عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

رجل سیاسی و مذهبی دربرگیرنده «زن و مرد» است

جنسیت نمی‌تواند سبب تایید یا رد صلاحیت شود/ هدف از اصلاح قانون انتخابات رفع تمسخر از انتخابات ایران در مجامع بین‌المللی است/ باید اعتماد مردم و انگیزه آنها برای مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی کشور تقویت شود

تهران (پانا) - عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت "طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری"، از بررسی شور دوم این طرح در نشست علنی هفته آینده مجلس خبر داد و گفت: «بعد از تصویب کلیات این طرح در صحن علنی، به جهت پیشنهادهایی که نمایندگان درباره برخی از شرایط طرح، مجددا از جانب صحن به کمیسیون ارجاع شد و در کمیسیون درباره سه موضوع تصمیم‌گیری شد. موضوع اول درباره حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که قبلا در طرح 45 سال منظور شده بود که به 40 سال کاهش پیدا کرد. موضوع دوم اینکه مدت سنوات مسئولیتی را برای مقامات نیز از 8 سال به 6 سال کاهش دادیم و همینطور درباره استانداران که قبل از این محدود به استان‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت محدود شده بود، اکنون همه استانداران می‌توانند به عنوان کاندیدای انتخابات حضور پیدا کنند و محدودیت مربوط به جمعیت استان برداشته شد. این تغییرات اعمال شده است و به صحن ارجاع شده است که هفته آینده در دستور بررسی قرار دارد.»

شاخص‌هایی تعیین شده تا شورای نگهبان براساس آنها نامزد را تایید یا رد صلاحیت کند

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو درباره شاخص‌های کیفی تعیین شده در این طرح، ادامه داد: «تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، در طرح هم همین طور است. ما در شاخص‌های کیفی تلاش کردیم عناوین و سرفصل‌هایی را در نظر بگیریم که شورای نگهبان بتواند بر مبنای آنها اعلام نظر کند. مثل دارابودن برنامه که فردی که قصد حضور دارد باید برنامه خود را به شورای نگهبان بدهد، یا اینکه قابلیت دفاع از انقلاب اسلامی را دارا بوده باشد یا اینکه ظرفیت و توانایی مدیریت در شرایط بحرانی را داشته باشد و ... اینها سرفصل‌هایی است که برای کمک به شورای نگهبان تعیین کرده‌ایم که اگر شورای نگهبان خواست کسی را رد یا تایید صلاحیت کند بر مبنای این سرفصل‌ها عمل کند. نکته مهم اینکه احزار این شاخص‌ها بر عهده شورای نگهبان است.»

در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «جنسیت» مطرح نیست

وی درباره امکان حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام و بررسی صلاحیت آنها و اینکه چرا مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، تعریف رجل سیاسی مذهبی را مشخص نمی‌کند، گفت: «رجال سیاسی و مذهبی در یک معنای عام قرار می‌گیرد که دربرگیرنده زن و مرد است که نه در قانون اساسی، قانون قبلی و قانون فعلی که در مجلس بررسی می‌شود، اساسا جنسیت مدنظر نبوده است و جنسیت نمی‌تواند سبب تایید یا رد صلاحیت شود.»

هدف از معرفی مشاوران و دستیاران تعیین سمت‌گیری فکری نامزد انتخاباتی برای جامعه است

علیرضابیگی به انتقادها از طرح مجلس درباره اینکه چرا باید شورای نگهبان درباره همکاران نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نظر کند، گفت: «اصلا در این طرح بنا نیست که شورای نگهبان تیم همکار رئیس‌جمهور را بررسی و تایید صلاحیت کند، بلکه مقصود این است که به واسطه معرفی دستیاران، برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... نامزد مشخص شود. اگر نامزد از جانب یک حزب معرفی شده باشد نیازی ندارد که اصلا این 5 دستیار یا مشاور را معرفی کند. هدف فقط این است که به جامعه کمک کند تا سمت‌گیری فکری نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ابعاد مختلف روشن شود.»

هدف از تدوین قانون جدید انتخابات رفع تمسخر از انتخابات ایران در مجامع بین‌المللی است/ طرح جدید به انتخابات 1400 خواهد رسید

این نماینده مجلس درباره انتقادات برخی از نمایندگان در زمان تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس و و تاکید رئیس کمیسیون اصل 90 که باید این طرح بعد از انتخابات 1400 بررسی شود، گفت: «این طرح به انتخابات 1400 خواهد رسید و یک تحول اساسی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به دنبال خواهد داشت. ما انبوه ادم‌هایی که شرایط لازم را برای احراز مسئولیت ریاست جمهوری دارا نیستند، به واسطه اجرای این قانون، شاهد نخواهیم بود. یعنی اینکه کسی با اسب آمده، کسی با دوچرخه آمده و ... هدف ما از تدوین این قانون لزوما برطرف کردن مشکلات اساسی بود که در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشت و سبب استهزاء و تمسخر بسیاری از مجامع بین‌المللی برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران می‌شد.»

مهمترین موضوع تقویت انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس یازدهم با اشاره به برگزاری انتخابات 1400 در شرایط کرونایی تاکید کرد: «دولت، مجلس و شورای نگهبان همه باید تلاش کنند تا زیرساخت‌های برگزاری یک انتخابات فراگیر در ابعاد مختلف فراهم شود که مهمترین وجه این موضوع فراهم کردن اعتماد مردم و تقویت انگیزه آنها برای مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی کشور است. در جریان انتخابات دور یازدهم مجلس شاهد روی گردانی مردم از صندوق رای بودیم که سبب مشارکت کمتر مردم شد. سال 98 در چنین روزهایی قیمت بنزین افزایش یافت، 190 نقطه کشور به آتش کشیده شد و ده‌ها نفر کشته شدند و هیچ کس هم پاسخگو نبود که چرا چنین اتفاقی افتاد و همین موضوع و اتفاقات بعد از آن تاثیر زیادی از رویگردانی مردم از صندوق رای داشت. باید امیدواری مردم و تاثیر مشارکت مردم را در انتخابات شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار