شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در ندامتگاه تهران بزرگ افتتاح شد

تهران (پانا) - شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ صبح امروز شنبه با حضور مقامات قضایی افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در ندامتگاه تهران بزرگ افتتاح شد

به گزارش شورای حل اختلاف استان تهران، آیین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، سید حشمت الله حیات الغیب مدیر کل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، حجت الاسلام فیروزجایی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در امور زندان ها و دیگر مقامات و مسئولان قضایی در محل ندامتگاه تهران بزرگ واقع در بخش فشافویه استان تهران برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل رعایت دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا با یک سوم ظرفیت سالن برگزار شد، حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندانهای استان تهران با تقدیر از مساعدت های رئیس کل دادگستری استان تهران و ریاست سازمان زندان ها برای رفع مشکلات زیر ساختی ندامتگاه تهران بزرگ گفت: از کل زندانیان، استان تهران ۲۵ درصد متهمان و ۷۵ درصد را محکومان تشکیل می دهند که از این تعداد ۹۷ درصد از زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مرتبط با رسیدگی به امورات زندانیان که مورد تأکید ریاست محترم قوه قضاییه و همچنین ریاست محترم سازمان زندان ها است مقوله شوراهای حل اختلاف است که زمینه بسیار خوبی برای کاهش پرونده های قضایی، کاهش ورودی پرونده ها و حتی جمعیت کیفری در زندان محسوب می شود و به جرأت می توان گفت یکی از بارزترین نماد های صلح و سازش مربوط به شوراهای حل اختلاف داخل زندان است که در صورت حمایت همه جانبه می تواند موجب کاهش اطاله دادرسی، سرعت بخشس به رسیدگی، کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی در داخل زندان داشته باشد.

مدیرکل زندان های استان تهران اظهارداشت: مقوله بعدی آن است که بسیاری از زندانیان با عنوان رد مال جزیی در حبس به سر می برند که با پیگیری واحد مددکاری زندان و شورای حل اختلاف می توان در رابطه با آزادسازی زندانی یا تخفیف و کسب رضایت از شکات زمینه استخلاص این زندان را فراهم کرد.

حیات الغیب اضافه کرد: اگر بخواهیم زندانی را به خارج از زندان اعزام کنیم علاوه بر تبعات امنیتی ممکن است آسیب ها و مشکلات زیادی متوجه زندان و شخص زندانی شود که با وجود شعب شورای حل اختلاف در داخل زندان این مشکلات بر طرف می شود.

وی افزود: در زندان های قزل حصار، رجایی شهر، دماوند، زنان و کانون اصلاح و تربیت در مجموع پنج شعبه شورای حل اختلاف فعال وجود دارد که با تلاش ها و پیگیری های برادر عزیزمان آقای دکتر مهدوی و آقای قربانیان امروز با حضور ریاست مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور ۳ شعبه در ندامتگاه تهران بزرگ افتتاح می شود و امیدواریم با همکاری خوبی که بین اداره کل زندان های استان تهران و شورای حل اختلاف استان وجود دارد در سایر زندان ها نیز در آینده نزدیکی شعب سازشی راه اندازی شود.

مدیر کل زندان های استان تهران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰ پرونده در شعب فعال شورای حل اختلاف داخل زندان ها رسیدگی شده است، افزود: خوشبختانه ۲۳۶ فقره از آنها منجر به صلح و سازش شده که با توجه به آنکه اکثرا این پرونده ها پرونده های قتل و مجازات قصاص بوده دارای ارزش و اعتبار بسیار بالایی است که توانسته اند محکوم را از چوبه دار نجات دهند.

حیات الغیب اظهارداشت: همچنین بیش از ۵۰ پرونده مفتوح دیگر در حال رسیدگی است که در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد.

وی درباره زمان فعالیت این شعب پیشنهاد کرد با توجه به جمعیت کیفری بالای زندان ها و موقعیت جغرافیایی آنها که غالبا خارج از شهرها قرار دارند این شعب در ساعات اداری و در تمام روزهای هفته فعال باشند تا خروجی بهتری داشته باشد.

در ادامه غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مسئولان گفت: مسئولان باید جهادی و انقلابی و بسیجی عمل کنند. تفکری که مقام معظم رهبری در خصوص جهادی و انقلابی کار کردن و بسیجی فکر کردن و کار کردن می فرمایند سه شاخصه دارد : بصیرت، اخلاص و جالب اینکه عمل به هنگام و به اندازه را فرمودند.

وی ادامه داد: فلسفه تأسیس شوراهای حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است. اکنون فقه، شریعت و قانون شورای بر این تأکید داشته و معنویات ریاست معزز قوه قضائیه بر همین مبنا استوار است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری اظهارداشت: زمانی که بخشنامه ریاست قوه قضاییه در مرداد ماه سال گذشته در این زمینه صادر شد، ایشان در تشریح ماده ۱۱ و ۸ قانون شورا تصریح فرمودند که شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در دادسراها و زندان ها و سایر مراجع ذیربط استقرار یابد.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران افزود: قبل از این بخشنامه متأسفانه آمار صلح و سازش در استان تهران ۴۲/۹ درصد بود و همواره ما رتبه ۳۱ یعنی آخرین رتبه کشور را داشتیم. به جهت مسائل مختلفی که در سطح استان تهران است و ما با اقداماتی که با همان کلیدواژه سخنان مقام معظم رهبری انجام دادیم مبنی بر کار جهادی و انقلابی با همتی که صورت گرفت.

مهدوی اضافه کرد: اکنون ۲۶ شعبه در ۱۹ دادسرای تهران مستقر شده و به علاوه در اتحادیه های صنعتی، شهرک های صنعتی و حتی یکی از امام زادگان در شهر تهران ۵۹ شعبه ویژه صلح و سازش علاوه بر شعبی که در زندان ها هستند و ۵۰ شعبه صلح و سازش در شهرهای تابعه استان تهران مستقر است و تا آخر مهر ماه به ازاء هر ۹۰ فقره پرونده به یک شعبه سازشی سازش ما ۵۶% شد. در آبان ماه ۷۰ درصد سازش داشته ایم.

وی ادامه داد: در گذشته مجتمع ۳۰ که ویژه زندان بود تقریبا هیچ شعبه ای را در داخل زندان مستقر نکرده بود و مجتمع منفعلی بود. این مجتمع هر ماه ۹۰ فقره وارده هم نداشت. ما سعی کردیم این شعب را به داخل زندان منتقل کنیم که این کار صورت گرفت و در خصوص زندان تهران بزرگ به جهت بعد مسافتی که بود و اعضاء شورا نمی توانستند از تهران بیایند با توجه به اینکه ندامتگاه تهران بزرگ بزرگترین زندان سطح کشور و بیشترین تعداد زندانیان استان تهران را دارد.

مهدوی گفت: اکنون با احتساب شعب ویژه سازشی و ۶۰ مجتمع سطح استان تهران با توجه به آنکه ۶۰ هزار فقره وارده شوراهای حل اختلاف استان تهران است که حدود یک پنجم وارده کل کشور را تشکیل می دهد، ما سخن ریاست معزز قوه را نصب العین قرار داده ایم که اساس را به صلح و سازش بگذاریم و با یک سلسله اقدامات اساسی از آمار سازش ۴۲/۹ درصد در حال حاضر در همان مجتمع ها به حدود ۲۶ درصد رسیدیم و ما می خواهیم که حتما به بالاتر از میانگین کشوری که ۲/۳۰ درصد است برسیم و امیدواریم که تا پایان همین امسال به این نتیجه برسیم.

وی افزود: در این مدت حدود ۴۱ مددجو توسط خیران آزاد شده اند و حدود ۹۷۰ میلیون تومان پول داده اند و یک میلیارد و اندی از شکات تخفیف گرفته شده است که برخی از زندانیان ۱۰ سال در زندان بوده اند و در همین جلسه از مدیرکل زندانهای استان تهران می خواهم که زندانیان محکوم مالی مثل مهریه و بدهی مالی که توسط شورای حل اختلاف بازداشت شده اند که ۶۰ نفر خاص شورا است فهرست آنها را بدهند تا توسط همین همکاران سه شعبه آزادی آنها فراهم شود.

معاون دادگستری استان تهران اظهارداشت: در خصوص قصاص در تلاش هستیم با درایت حجت الاسلام صادقی با کمک ستاد صبر و همیاران صلح و توسط همکار عزیزمان آقای قربانیان رضایت اولیاء دم اخذ شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در همین امسال در زندان رجایی شهر هشت نفر از محکومان قصاص با تلاش شورای حل اختلاف و گذشت اولیاء دم آزاد شدند و امیدواریم با همکاری همه دوستان فرهنگ صلح و سازش را در سطح جامعه گسترش بدهیم.

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت دانشمند هسته ای دکتر فخری زاده و بیان خاطراتی از مباحثاتی که با ایشان در باب فلسفه علم داشته اند با ذکر آنکه مجازات زندان جز در حداقل موارد جزء مجازات های اسلامی نیست گفت: مجبور هستیم در برخی موارد در برابر افراد خطرناک برای جامعه از آن استفاده کنیم.

صادقی با بیان آنکه حبس مجازات خوبی نیست با ذکر نظرات متفکران جرم شناس و مجازات شناس در نقد زندان گفت اصل مجازات با کرامت انسانی منافات دارد. از کوچکترین مجازات که اخم کردن است تا بی اعتنایی که یکی از مجازات های سنگین است تا پرخاشگری و تند زبانی و قهر کردن و کتک زدن و مجازات بدنی حالا فکر کنید فردی را بخواهیم حبس کنیم. پس نتیجه می گیریم هر نوع مجازاتی با کرامت انسانی در تضاد است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف اظهارداشت: برخی مجازات ها درد جسمانی دارند مانند کتک زدن و شلاق زدن و برخی دردهای روحی مانند زندان که اختیار آدم که جزء ارکان شخصیت انسان است را از او سلب می کند. اصلی ترین رکن شخصیت انسانی که آزادی اراده اوست را از او می گیرید.

وی اضافه کرد: مجازات زندان خیلی مجازات محدود کننده عجیب و غریبی است و بسیار بد است که او را تحت امر قرار می دهد. زندان از ابتدا که زندانی وارد آن می شود او را خرد می کند و باعث تحقیر او می شود. چه زندان بان خوب باشد چه بد زندان شرایطش این است و این باعث می شود کرامت انسانی زندانی از بین رفته و باعث می شود که زندان دانشگاه جرم و جنایت باشد.

صادقی گفت: هر آدمی را که یک روز زودتر از زندان خلاص کنید خدمت بزرگی است به جامعه به زندانی به زندان بان و خود آن فرد زندانی و خانواده او. بیرون کشیدن آدمی از زندان مثل نجات غریق است. کسی که در شورای حل اختلاف زندان کار می کند کارش خیلی بزرگ است که نجات بخش انسان ها می شود از زندان. نجات حیات است، نجات انسانیت است. آن مقدمات را گفتم که اهمیت این کار معلوم شود. درست است که این زندانیان گناهکار هستند ولی باید دست آنها را گرفت و سعی کنیم آنها را نجات دهیم. باید سعی کنیم دست گیری کنیم از این گرفتاران.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف افزود: بالاخره در هر پرونده هم به متشکی عنه و هم به شاکی توجه کنید و جامعه و هم خود مردم و میانجی گران و هم شورای حل اختلاف این مسأله چند وجهی را حل کنند و به همه ابعاد مسأله توجه کنند تا مسائل زندانی حل شود. مثلا اگر اساس مشکل از بی کاری زندانی بوده است با کمک خیرین، کار آفرینان برای زندانی کار فراهم شود تا بتواند در آینده بدهی اش را پرداخت کند و امثالهم که این روحیه جهادی می خواهد. حقیقا کار اداری در این بحث حلال مشکل نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار