سخنگوی دولت در نشست خبری؛

هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم؛ «حساب خاص» کذب است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم؛ «حساب خاص» کذب است، گفت تعجب می‌کنیم که چنین شبهات نادرستی از سوی برخی افراد که از قضا از مطلعین امر هستند، گفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۴۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم؛ «حساب خاص» کذب است

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: در آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است. ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی درخصوص میلاد نور زاده شد. نفس ابتکار هفته وحدت، نمادی است که نشان می‌دهد این امت در کلیت محمدی خود می‌تواند اختلاف‌ها را و آشفتگی‌ها را تبدیل به نقطه قوت کند. انقلاب اسلامی پس از آن ممکن شد و در افق رویت‌پذیر جامعه اسلامی قرار گرفت که پیشگامان روشنگری دینی از علامه نایینی تا اقبال لاهوری و شهید مطهری و شریعتی و دیگر بزرگان موفق شدند یک نوع اتصال و پیوند میان هویت ملی و هویت امت بوجود آورند. نمی‌توان از وحدت سخن گفت و از علامه اقبال لاهوری سخن نگفت که جغرافیای وحدت را به گفتار شاعرانه خود در آورد: «هر ذره این خاک گره خورده نگاهی است / از هند و سمرقند و از عراق و همدان خیز». اقبال از لاله زار کشمیرِ دلش، شا‌هراهی به شیراز و حجاز گشود و کل این حوزه تمدن اسلامی را به شکل یک واحد به هم پیوسته، به گفتمان بدیع خود در آورد.

سخنگوی دولت ادامه داد: از این منظر وحدت در سطح منطقه‌ای نیز اهمیت مضاعف دارد و بدان معناست که ما در مقام باشندگان این جغرافیای وسیع اسلام باید نگرانی‌های مشروع امنیتی یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. هفته وحدت به این اعتبار، باید تبدیل به یک فرصت جهت اندیشیدن به موضوع صلح سازی در گستره همسایگانی و منطقه‌ای شود. ما همیشه از نفوذ تفرقه افکنانه قدرت‌های برون منطقه‌ای در منطقه سخن گفته‌ایم. اما باید توجه داشت که بستن راه نفوذ قدرت‌های جنگ افروز و تفرقه‌افکن در پیکره امت، فقط با شعار وحدت ممکن نخواهد شد. ما باید مکانیزم‌های حل و فصل اختلاف همسایگانی را نیز در سطح مناسبات منطقه‌ای ایجاد کنیم. توانمند‌سازی سازمان همکاری در منطقه یکی از این مکانیزها می‌تواند باشد که می‌تواند موجب تقویت وحدت امت اسلامی در منطقه و جهان گردد. از سوی دیگر هفته وحدت فرصتی است تا مقوم‌های وحدت‌ساز داخلی خود و الزاماتی را که همگان باید برای حفظ وحدت به آن پایبند باشیم، مرور کنیم. امروز در داخل کشور عزیزمان ایران،‌ همان‌گونه که رهبری معظم نیز در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا مطرح کردند، نیازمند شناخت عمیق از مهمترین مسائل و اقدامات یکپارچه بین ملت و حاکمیت هستیم.

رهنمون‌های رهبری مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها باشد

وی اظهار داشت: همچنین بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تقارن با هفته وحدت، معنابخش مسیر پیش‌ روی قوا، انسجام ملی و پشتوانه پشت سر گذاشتن بحران‌هایی است که کشور در این مقطع با آن مواجه می‌باشد.

ربیعی گفت: در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های ناجوانمردانه‌ زیادی به دولت بودیم. اگر این رویه ناصواب ادامه داشت و به جامعه تسری می‌یافت، قطعا آسیب‌های جبران‌ناپذیریی تحمیل می‌کرد؛ آسیب‌هایی که فکر می‌کنم وحدت و یکپارچگی کشور را نشانه گرفته بود و اگر با هشدار صریح رهبر انقلاب متوقف نمی‌شد، تضعیف ما را در مسائل جهانی و منطقه موجب می‌شد و نهایتا باعث انشقاق ملی نیز می‌گردید.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری، گفت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند باید بین نقد و اهانت تفکیک قائل بود. نقد بخشی از ادب جمهوریت است. اهانت و هتک حرمت نیز ناقض ادب اسلامی است و رهبری با درکی عمیق از هر این دو مولفه، نسبت به نارسایی که در حال شکل‌گیری بود، هشدار دادند. نارسایی که اخلاق سیاسی و انسجام ملی را نشانه گرفته بود. از مقام معظم رهبری به خاطر روشنگری‌های مبتنی بر بینش اسلامی و منطق حکمرانی که همواره رهنمون داشته‌اند؛ سپاسگزارم. دولت نیز همچون گذشته خود را مقید و موظف به تبعیت از رهنمودهای ایشان دانسته و امیدواریم توجه به رهنمون‌های اخیر ایشان در شرایط فعلی کشور، مورد اهتمام همه ارکان و گروه‌ها قرار بگیرد.

نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم

وی تاکید کرد: پیشاپیش هفته وحدت را به همه هموطنان عزیزم اعم از سنی و شیعه و همه اقوام تبریک عرض می کنم. انشالله که پیرو راستین آن اسوه اخلاق و خوبی‌ها باشیم. همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی کرونا که با حضور مقام معظم رهبری اتخاذ شد ما را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاثیر گذاری کرونا بر عرصه‌های سلامت، اقتصاد و جامعه و حتی امنیت هر روز ابعاد جدیدی یافته و در حال گسترش است.

علی ربیعی گفت: تصور آنکه کرونا در چند ماه به پایان خواهد رسید، امروز به یک خوش‌خیالی خطرناک می‌ماند. برخی حتی چشم‌انداز ۳ ساله برای دستیابی و امنیت عمومی را مطرح می‌کردند و برخی کرونا را ویروس ماندگار مانند آنفولانزا برای آن به کار بردند. لذا ما با خصوصیات بحرانی با طول زمان زیاد و اثر شدید و ریسک بالا و پرمخاطره روبرو هستیم. جهش ویروس غیرقابل پیش‌بینی است. امروز اگر ما تا دیروز با دو متغیر جان - سلامت و جان - معیشت روبرو بودیم امروز ابعاد روانی و اجتماعی و امنیت اجتماعی به آن افزوده شده است. بنابراین ما نیازمند حکمرانی مبتنی بر کرونا هستیم. ما در سطح بالایی از نظم ساختاری و نظم اجتماعی و نهادینه شدن رفتارهای مبتنی بر مقابله با کرونا هستیم.

وی ادامه داد: بی‌توجهی و عدم همراهی با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بنابر تحقیق صورت گرفته و همچنین تغییرات جهشی در ویروس که ضریب ابتلا را از ۱.۳ به ۱.۹رسیده است باعث افزایش ابتلا به آن شده است. البته در دنیا هم وضعیت مشابهی را داریم. برخی از کارشناسان ما معتقدند ویروسی که از چین تسری پیدا کرد با ویروسی که از غرب و اروپا است متفاوت تر است. دولت در یک مرحله فقط ۶۰ میلیارد تومان به بحث مطالعات و تحقیقات علمی در حوزه بهداشت و درمان تخصیص داده است. خوشبختانه مقالات علمی زیادی از سوی ایرانیان در جهان منتشر شده است. ما با طرح‌های تحقیقاتی سازمانی بهداشت جهانی مشارکت داریم.

سخنگوی دولت در این نشست خبری، گفت: باز هم آخرین بررسی سازمان بهداشتی این است که هیچ یک از داروها تاثیر چندانی ندارد و راهی جز بهداشت و پیشگیری نداریم. ما امروز نیازمند برنامه‌ریزی حداقل برای یک سال آینده هستیم. مطالعات نشان می‌دهد عامل جمعیت در سنین بالا، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران منجر به افزایش تعداد مرگ و میر شده است. دولت اقدامات خود را برای تولیدات مورد نیاز ادامه داده است. از همین تریبون از انتظار برای تولید یک میلیون هم صحبت شد. اما امروز روزانه ۲۱ میلیون عدد ماسک تولید می‌کنیم و تجهیز و اضافه کردن تخت‌های بیمارستانی را هم در دست اقدام داریم. توجه دولت به فضای مجازی و دولت الکترونیک در این ایام به ما کمک کرد. سرعت بخشیدن به دولت الکترونیک یکی از اقدامات زیرساختی برای مقابله با گسترش ویروس است.

وی گفت: کمک به زندگی اقشار آسیب دیده از کرونا از موضوعات مهمی است که این روزها در دستور کار دولت قرار دارد. اما رسیدگی به افرادی که مشاغل آزاد داشتند و مشمول هیچ بیمه‌ای نبودند و شناسایی این افراد توسط وزارت رفاه صورت گرفته و در یک مرحله هم به ۳ میلیون از این افراد بسته غذایی تخصیص یافت و چگونگی کمک به آنها در دستور کار قرار دارد. اما بهرحال باید زنجیره شیوع شکسته شود. مبدا شکستن زنجیره راه اصلی مقابله با شیوع است. بیماران قطعی با انضباط بیشتری مورد نظر قرار خواهند گرفت و قرنطینه برای آنها اجباری است. اطرافیان و افراد مورد تماس نیز باید مورد آزمایش قرار گیرند. تصمیماتی در زمینه تعطیلی‌های ناگریز برای شکستن زنجیره اتخاذ شد و همراه با کنترل مراکز دنبال خواهد شد و در صورت لزوم در مورد تداوم زمانی و گسترده کردن طبقه‌بندی‌ها تصمیم‌گیری جدید خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات آمریکا و اما و اگر بازگشت به برجام، گفت: شرایط ما برای انجام کامل تعهدات در برجام روشن است. هرگز نباید فراموش کنید که کاهش تعهدات ایران در واکنش و پاسخ متناسب به خروج آمریکا از برجام و ممانعت آمریکا از انجام تعهدات سایر کشورهای عضو برجام بوده است. ما از ابتدا مکرراً یادآوری کرده‌ایم که کاهش تعهدات ایران برگشت پذیر بوده و به محض انجام تعهدات توسط سایر طرف‌ها، جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله به سطح پیشین انجام تعهدات خود باز خواهد گشت. در واقع، انتظار می‌رود که تقدم و تأخر بازگشت به تعهدات، متناسب با همان تقدم و تاخری باشد که در زمان توقف انجام تعهدات انجام گرفت. بعلاوه، برای ما فرقی ندارد که کدام رئیس جمهور در آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام خواهد گرفت و مانع تراشی برای انجام تعهدات دیگران را متوقف خواهد کرد. هر رئیس جمهوری که چنین تصمیمی بگیرد از آن استقبال می‌کنیم. اما همینطور لازم است که آمریکا همزمان با بازگشت به توافق برجام، آماده پاسخگویی نسبت به خسارت‌هایی باشد که در طول زمان خروج از توافق به مردم ایران تحمیل کرده است و البته باید آماده سپردن تعهدات دیگری درباره عدم تکرار این قبیل قانون شکنی‌ها نیز باشد.

کره‌جنوبی مسیر جزئی برای دارو باز کرده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت ارزهای بلوکه شده، گفت: کره جنوبی همچنان برای بازگشت ارزهای بلوکه شده هماهنگی لازم را ندارد. البته مسیر جزئی برای دارو باز کردند اما ناکافی است. اقداماتی برای بازگشت ارزهای بلوکه شده انجام شده که بنا به ملاحظاتی بهتر است نام این کشورها اعلام نشود.

سخنگوی دولت در پاسخ به شائبه‌ای درخصوص یک حساب خاص، افزود: باز هم با یک خوانش نادرست و یک القای ناصحیح مواجه هستیم. امیدوارم اینگونه سوالات در چارچوب نقد روشنگرانه باشد و نه چیز دیگری. واقعیت این است که ما هر روز با حرف‌های جدیدی مواجه‌ایم. مثلا گفته شده سه خزانه وجود دارد! باید بگویم که این ادعا اساسا غلط است و یک خزانه بیشتر در کل کشور نداریم و همه درآمدها نیز در خزانه کل کشور است. اینکه می‌گویند خزانه سومی به نام "حساب خاص"، درست شده، کذب محض است. هیچ بند، عنوان و حسابی به نام "بودجه خاص" نداریم و این، فقط یک "بیان لفظی" و مبتنی بر "اولویت بندی" است. هدف از بیان آن هم یعنی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام که دارای اولویت هستند. بنابراین مجددا تاکید می‌کنم این، بیشتر یک لفظ و عنوان برای برخی مصارف است و نه یک حساب یا پولِ در اختیار. اما متاسفانه برخی طوری القا کرده‌اند که چنین برداشتی در افکار عمومی به وجود آمده است. این شبهه نیز به شکل جفاگونه‌ای طرح شده که البته برای دولت تازگی ندارد و در طول این سالها بارها با چنین بداخلاقی‌هایی مواجه بوده است. بنابراین دوباره صراحتا تاکید می‌کنم بودجه یا حساب خاص، صرفا یک لفظ برای پروژه‌های نیمه تمامِ با اولویت است. تخصیص آن هم مثل همه تخصیص‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود‌. همچنین شبهه دیگری مطرح و ادعا شده خزانه دومی هم تحت عنوان خزانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد! این نیز کاملا کذب و نادرست است. افرادی که این شبهه را مطرح کرده‌اند به خوبی می‌دانند آنچه که بعنوان خزانه دوم می‌گویند، مربوط به سازمان‌ هدفمندی یارانه ها و تبصره ۱۴ قانون بودجه است. در این باره لازم است دو نکته را بگویم. اول اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نه در دولت ما بلکه در دولت قبل ایجاد شده و هیچکس هم به آن معترض نبوده است. ضمن آنکه تخصیص آن هم کاملا تحت نظر سازمان برنامه و بودجه است.

وی گفت: نکته دیگر که جالب است بدانید آنکه افرادی که امروز چنین شائبه‌ای مطرح می‌کنند، در گذشته کاملا در فرایند تصمیم‌گیری و تصویب آن بوده و نقش داشته و موافق آن هم بوده‌اند. برای همین تعجب می‌کنیم که چنین شبهات نادرستی از سوی برخی افراد که از قضا از مطلعین امر هستند، گفته می‌شود. قاطعانه اعلام می‌کنم هیچ پولی خارج از خزانه واحد نداریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص کارگروه رونق تولید و نظر دولت درخصوص ابطال واگذاری‌ها نیز گفت: آنچه در جلسه کارگروه رونق تولید مطرح شده است این بوده که تمام افراد و دستگاه‌های مختلف از چند منظر درمورد خصوصی سازی صحت و عدم صحت آن اظهارنظر می‌کنند. تعدادی از نمایندگان مجلس به یکی از این محیط‌ها رفته و در جمع اظهارنظر کرده‌اند، این وضعیت کشورداری نیست. خصوصی‌سازی روال خاص خود را دارد، واگذاری آن با حضور نهادهای مختلف از جمله نهادهای مدنی همانند اتاق بازرگانی و... تصمیم‌گیری می‌شود و هرگونه ابطال هم براساس شورای حل اختلاف صورت می‌گیرد. اصرار دولت تنها اجرای قانون است و به هیچ عنوان در صورتی که ابطال طبق قانون باشد، از آن جلوگیری نمی‌کند.

هیچ ناظر بین‌المللی دروغ آمریکا درباره دخالت ایران در انتخابات را باور نکرد

سخنگوی دولت در پاسخ به ادعای دخالت ایران در انتخابات امریکا، گفت: وزارت امور خارجه پیگیر ادعای بی‌اساس درخصوص دخالت ایران در انتخابات آمریکا بوده است و سفیر سوئیس احضار شد. ملتها باید در انتخابات سرنوشت خود آزادانه و بدون دخالت دیگر کشورها مشارکت کنند. هیچ ناظر بین المللی این دروغ را باور نکرد.

علی ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص نتیجه لوایح FATF هم گفت: متاسفانه علیرغم همه هشدارهایی که دولت درخصوص بوجود آمدن مشکلات قابل پیش بینی در حوزه مالی در صورت عدم تصویب لوایح FATF داد، این لوایح مورد تصویب قرار نگرفت و این امر مشکلاتی در مراودات اقتصادی و مالی ما با دنیا حتی با کشورهای دوست همچون روسیه و چین بوجود آورده است. مدتی است که بانک اچ اس بی سی در مواجهه با درخواست گشایش حساب ایرانیان امتناع می‌ورزد. برخی مدیران بانکی در آلمان نیز با استناد به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ریسک همکاری با اتباع ایران را افزایش داده‌اند و خواستار بستن برخی حساب‌ها شده‌اند. هر چند رفتار تبعیض‌آمیز در ارائه خدمات مالی به ایرانیان با توسل به ابزار فشار FATF به هیچ وجه قابل توجیه نیست و رویه وزارت متبوع برای توقف این رفتارها، همواره پیگیری آن از طرق گوناگون و توصیه اتباع به طرح دعاوی حقوقی علیه این موسسات مالی بوده، لیکن نمی‌توان آثار علمی این مشکل تراشی‌ها در زندگی روزمره اتباع کشورمان را نادیده گرفت.

وی افزود: همپوشانی وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF و شرارت‌های آمریکا در اعمال تحریم‌ها، کاملاً به سود رژیم ترامپ تمام شده و آمریکا تلاش دارد که با مقصر جلوه دادن ایران در عدم پذیرش استانداردهای FATF از زیر بار مسئولیت وارد کردن فشار مضاعف بر مردم شانه خالی کند. سیاست فشار حداکثری آمریکا علت اصلی و اولیه بروز مشکلات فعلی نظام مالی کشورمان محسوب می‌گردد و با فرض بقای تحریم‌ها، حتی با پیاده‌سازی استانداردهای مذکور نمی‌توان گشایش بزرگی در بخش پولی و بانکی متعارف کشور متصور بود، لکن به هر روی محدودیت‌های اعمالی FATF در این شرایط بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. عدم پذیرش استانداردهای FATF دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات تحریمی آمریکا فراهم کرده است ولی دولت مصمم است که نه اجازه چنین سوء استفاده‌ای را به آمریکا بدهد و نه در برابر بی‌توجهی به اهمیت FATF در برخورداری از تعامل‌های سازنده و مثبت مالی و بانکی با جهان بیاعتنا بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار