمون کسر و صد دقیقه در نظر گرفته شده، به هفتاد و پنج تا هشتاد دقیقه تقلیل یافت.

مسئول برگزار کننده آزمون اصلح، خطا در طراحی سه سؤال را متوجه مرکز سنجش دانشگاه دانست و با ذکر مثال افزود: به عنوان نمونه کاربرد علامت ممیز در طرح سؤال ریاضی منجر به وارونه درج شدن عدد و خطای مهارت آموز در پاسخگویی به سؤال شده است.

کچوئیان، تاکید کرد: در نشست کمیته عالی برگزاری آزمون و مشخص شدن آمار افراد در پاسخگویی به این سه سؤال، نمره برای گروه مرتبط منظور خواهد شد.

استاد دانشگاه، با اشاره به شروع آزمون، سه دقیقه قبل از موعد مقرر اظهار داشت: تعدادی از مهارت آموزان در برخی از رشته های این آزمون، زمان محدودی را در اختیار داشتند. مرکز سنجش در صدد است، در مرحله تحلیل نتایج و استفاده از رکوردهای موجود در سامانه برای افرادی که زودتر از زمان مقرر از سیستم خارج شده اند، با ارائه راهکار از تضییع حقوق این افراد جلوگیری کند.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، خطاب به مهارت آموزان تصریح کرد: آن تعداد مهارت آموز که بنا به دلایل مختلف نتوانستند در آزمون مجازی جمعه گذشته شرکت کنند و یا افرادی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی نشوند، می توانند در آزمون جبرانی اسفند ماه سال جاری، شرکت کنند.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، همچنین تاکید کرد: پس از اعلام نتایج، مهارت آموز در صورت اعتراض به نتیجه آزمون می تواند درخواست خود را در سامانه رسیدگی به اعتراضات ثبت کند. قطعا اعتراضات بررسی و نتایج ظرف زمانی مشخص اعلام خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، از میزان تناسب آزمون مجازی برگزار شده مهارت آموزان با اهداف پیش بینی شده و اعتبار سؤالات آزمون سخن گفت و افزود: از آن جا که برگزاری آزمون نقش مهمی در راستای بهبود فرآیند یاددهی، یادگیری دارد، بنابراین ابزارهای مناسبی برای اجرای این ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت.

کچوئیان، طراحی سؤالات آزمون مهارت آموزان را بر مبنای مدل شایستگی معلمان، تحلیل کیفی مضامین برنامه درسی در کلیه رشته ها و همچنین چارچوب سنجش سه بعدی دانست و گفت: سنجش مهارت آموزان شرکت کننده در آزمون، مطابق با سه اصل فنی اعلام شده در طراحی و تدوین سؤالات، تسهیل کننده دستیابی ما به اهداف مد نظر است.

وی، مبنای طراحی سئوالات آزمون را در چهار حیطه تحلیل تربیتی - اخلاقی، دانش تربیتی، دانش موضوعی و دانش موضوعی - تربیتی دانست و تصریح کرد: پیش بینی حیطه محتوایی، تدوین سناریوهای کوتاه و بلند و طبقه بندی سطح متفاوت یادگیری، سه مستند مهم رعایت شده در طراحی سئوالات به شمار می رود.

این مقام مسئول، با مهم برشمردن تحلیل نتایج آزمون مهارت آموزان ماده 28 این فعالیت را از جمله اقدامات مهم مرکز سنجش معاونت نظارت عنوان و تصریح کرد: تجزیه و تحلیل نتایج آزمون، فعالیتی مهم در راستای استاندارد سازی سؤالات آزمون است.

استاد دانشگاه، با اشاره به برگزار شدن آزمون خاطر نشان کرد: همچون سال های گذشته شاخص های مربوط به درجه دشواری، ضریب تمیز هر سوال، اعتبار درونی سؤالات، اعتبار کل آزمون و روایی آن محاسبه و با کسب نتایج، تجزیه و تحلیل سؤالات قیاس، تا نسبت به اصلاح شاخص های ثبت شده در بانک سؤال و حذف سؤالات غیر قابل قبول و جایگزینی سؤالات بهتر در بانک اقدام شود. چرا که افزایش کیفیت طراحی سؤال منجر به سنجش دقیق مهارت می شود. هر چه قدر هم این اندازه گیری دقیق تر باشد، قطعا تصمیم و اقدامی که در مورد شرکت کنندگان در آزمون و بهبود آموزش گرفته می شود به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

مسئول برگزار کننده آزمون اصلح، با اشاره به کاربرد تحلیل IRT مشتمل بر نمره گذاری استانلی، همطراز سازی لنگر زنجیره ای، رفع سوگیری به کمک پارامترهای سؤالات و توانایی، و نیکویی برازش نمرات اکتسابی در طراحی سؤالات آزمون تاکید کرد: با تحلیل سوال های آزمون، نقاط قوت و ضعف یک آزمون و کیفیت همه سوال ها مشخص می شود. بنابراین پس از اجرای آزمون، مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان با تحلیل سؤال ها و استفاده از نتایج کسب شده، اقدام به تجدید نظر در آزمون و بهبود کیفیت سؤال ها برای آزمون های بعدی می کند.

کچوئیان، طراحی سئوالات و پاسخ های آزمون سال جاری در قیاس با سال گذشته را متفاوت خواند و در خصوص درصد سلامت آزمون مجازی برگزار شده اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی کشور، طراحی 70 سئوال برابر با رعایت اصول و ضوابط استاندارد لازم انجام شد.

وی، با قدردانی از همکاری مهارت آموزان در راستای برگزاری آزمون، تصریح کرد: سخت گیری های امروز مسئولان در راستای چگونگی برگزاری آزمون گامی مهم برای کسب موفقیت این افراد طی مدت سی سال فعالیت در سیستم آموزشی و پرورشی کشور است.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با تقدیر از تلاش همکاران، دست اندرکاران و برگزارکنندگان آزمون مجازی مهارت آموزان ماده 28 در سطح کشور، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این آزمون شاهد رشد صلاحیت ‌های حرفه‌ای معلمان در نظام آموزشی باشیم.

مسئول برگزار کننده آزمون مهارت آموزان ماده 28 در پایان یادآور شد: همان طور که در گزارش ها و گفت و گوهای خبری طی روزهای گذشته عنوان شد، نتایج آزمون، اوایل دی ماه سال جاری همزمان با نمره کارآموزی و مولفه فرهنگی مهارت آموزان، اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار