نشانه‌های متفاوت حمله قلبی در زنان نسبت به مردان

شیراز (پانا) – به گفته مسعود کریمی، دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز، زنان اغلب عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند و بخش بزرگی از جمعیت سالمندان را تشکیل می‌دهند که نیازمند توجه ویژه در خصوص برنامه‌های بهداشتی هستند و بیماری قلبی یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که روی زنان اثر می‌گذارد. در اصل این واقعیت وجود دارد که برخلاف مردان، احتمال مرگ زنان پس از حملات قلبی بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نشانه‌های متفاوت حمله قلبی در زنان نسبت به مردان

این متخصص بهداشت و سلامت در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند بیماری قلبی یک بیماری مربوط به مردان است، می‌گوید: این تصور بسیار نگران کننده است، گرچه زنان ۱۰ سال دیرتر از مردان هم سن خود مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی می شوند، اما اثرات و عوارض بیماری‌های قلبی در زنان وخیم‌تر از مردان است.

مسعود کریمی در ادامه به پانا می‌گوید: یکی از دلایل احتمال بالاتر مرگ زنان در ارتباط با بیماری قلبی طول عمر بیشتر آنها نسبت به مردان است. قبل از ۶۵ سالگی یک سوم از مردان و یک چهارم از زنان در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند. اما از سویی زنان زندگی طولانی‌تری نسبت به مردان دارند و به همین دلیل شیوع بیماری قلبی در آنها بیشتر است.

نشانه‌های متفاوت حمله قلبی در بانوان

متخصص بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت علوم پزشکی شیراز می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد در بانوان علائم هشداردهنده حملات قلبی کمتر واضح است. این نشانه‌ها با علائمی که به طور معمول در مردان دیده می‌شود متفاوتند. حدود ۳۵ درصد حملات قلبی در بانوان تشخیص و گزارش داده نمی‌شود. همچنین به علت افزایش سن احتمال ابتلا به سایر بیماری ها نظیر دیابت و فشارخون بالا نیز در زنان بیشتر است.

بر این اساس حمله قلبی در بانوان همیشه با علائم معمول فشار و درد در قفسه سینه ظاهر نمی‌شود، بلکه اغلب گستره وسیعی از احساسات ناخوشایند از جمله " احساس تشویش و دلهره در قفسه سینه، درد شکمی، نامنظمی در ضربان قلب، کوتاهی تنفس، خستگی، تهوع، گیجی یا غش، ورم پاها" را تجربه می‌کنند.

به هر حال مشکل این است که این علائم به آسانی با علائم ناراحتی‌های گوارشی یا گرسنگی اشتباه می‌شوند. یک راه تشخیص قلبی بودن این علائم، شدیدتر شدن آنها با ورزش و فعالیت فیزیکی است که باعث افزایش فشار بر قلب می‌شود.

اثرات حفاظتی استروژن و خطر افزایش حمله قلبی بعد از یائسگی

استروژن هورمونی است که در بدن بانوان ساخته می‌شود و عامل باروری آنهاست. این هورمون به سلامت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. سطح استروژن در سنین باروری در بالاترین حد خود است و در زمان یائسگی کاهش می‌یابد.

به گفته دکتر کریمی،به نظر می‌رسد که استروژن نقشی حفاظتی در پیشرفت بیماری‌های قلبی زنان بازی می‌کند. اما همچنان که سطح آن به صورت تدریجی بعد از یائسگی کاهش می‌یابد و اثرات حفاظتی آن نیز کاهش می‌یابد.

یائسگی خطر بیماری‌های قلبی را در حدود سه برابر افزایش می‌دهد، اما بعد از سن ۶۰ سالگی احتمال خطر بیماری‌های قلبی در مردان و زنان برابر می‌شود. هیسترکتومی ( برداشتن رحم و تخمدان ) در صورتی که با هورمون‌تراپی جایگزینی همراه نباشد، خطر حمله قلبی را به سرعت افزایش می‌دهد، اما اگر یائسگی به صورت طبیعی رخ دهد، این خطر بسیار آهسته‌تر و تدریجی‌تر افزایش می یابد.

او می‌گوید: زنان به طور طبیعی سطح بالاتری از کلسترول خوب(HDL) را نسبت به مردان دارند. استروژن باعث افزایش سطح HDL می شود که این خود قبل از سن یائسگی، بانوان را در مقابل بیماری های قلبی حفاظت می کند.

بالا بودن تری‌گلیسرید (نوع دیگری از چربی ) نیز در بانوان شایعتر است. با افزایش سن و وزن نیز سطح کلسترول و تری گلیسرید در آنها افزایش می‌یابد.

با شروع یائسگی سطح کلسترول بد( LDL ) افزایش یافته و خطر بیماری قلبی نیز افزایش می یابد و با مردان برابر می شود؛ سطوح کم HDL عامل دیگر افزایش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در زنان نسبت به مردان است و سطح بالای تری‌گلیسرید نیز به عنوان خطر بزرگی برای زنان و به ویژه در دوران سالمندی محسوب می شود.

به گفته این متخصص بهداشت و سلامت درمان جانشینی با استروژن باعث کاهش علائم ناخوشایند ناشی از یائسگی شده و به حفاظت در مقابل پوکی استخوان یا دیگر وضعیت‌های طبی همراه با یائسگی کمک می‌کند. درمان با استروژن جانشینی به صورت مصرف قرص خوراکی استروژن است. هورمون درمانی جانشینی ( HRT) نیز ترکیبی از درمان با استروژن و پروژسترون است و برای زنانی استفاده می شود که رحم سالم دارند. آنهایی که عمل جراحی هیسترکتومی را انجام داده‌اند، احتیاج به درمان با پروژسترون ندارند و می‌توانند استروژن را به تنهایی دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار