در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه ارائه شد؛

عملکرد 6 ماه اخیر مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز

تهران (پانا) - در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، گزارشی از عملکرد مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز و اعضای هیات علمی و کارشناسان آن در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ از سوی خانم بخشعلی زاده ارائه شد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
عملکرد 6 ماه اخیر مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز

به گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، وی در این گزارش به موارد زیر اشاره کرد:

1- پژوهش های در دست اجرا در مرکز مطالعات تیمز و پرلز

2-برگزاری نشست های علمی

3- تهیه گزارش های تحلیلی برای استفاده در سطح مدیران وزارت آموزش و پرورش

4- نحوه تکمیل پرسشنامه ها و ارائه نتایج به IEA

5- شرکت در جلسات شورا ها و کارگروه ها (جلسات طرح خوانا و طرح بازده تحصیلی وزارت متبوع) و کارگروه ماده واحده 785

6- برگزاری جلسات کاربست نتایج تیمز و پرلز با معاونت های آموزشی و پرورشی

7- برگزاری اجلاس مجازی تیمز 2019 و پرلز2021

8- همکاری با فرهنگستان ادب فارسی و برگزاری اجلاس مجازی

9-انتشار مقالات علمی پژوهشی

10-تألیف و ترجمه کتاب ها

پس از ارائه گزارش ایشان، اعضای شورای مدیران سئوالاتی به شرح ذیل مطرح کردند:

خوش خلق ضمن سپاس از ارائه گزارش و مهم شمردن این مطالعات، سئوال خود را اینگونه مطرح نمودند: کشورهایی که در حوزه های مطالعاتی شرکت می کنند آیا توصیفی از وضعیت نظام آموزشی آنها میتوان داشت؟

بخشعلی زاده در پاسخ گفت: هر کشوری گزارش یا توصیفی از وضعیت نظام آموزشی خود در قالب دانشنامه 20 صفحه ای باید ارائه کند. به عنوان مثال اگر در مورد پرلز است گزارشی از خواندن، نوآوری هایی که در این زمینه وجود دارد و ... را ذکر می کنند. مجموع گزارش هایی که کشورها باید ارائه کنند در سایت IEAوجود دارد. بر اساس جدولی که نام کشور ها در آمده است می توان کشور مورد نظر را انتخاب و مشاهده نمود که برنامه ها و نظام آموزشی آنها چگونه است. علاوه بر این قابلیت، نتایج پرسشنامه تمام کشورها هم در آنجا وجود دارد. گزارش خلاصه سیاست های راهبردی ترجمه شده در مرکز تیمز و پرلز هم از بررسی همین پرسشنامه ها بدست آمده است. بنابراین با مراجعه به سایت IEA می توان تمام پرسشنامه ها و داده های کشور های دیگر را مشاهده نمود.

صانعی سئوال کرد: از نتایج بدست آمده در پژوهش های کشورهای دیگر، پژوهش هایی که در مورد ایران بوده آیا جمع آوری شده است یا خیر؟

بخشعلی زاده در پاسخ گفت، پژوهش هایی که در کشورهای دیگر انجام می شود منجر به سیاست های راهبردی شده و در اختیار IEAقرار می گیرد. IEAهم در اختیار سایر کشور ها قرار می دهد. بنابراین IEAپژوهشی در مورد کشور ها به طور خاص انجام نمی دهد. ما از خلاصه سیاست های راهبردی کشورهای دیگر 8 مورد بدست آوردیم که البته مشخص نیست که چه میزان از این خلاصه سیاست ها به ایران اختصاص دارد. اما کاری که در حال حاضر در مرکز تیمز و پرلز در حال انجام است به طور خاص مربوط به ایران است. به عنوان مثال بحث راهبردهای خواندن که گفته شد چه کشورهایی و چه راهبردهایی را مورد استفاده قرار می دهند، ما هم در ایران بطور خاص داده های مربوط به کشور خودمان را به همان روش استخراج و مقایسه می کنیم.

احقر سئوالی در مورد نمونه گیری مجدد مطرح کرد: با توجه به مشکلی که به آن اشاره شد مجبور به نمونه گیری دوباره شده اید آیا زمان آن متفاوت بوده است؟ خانم دکتر بخشعلی زاده در پاسخ گفت: در زمان اجرای مقدماتی، نمونه گیری اصلی هم انجام می شود. اگر افت نمونه بالای 5 درصد باشد نمونه گیری قابل استناد نیست و برای جایگزینی 5 درصد باید مجددا نمونه گیری انجام شود البته با حفظ شرایط قبلی

کلانتری به این نکته اشاره کردند که آیا در آزمون های تیمز و پرلز نتایج استانی بصورت جداگانه استخراج می شود یا خیر؟ خانم بخشعلی زاده در پاسخ به این سئوال گفت: نمونه تیمز معرف کشوری است، معرف استانی نیست. اما در تیمز 2015 در 6 استان over samplingصورت گرفت که نمونه ها معرف استانی بوده است و می توان نتایج را استخراج و مقایسه انجام شود، اما در سایر استان ها نمونه ها معرف کشوری بوده است.

در پایان جلسه کریمی نکاتی در قالب جمع بندی به شرح زیر مطرح کرد:

ضمن سپاس از زحمات همکاران مرکز مطالعات تیمز و پرلز؛

تهیه گزارش استانی تیمز 2015 ضرورت دارد پی گیری شود. بسیاری از استان ها خواستار شناسایی بهتر وضعیت استان خود در این مطالعات هستند، حتی المقدور اطلاعات در اختیار آنها قرار گیرد. این کار در قالب پژوهش جدید صورت گیرد.

نشست ارائه یافته های پژوهش های پایان یافته مرکز برگزار شود.

زمان بندی نشست برای ارائه نتایج تیمز 2019 از طریق مرکز ارائه شود.

در تدوین و ارائه گزارش نهایی توصیه های سیاستی تسریع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار