مجلسی، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

نتیجه «طرح اقدام راهبردی مجلس» خروج از برجام است

نمایندگان می‌خواهند در کار اجرایی دخالت کنند/ برخی می‌خواهند امکان هیچگونه تعاملی بین ایران و آمریکا ممکن نباشند/ عده‌ای می‌خواهند دولت خودشان سر کار بیاید بعد سراغ بایدن بروند/اجرای طرح اقدام راهبردی، اسرائیل را خوشحال می‌کند

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجه به تصویب طرح مجلس یازدهم با عنوان «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه «طرح اقدام راهبردی مجلس» خروج از برجام است

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، گفت: «نمایندگان می‌خواهند بگویند ما از ابتدا هم با برجام مخالف بودیم و این هم سند آن است، اینها همان گروه مخالف سنتی هستند که توانستند در غیاب دیگران، در مجلس حضور داشته باشند.»

وی ادامه داد: «می‌خواهند در کار اجرایی دخالت کنند، در کار قوه مجریه‌ای که در انتخابات دیگری توسط رای‌دهندگان دیگری انتخاب شده است و به جلسه آمده است. ولی اکنون قوه مجریه یا باید این قانون را اجرا کند یا استعفا کند. یعنی اگر آن را برخلاف اصول اعتقادی و برخلاف مصالح و منافع ملی ببینند، هر دولتی، شرافتمندانه استعفا می‌کند و به کسانی واگذار می‌کند که خود مسئولیت چنین کاری و عواقب آن را پذبرا باشند.»

این دیپلمات سابق کشورمان به برخی از اظهارنظرها در این باره که این اقدام مجلس به مانند سایر اقدامات نمایندگان، به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است، واکنش نشان داد و گفت: «انتخابات 1400 طوری نیست که بخواهند برای آن چنین مقدمه‌ای بریزند. نتیجه انتخابات مشخص است، یکی از همان سه چهار نفری که دور قبل انتخاب نشده‌اند، رئیس‌جمهور خواهد شد.»

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «نتیجه این طرح مجلس اما خروج از برجام است. دو ماه فرصت داده‌اند تا تعهدات برجامی را رعایت کنند؟ که چه کنند؟ این‌ها که آمدند در ایران قرارداد بستند، شرکت درست کردند، هواپیمای غول‌پیکر آوردند و داشتند کار می‌کردند، تحریم‌هایی اما آمریکا علیه ایران وضع کرده است و شرکت‌های اروپایی هم به آن عمل می‌کنند و حتی چین و روسیه هم عمل می‌کنند. این اقدام مجلس یک نوع ستیزه‌جویی است و نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت.»

مجلسی اظهار کرد: «برخی می‌خواهند ترامپ را مجبور کنند دست به اقدام حادی بزند و سپس یک شرایط بحرانی ایجاد شود که در آن شرایط، دیگر امکان هیچگونه تعامل و همکاری و ارائه پیشنهادی بین دو طرف ممکن نباشد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «اگر هیچ اقدامی هم نکند، با توجه به مزاج عمومی افراطیون که ستیزه‌جویی است، با بایدن هم گمان نمی‌رود به توافقی دست پیدا کنیم مگر اینکه دولت خودشان سر کار بیاید و همانطوری که در خیلی از جاها گفته شده است خودشان بخواهند ابتکار عمل را در دست بگیرند.»

این دیپلمات سابق کشورمان در پایان گفت: «تحریم‌ها اگر تشدید شود تاثیر آن روی مردم بیشتر است، به ویژه اینکه اگر دولت را مجبور به اقدامی کنند که با اهداف اصلی مخالف است، کارایی دولت هم از میان خواهد رفت. تصویب و اجرای این طرح بیش از هر کسی اسرائیل را خوشحال می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار