خدمات ابری موتور محرک رشد و توسعه IT در کشور است

تهران (پانا) - رایانش ابری در سال‌های اخیر به عبارتی پر کاربرد میان اهالی تکنولوژی تبدیل شده است. رشد این صنعت در سطح جهانی و همزمان با آن تقاضای کسب‌وکارها در داخل کشور به استفاده از این خدمات به گونه‌ای بوده است که گسترش این خدمات را در کشور می‌طلبد. رشد صنعت ابری در کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم، تمرکز مراکز داده و انسجام میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
خدمات ابری موتور محرک رشد و توسعه IT در کشور است

علیرضا ربیعی مدیرعامل شرکت رایانش ابری پیشرو با بیان اینکه در سال‌های اخیر تقاضا در دنیا برای خدمات ابری افزایش ‌یافته است گفت: بنابر آخرین بررسی‌های صورت گرفته در دنیا پیش‌بینی می‌شود که خدمات زیرساخت ابری (IaaS) در سال 2021 تقریباً 27 درصد نسبت به سال 2020 رشد کند و انتظار می‌رود خدمات ابر عمومی 18.4 درصد از این رشد را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت رایانش ابری پیشرو با بیان اینکه در حال حاضر سهم ICT از تولید ناخالص ملی 6.5 درصد است، گفت: در صورتی که زیرساخت و شرایط رشد و توسعه استفاده از خدمات ابری در کشور مهیا شود و مسیر منطقی خود را طی کند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور ما نیز مانند بازار جهانی شاهد سهم بالای فناوری‌های ابری در صنعت ICT باشیم.

علیرضا ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه رایانش ابری یا cloud computing در سال‌های اخیر باعث ایجاد تحولات عظیمی در زمینه IT شده و به موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در حوزه IT تبدیل شده است، گفت: رایانش ابری به زبان ساده ارائه خدمات سرور، ذخیره‌سازی، شبکه و اپلیکیشن‌های مختلف بر بستر اینترنت است. به این ترتیب کاربران به جای تجهیزات در محل خود، از تجهیزات مراکز داده که مجازی‌سازی شده‌اند، استفاده می‌کنند و می‌توانند اپلیکیشن‌ها و دیتای خود را روی آن اجرا کنند و در اختیار دیگران قرار دهند.

وی به حفظ سرمایه و صرفه‌جویی در مخارج به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری اشاره کرد و گفت: سرور و نگهداری از آن برای شرکت‌ها مخصوصا استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا هزینه بسیار زیادی دارد، در حالی که خدمات ابری می‌تواند تا ۵۰٪ در هزینه‌ها صرفه‌جوبی کند. در خدمات ابری کاربر براساس میزان تقاضا و مصرفی که دارد منابع رایانشی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. از طرف دیگر با مدل‌های هزینه‌ای پرداخت به میزان استفاده Pay As You Use که در خدمات رایانش ابری به کار می‌رود، کاربران تنها به میزان استفاده‌شان از منابع هزینه پرداخت می‌کنند. یعنی اگر استفاد از منابع رایانشی کمتر از میزان انتخابی باشد، به میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت می کند و به این ترتیب کاربران می‌توانند هزینه‌هایشان را بهتر مدیریت کنند.

علیرضا ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک و اپلیکیشن‌های موبایلی به سمت استفاده از خدمات ابری رفته‌اند، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های رایانش ابری که می‌توان به آن اشاره کرد قابلیت مقیاس‌پذیری است. چرا که در خدماتی نظیر زیرساخت ابری IaaS)) و ذخیره سازی ابری با فناوری آبجکت استوریج (Object Storage) کاربر خود می‌تواند بنابر نیازش منابع رایانش ابری را بدون نیاز به هماهنگی‌ با ارائه‌دهنده ابر، افزایش یا کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت رایانش ابری پیشرو حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها را یکی دیگر از مزایای این خدمات دانست و گفت: حریم خصوصی دیتای ذخیره شده در سرورها در سطح بالایی حفظ می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها در دنیا اطلاعات محرمانه خود را در ابر بارگذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقبال شرکت‌های کوچک و بزرگ به خدمات ابری روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: متمرکز‌سازی اطلاعات، امنیت، کاهش هزینه‌ها، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، دسترسی آسان به اطلاعات و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مزایایی است که باعث شده شرکت‌هایی که تا دیروز از دریافت این خدمات امتناع می‌کردند، استفاده از خدمات رایانش ابری را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرعامل رایانش ابری پیشرو با بیان اینکه امروز با شیوع بیماری کرونا، قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: کرونا فرصتی برای رشد بازار ابری فراهم نموده است؛ چرا که استفاده از خدمات ابری به خاطر متمرکزسازی و حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ این شرایط را فراهم آورده تا علاوه بر اینکه فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در دوران دورکاری مختل نشود، بازدهی کارکنان نیز کاهش نیابد.

45 درصد تخفیف خدمات ابری پیشرو در جمعه سیاه ابری

علیرضا ربیعی مدیرعامل شرکت رایانش ابری پیشرو گفت: با توجه به فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و عمر یکساله ویروس کرونا، در راستای ایجاد تسهیلات بهتر برای کسب و کارهای نوپا و با هدف حمایت از آنها جهت استفاده از خدمات زیرساخت ابری (Iaas) و ذخیره‌سازی ابری(Object storage) برای اولین بار در ایران اقدام به برگزاری جشنواره 2 روزه جمعه سیاه ابری نمودیم که با استقبال خوب کاربران مواجه گردید و به 500 نفری که با کد تخفیف اقدام به شارژ حساب‌ خود نمودند، 45 درصد تخفیف بدون محدودیت در میزان شارژ ارائه کردیم.

شرکت رایانش ابری پیشرو از سال 94 به منظور ارایه خدمات ابر خصوصی وارد بازار ایران شد و از سال 97 خدمات ابر عمومی را از طریق وب‌سایت خود در دسترس عموم کاربران قرار داد. در پنل کاربری ابر عمومی، کاربران به منظور صرفه جویی در هزینه، زمان و منابع انسانی می‌توانند سرور ابری خود را تنها در چند ثانیه ایجاد کنند و پیچیدگی‌های نگهداری و به‌روزرسانی در سطوح زیرساخت، شبکه و بستر مجازی را به ابر پیشرو واگذار کنند.

زیرساخت ابری (IaaS) این امکان را به کاربران می‌دهد که با چند کلیک ساده، منابع مورد نیاز خود را در اختیار گرفته و بدون نیاز به نصب یا تهیه هرگونه لایسنس اضافه، از تمامی امکانات زیر ساخت ابری بهره‏مند شوند. کاربران تنها کافی است منابع مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با مدنظر قراردادن اینکه در آینده می‏توانند ماشین‎‏های مجازی خود را کوچک یا بزرگ کنند، سیستم عامل مورد نیاز خود را از میان ایمیج‏های از پیش تعبیه شده نصب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار