قرار گرفتن دانه روغنی سویا در الگوی کشت استان فارس

شیراز(پانا)-سویا گیاهی روغنی است که از روغن آن در تغذیه انسان و از علوفه و به ویژه کنجاله آن به دلیل پروتئین بالا در جیره غذایی دام و طیور استفاده می شود، این دانه روغنی با شرایط اقلیمی اغلب مناطق استان فارس سازگار است و به عنوان کشت دوم بعد از برداشت گندم در مناطق معتدل و سرد استان می تواند محصولی اقتصادی باشد.

کد مطلب: ۱۱۳۲۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
قرار گرفتن دانه روغنی سویا در الگوی کشت استان فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه از نظر زراعی تناوب کشت گندم - سویا از مزایای زیادی از جمله افزایش حاصلخیزی خاک و کاهش آفات و بیماری های گندم برخوردار است، به خبرنگاران گفت: با توجه به دوره کوتاه رشد این محصول، اختلالی در تاریخ کاشت بهینه گندم به وجود نمی آید حال آنکه تناوب گندم، ذرت؛ گندم، پنبه و گندم، چغندرقند اغلب موجب تاخیر در کشت گندم و کاهش عملکرد این محصول می شود‌.
حسین پژمان افزود: با توجه به دوره کوتاه رشد سویا، حداکثر آب مصرفی آن ۵۰۰۰ متر مکعب است که نسبت به محصولات کشت دوم مانند ذرت، پنبه و چغندر قند و صیفی جات ، نیاز آبی کم تری دارد.
او گفت: همچنین امکان کشت این محصول در نواحی جنوب و گرمسیری استان نیز وجود دارد و به منظور تعیین مناسب ترین زمان کاشت در این نواحی، سازمان جهاد کشاورزی فارس در نظر دارد طرح پایلوت تعیین تاریخ کاشت در این مناطق را با چند رقم در فصل زراعی جاری مطالعه کند.
پژمان با بیان اینکه دانه روغنی سویا نسبت به سرما تا حدودی متحمل و شوری خاک را تا ۶ دسی زینمنس بر متر تحمل می کند، بیان کرد: در صورت رعایت مسایل فنی می توان به عملکردهای بیش از دو تن درهکتار دست یافت.
او اضافه کرد: از دیگر ویژگی این محصول قرارگرفتن آن در سبد خرید تضمینی محصولات راهبردی کشور و بیمه آن با شرایط مناسب توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی است
این مقام مسئول ابراز کرد: نیاز کشور به تامین روغن و کاهش واردات و همچنین ضرورت تامین کنجاله مورد نیاز بخش دام و طیور در شرایط تحریم های ظالمانه نظام استکبار جهانی موجب قرار گرفتن این دانه روغنی در فهرست اولویت مهم وزارت جهاد کشاورزی شده است.
پژمان افزود: با وجود اقلیم متنوع در استان فارس امکان کشت این محصول در نقاط مختلف استان وجود دارد و شرکت های روغن کشی در کشور نیز به شدت علاقه مند به انعقاد قرارداد کشت قراردادی سویا با کشاورزان هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس براساس تجارب موجود تصریح کرد: این دانه روغنی را می توان در تیرماه بعد از برداشت گندم در نقاط معتدل و سرد و در اواسط اسفندماه در مناطق گرم استان کاشت و به عملکردهای مطلوب بیش از دو تن در هکتار دست یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار