رئیس سازمان بهزیستی با تشریح اقدامات این سازمان برای افراد دارای معلولیت مطرح کرد؛

جان‌باختن ۴۰۱ سالمند و معلول مراکز شبانه‌روزی بر اثر کرونا

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت حدود ۶۱۴۰ نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند دچار بیماری کرونا شدند که ۴۰۹۷ نفر آنها بهبودی پیدا کردند و ۱۶۴۲ نفر از این افراد در حال درمان هستند و ۴۰۱ نفر از این افراد از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون بر اثر کرونا فوت شدند. 

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
جان‌باختن ۴۰۱ سالمند و معلول مراکز شبانه‌روزی بر اثر کرونا

وحید قبادی دانا با گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت درباره اقدامات سازمان بهزیستی در این بخش اظهار کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده باشد و این موضوع مستلزم آن است که همه آحاد جامعه وجود این افراد را به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند، گفت: بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع هستند که توجه به آنها و ایجاد شرایط مناسب برای ‌زندگی آنها یکی از ملاک‌های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی می‌شود. سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، به طور مثال یکی از فعالیت‌های اصلی که در بهزیستی صورت می‌گیرد موضوع پیشگیری از وقوع معلولیت‌هاست. برای توقف موتور معلولیت‌ها فعالیت‌های مختلفی با عنوان غربالگری صورت می‌گیرد.

جلوگیری از ناشنوایی ۳۰۰۰ نوزاد با غربالگری شنوایی

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ با انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان از ایجاد ناشنوایی و معلولیت ناشنوایی در بیش از ۳۰۰۰ نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد، گفت: با غربالگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد با پوشش ۹۲ درصدی، افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

قبادی دانا همچنین درباره غربالگری تنبلی چشم نیز گفت: در سال گذشته بیش از 3 میلیون و ۳۰۰ هزار کودک 3 تا۶ ساله با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شد از ایجاد معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک پیشگیری شود.

شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلول

وی در ادامه افزود: همچنین مشاوره‌های ژنتیک در بیش از ۲۹۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور انجام می‌شود که در سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار انجام شده است و در موارد انجام آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت در افرادی که قرار است تازه متولد شوند با انجام آزمایشات، از تولد ۱۴۴۴ مورد نوزاد دارای معلولیت با انجام سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری شده است. در کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز تا پایان سال ۱۴۰۰، تمام خانواده هایی که دارای دو معلول هستند به طور رایگان مورد مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ژنتیکی قرار خواهند گرفت، البته این پروژه از مهرماه سال ۹۸ آغاز شده است.

تحویل ۱۰۴ هزار واحد مسکونی به معلولان

قبادی دانا خاطرنشان کرد: در موضوع توانمندسازی افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها، تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیل گری شده و در اختیار آنها قرار داده شده است که ۷۵ هزار مورد از این واحدها در دولت کنونی بوده است. در ۲ سال اخیر نیز بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی به افراد دارای معلولیت واگذار شده است. همچنین حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی نیز در حال احداث است که از کمک خیرین در پویشهای مردمی برای تکمیل این واحدهای مسکونی بهره خواهیم گرفت.

به گفته وی، در سال ۹۴ برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا، ۱۴ هزار خانوار شناسایی شدند که از این تعداد به ۹۲۰۰ خانواده واحد مسکونی تحویل داده شده است و ۴۳۰۰ واحد مسکونی دیگر در دست احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی درباره اشتغال نیز گفت: برای پرداخت حق بیمه سهم کارفرما مطابق ماده ۱۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای ۱۸ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت هستند و در کارگاه ها و مراکز غیردولتی مشغول به کار هستند حق بیمه سهم کارفرما به طور کامل از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

سهمیه معلولان برای استخدام در دستگاه‌های دولتی

قبادی دانا درباره قانون استخدام ۳ درصدی معلولان نیز گفت: در ارتباط با بحث رعایت سهمیه ۳ درصد برای استخدام های جدید در دستگاه های دولتی، در سال های ۹۷ و ۹۸ مجموعا ۹۴۰ نفر مطابق این ماده قانونی بعد از آزمونهای استخدامی جذب دستگاه ها شدند و در سال ۹۹، ۱۳۰۵ نفر سهمیه موجود است. به دلیل اینکه قرار است تمامی استخدام ها براساس آزمونهای استخدامی صورت گیرد این پستها ستاره دار است و تنها افراد دارای معلولیت می توانند با یکدیگر رقابت کنند و حتی اگر در یک دوره این سهمیه ها پر نشود برای سال آینده این سهمیه حفظ خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی درباره قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز توضیح داد: بعد از تصویب لایحه دولت در ارتباط با قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه ها، تلاش شد تا آیین نامه های مربوطه در هیات وزیران مصوب شود و همچنین اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت مصوب شد و برای تایید به شورای نگهبان رفته است. امید است هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد و بعد از تصویب شورای نگهبان اکنون آمادگی های لازم در سازمان بهزیستی برای راه اندازی هرچه سریعتر صندوق تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت فراهم است.

قبادی دانا در ادامه سخنان خود به کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان یکی دیگر از مواردی است که به عنوان فعالیتهای توانمندساز در سازمان بهزیستی در حال انجام است. در حال حاضر کمک هزینه تحصیلی برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت به صورت الکترونیک پرداخت می شود. در گذشته این مبالغ به دانشگاه های مربوطه پرداخت می شد. در هفته جهانی افراد دارای معلولیت سامانه الکترونیکی دانشجویان سازمان بهزیستی رونمایی می شود و از این طریق مطابق آیین نامه ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید که در دهک های درآمدی یک تا هفت قرار دارند شهریه دانشگاه آنها به طور کامل توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود. همچنین کمک هزینه تشویقی تحصیلی به ۲۵۰۰ دانشجوی دارای معلولیت شاغل در دانشگاه های دولتی نیز پرداخت شد.

افزایش بیش از ۲ برابری هزینه مناسب سازی مسکن و خودرو معلولان

قبادی دانا درباره خدمات حوزه حمل و نقل نیز گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای زندگی اجتماعی و مناسب افراد دارای معلولیت این است که راه ها، وسایل حمل و نقل، ساختمان ها و اماکن مختلف اداری فرهنگی و تفریحی و آموزشی برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شود و دسترس پذیری برای این افراد به نحو شایسته صورت گیرد. برای این کار کمک هزینه ای برای مناسب سازی منازل مسکونی افراد دارای معلولیت توسط سازمان پرداخت می شود که در سال جاری بیش از ۲۵ هزار مورد کمک هزینه مناسب سازی برای این افراد پرداخت شده است. مبلغ کمک هزینه مناسب سازی برای مسکن و خودرو افراد دارای معلولیت بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: تاکنون ۱۴ جلسه ستاد مناسب سازی کشور برگزار شده است که ۸ جلسه از این جلسات در ۲ سال اخیر بوده است و امید است که در این هفته نیز پانزدهمین جلسه ستاد مناسب سازی کشور را در خدمت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باشیم. در سال جاری سند راهبردی مناسب سازی کشور در ستاد مناسب سازی کشور تدوین و به دستگاه ها ابلاغ شد و امیدواریم این سند بتواند به ارتقای وضعیت مناسب سازی ساختمانها و اماکن و معابر کمک کند. همچنین وضعیت مناسب سازی ساختمان های دولتی در جشنواره شهید رجایی هر ساله مورد ارزیابی قرار می گیرد که درصد ساختمانهای دولتی که مناسب سازی و دسترس پذیر برای افراد دارای معلولیت هستند در سال ۹۲، ۲۶ درصد بود که این میزان در بررسی اخیر به ۴۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

قبادی دانا در ادامه با بیان اینکه هدف ما حضور افراد دارای معلولیت در بستر جامعه و در درون خانواده است، گفت: اما بیش از ۵۱ هزار نفر از سالمندان، معلولین و بیماران روانی مزمن هستند که شرایط لازم برای حضور در خانواده را ندارند و در بیش از ۹۰۰ مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند و ماهانه ۹۲۴ تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان برای این افراد به مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه روی کارت بانکی مراکز شارژ می شود. تمام تلاش ما این بوده است که حتی یک روز هم این پرداخت عقب نیفتد.

وی ادامه داد: توجه ما و محوریت کار ما این است که تمام افراد گروه های جامعه هدف در درون خانواده حضور داشته باشند، بنابراین سعی شده تا پرداخت کمک هزینه های نگهداری، مراقبت و توانبخشی در منزل را گسترش دهیم.

قبادی دانا اعلام کرد که برای ۲۷ هزار خانوار دارای معلول ضایعه نخاعی، هر ماه مبلغ ۵۵۴ هزار تومان بابت کمک هزینه حق پرستاری روی کارت بانکی خانواده این افراد شارژ می شود. تاکنون ۱۲ هزار خانوار دارای معلولین شدید و بسیار شدید که جزو گروه ضایعه نخاعی ها نبودند نیز در سال گذشته برای آنها کمک هزینه ای تحت عنوان حق پرستاری در نظر گرفته شد.

وی گفت: در این هفته ۲۰ هزار خانوار دیگر حق پرستاری نگهداری معلولین شدید و خیلی شدید وابسته به بستر را در منزل دریافت خواهند کرد و تعداد افراد دارای معلولیت که در منزل نگهداری می شوند و تحت حمایت مالی سازمان قرار می گیرند به ۸۴ هزار خانوار افزایش می یابد و از تعداد افرادی که در مراکز نگهداری، نگهداری می شوند و یارانه دریافت می کنند به لحاظ تعداد پیشی می گیرند.

قبادی دانا در ادامه بیان کرد: همچنین خدمات توانبخشی در ۱۴۰۰ مرکز روزانه برای ۵۴ هزار نفر از معلولین انجام می شود. حدود ۶۰۰ هزار تومان یارانه بابت هر فرد به مرکز روزانه جهت ارائه خدمات توانبخشی پرداخت می شود.

وی افزود: تلاش شده است طبق ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه های پایه قرار گیرد، برای این کار مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ قرار داده شده است و تفاهم نامه ای برای پوشش ۸ خدمت ستاره دار توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتار درمانی و تجویز سمعک توسط بیمه سلامت منعقد شده و امید است با تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط سازمان برنامه و بودجه به بیمه سلامت، بیمه خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی برقرار شود.

پوشش بیمه ای ۳۰۰ هزار معلول ساکن در مناطق عشایری و روستایی

وی درباره خدمات حمایتی سازمان بهزیستی از افراد دارای معلولیت نیز تاکید کرد: در ارتباط با خدمات حمایتی بهزیستی با بیمه اجتماعی برای افراد دارای معلولیت ۱۸ تا ۵۰ ساله ساکن در روستاها و عشایر گام بزرگی برای استقلال حرکت در جهت استقلال مالی این افراد برداشته شد و ۳۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سن ۱۸ تا ۵۰ سال که در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند تحت پوشش این بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت کمک هزینه معیشت در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولین شدید و خیلی شدیدی که سن آنها به ۱۸ سالگی رسیده و فاقد شغل و درآمد هستند صورت گرفته است؛ در هفته جاری ۱۴۷ هزار خانوار که دارای این مشخصات هستند و در دهک درآمدی ۱،۲ و ۳ قرار دارند مبلغ ۴۸۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی آنها شارژ می شود که این سومین مرحله در سال جاری است که در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه معیشتی به این خانوارها پرداخت می شود. البته کمک هزینه معیشت تحت عنوان مستمری برای ۸۵۰ هزار خانوار دارای معلولیت که توان مالی ندارند به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت می شود و امید است تا این مبلغ که در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشت در سال آینده باتوجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش یابد.

وی گفت: این موضوع به همکاری سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس نیاز دارند تا بتوانند از محل هدفمندی یارانه ها مبلغ مستمری افراد دارای معلولیت را که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند مرتفع کنند.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ ۳۸ هزار میلیاردتومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون آن چیزی که در بودجه قرار داده شده است رقم ۱۷۰۰ میلیاردتومانی است که کمتر از ۱۰ درصد بودجه موردنیاز است.

وی در همین راستا از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس خواست تا مبلغ اختصاص یافته برای بودجه و اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به طور معقول و منطقی افزایش دهند تا بتوان بندهای مختلف ماده قانونی را به نحو شایسته اجرا کرد.

جانباختن ۴۰۱ سالمند و معلول مراکز شبانه روزی بر اثر کرونا

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در ارتباط با همه گیری بیماری کرونا، از ابتدای شیوع این ویروس اقدامات لازم در سازمان بهزیستی انجام شد و کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح ستاد و استانها شکل گرفت؛ یکی از گروه های اصلی هدف ما مراکز نگهداری، سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن و ذهنی بود که اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری و انجام پروتکل های بهداشتی صورت گرفت.

قبادی دانا گفت: کمک به مراکز برای تهیه اقلام بهداشتی و موادضدعفونی کننده انجام شد. همچنین در اقدامی جهادی واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۸۰ هزار نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان به صورت گسترده، رایگان و پوشش ۱۰۰ درصد انجام شد تا بتوانیم آمادگی لازم را برای شیوع و اپیدمی احتمالی ویروس آنفلوآنزا در کنار کرونا ویروس داشته باشیم. مراکز آموزشی توانبخشی نیز سعی کردند با استفاده از امکانات آموزشی از راه دور فعالیت خود را برای ۵۵ هزار توانخواه به صورت مستمر و الکترونیک ادامه دهند. با اقدامات خوبی که صورت گرفت متاسفانه حدود ۶۱۴۰ نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند دچار بیماری کرونا شدند که ۴۰۹۷ نفر آنها بهبودی پیدا کردند که جای تشکر و سپاس از مادریاران، پدریاران، مددکاران، پزشکان و پرستاران مراکز شبانه روزی دارد. ۱۶۴۲ نفر از این افراد در حال درمان هستند و متاسفانه ۴۰۱ نفر از این افراد از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون بر اثر کرونا فوت شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار