چرا اصفهانی‌ها غذاهای دریایی مصرف نمی‌کنند؟

اصفهان ( پانا) - مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن انواع آبزی و ماهی گرمابی در این استان پرورش می‌یابد، گفت سرانه مصرف ماهی در اصفهان نصف سرانه جهان است. با توجه به تنوع محصول و قیمت انواع آبزی می توان مصرف غذاهای دریایی را در سبد خانواده گنجاند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
چرا اصفهانی‌ها غذاهای دریایی مصرف نمی‌کنند؟

به گزارش روابط عمومی اداره شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، محمدرضا عباسی با بیان اینکه مصرف انواع ماهی و آبزی برای حفظ سلامت افراد جامعه مفید است، اظهار کرد: سرانه مصرف ماهی در اصفهان ۱۱ کیلوگرم است در حالی که در جهان به ۲۱ کیلوگرم برای هر فرد می‌رسد.

وی با اشاره به فواید مصرف ماهی، گفت: متخصصان تغذیه بر اهمیت مصرف ماهی به‌دلیل منبع با ارزش پروتئین، ویتامین و اسید چرب امگا سه برای همه سنین تاکید کرده و توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از بیماری، هفته‌ای یک یا دو بار ماهی مصرف شود؛ همچنین تحقیقات بسیاری در دنیا نشان می‌دهد که مصرف ماهی احتمال خطر بروز حمله قلبی و سکته، ریسک افسردگی و شدت بیش فعالی کودکان را کاهش می‌دهد و به بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی و آرامش عضلات منجر می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه در استان اصفهان سالانه ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن انواع آبزی خوراکی و ماهی گرمابی پرورش می‌یابد، افزود: نزدیک به ۳۰ گونه انواع ماهی گوشتی نیز از جنوب و شمال کشور به اصفهان وارد شده و در هشت بازار تخصصی ماهی به صورت بهداشتی عرضه می‌شود.

غذاهای دریایی متنوع و قیمت آنها نسبت به گوشت قرمز کمتر است

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نبود شناخت از تنوع و ارزش غذایی انواع ماهی و روش‌های تمیز کردن و پخت آن را از جمله دلایل پایین بودن مصرف ماهی در کشور و به ویژه اصفهان دانست و گفت: قیمت ماهی نیز از عوامل تأثیرگذار در مصرف ماهی است، هرچند با توجه به تنوع محصول و قیمت ماهی در بازار استان، تأثیر این عامل کم است.

عباسی، مصرف دو بار ماهی در هفته را برای تأمین سلامتی انسان ضروری دانست و گفت: اقتصاد خانوار نیز در این زمینه مهم است اما با برنامه‌ریزی می‌توان در هر ماه حداقل یک بار ماهی مصرف کرد؛ قیمت برخی از انواع ماهی مانند قزل‌آلا و کپور از گوشت قرمز پایین‌تر است و می‌توان فرآورده‌های دریایی را با توجه به تنوع زیادی که دارند در سبد غذایی خانوار گنجاند.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای سرانه مصرف ماهی از اهداف سازمان شیلات ایران است، تصریح کرد: سرانه مصرف آبزیان در برخی کشورهای توسعه یافته تا ۳۵ کیلوگرم نیز می‌رسد. اگر دو درصد از هزینه‌های درمان برای امور سلامت محور کشور در راستای فرهنگ مصرف ماهی در جامعه صرف شود؛ برای مثال اعطای یارانه جهت افزایش سبد خرید ماهی یا دیگر اقلام غذایی مفید، تأثیر بسزایی در کاهش بیماری‌ها و تأمین امنیت غذایی خواهد داشت.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: برخی مردم به علت طبع سرد ماهی از مصرف آن می پرهیزند در حالی که برای رفع سردی ماهی می‌توان از چند عدد خرما یا زیتون استفاده کرد و یا برخی نیز به دلایلی مانند داشتن تیغ یا دشواری تمیز کردن ماهی به سراغ این ماده غذایی مفید نمی‌روند که باید در این باره آموزش‌های لازم به آنها داده شود هرچند انواع مختلف فرآورده‌ها مانند فیله آماده نیز در بازار موجود است.

اصفهان رتبه یک تولید ماهیان گرمابی و زینتی

عباسی با اشاره به اینکه شیلات استان اصفهان برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و جشنواره‌های مرتبط با مصرف ماهی آمادگی دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از هشت بازار تخصصی ماهی در استان ایجاد شده و برنامه‌های بسیاری برای ترویج و فرهنگ‌سازی مصرف ماهی توسط شیلات برگزار شده است، اما بسیاری از نهادها مانند رسانه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگسراهای شهرداری و آموزش و پرورش نیز باید به درباره ترویج مصرف ماهی فرهنگ‌سازی کنند هرچند اعتبارهای دولتی برای این کار محدود است.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به بخش خصوصی در تهیه محصولات و فرآورده‌های غذایی آبزی باید افزایش یابد، به ظرفیت‌های بسیار مناسب این استان در تولید انواع آبزیان اشاره کرد و یادآور شد: استان اصفهان سالانه با پرورش ۶۷ میلیون و ۵۰۰ قطعه ماهی زینتی و ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن انواع آبزی و ماهی گرمابی (کپور، قزل‌آلا، آزاد و ماهی‌های خاویاری) رتبه اول تولید انواع آبزی خوراکی و ماهی زینتی را در کشور دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار