مدیر آموزش و پرورش کاشان:

کمبود معلم و مدرسه مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش کاشان است

کاشان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش کاشان معتقد است آموزش، کار سخت و طاقت‌فرسایی است که نیازمند افراد عاشق و صبور است و با توجه به سن مخاطب، این سختی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
کمبود معلم و مدرسه مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش کاشان است

حسین مقنی، در دیدار کارکنان و مربیان اداره سوادآموزی با امام جمعه کاشان، اظهار کرد: بنا به سرشماری سال ۹۵، آمار بی‌سوادان شهرستان ۸۵۰۰ نفر ثبت شده است در حالی که واقعیت بیشتر از این رقم است.

وی افزود: بیشترین رقم بی‌سوادی در شهرستان کاشان مربوط به اتباع افغانستان است که در شهرستان ساکن هستند و سهمیه سوادآموزی اختصاص یافته از استان اصفهان جوابگوی این نیاز نیست.

مدیر آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: هم‌زمان با سراسر کشور، مدارس شهرستان کاشان با حضور ۶۵ هزار دانش‌آموز در ۱۵ شهریور بدون هیچ مشکلی بازگشایی شد، اما کمبود معلم مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش شهرستان است.

مقنی تأکید کرد: امروز ۳۴ درصد فرهنگیان شهرستان کاشان بالای ۲۵ سال سابقه دارند و برای رفع این مشکل باید چاره‌جویی کرد. در سال جاری ۳۶۰ نفر از معلمان ما بازنشسته شدند و ۳۰۰ نفر ادامه کار دادند، اما معلوم نیست سال آینده حاضر به همکاری باشند.

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: کمبود فضای آموزشی، دومین مشکل آموزش و پرورش است به طوری که در منطقه پرجمعیت ناجی آباد، با وجود دو نوبت فعالیت مدارس، هنوز کمبود مدرسه داریم و سرانه ناچیز دولتی جوابگوی رفع این نیاز نیست.

وی افزود: با وجود همه کمبودها و محدودیت‌ها، دانش آموزان کاشان در آزمون سراسری سال جاری ۲۰ رتبه زیر ۱۰۰ و ۱۳۷ رتبه کمتر از ۱۰۰۰ را کسب کردند. همچنین کسب سه رتبه در المپیادهای علمی و ۱۵ رتبه در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان کشور از دیگر افتخارات شهرستان است.

مقنی تصریح کرد: کانون‌های دانش‌آموزی جوانه‌ها و الزهرا در چند سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر استان اصفهان شده‌اند و فرهنگیان کاشان در گروه‌های درسی و جشنواره‌های علمی، رتبه‌های برتر استان اصفهان و کشور را به دست آورده‌اند.

همچنین رییس اداره سواد آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان، گفت: نرخ باسوادی در جامعه آماری بین ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان کاشان به عدد ۹۵ درصد رسیده است.

جواد متقی نژاد اظهار کرد: آمار جمعیت بیسواد این شهرستان ناشی از سرشماری واقعی نیست و آمار اتباع بیسواد ساکن در مناطق مختلف شهرستان کاشان در برنامه‌های استان اصفهان محاسبه نمی‌شود.

وی افزود: برنامه‌های آموزش یاران در سه مرحله سوادآموزی، تحکیم و انتقال پیگیری می‌شود و بسیاری از کسانی که این دوره را به پایان رسانده‌اند در دوره‌های متوسطه و حتی دانشگاه ادامه تحصیل داده و امروز به جامعه خدمت می‌کنند.

رییس اداره سواد آموزی مدیریت آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: آموزشیاران با همت و ایثار خود در تمام روستاها بازماندگان از تحصیل را شناسایی می‌کنند تا نرخ بیسوادی به صفر برسد حتی با مشارکت اداره زندان کاشان، سوادآموزی را در داخل زندان انجام می‌دهیم و با همکاری اداره بهزیستی، شهروندان تحت پوشش این اداره را آموزش می‌دهیم.

امام جمعه کاشان نیز گفت: نهضت سوادآموزی یکی از ابتکارها و دغدغه‌های امام خمینی(ره) بود تا سرمایه‌های انسانی کشور و توانایی‌های آن‌ها شناسایی و آموزش داده شود.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، اظهار کرد: حرکت نهضت سوادآموزی، محدود به خواندن و نوشتن نشد و بسیاری از افرادی که در بی‌سوادی مطلق بودند به درجه‌ بالای رتبه‌های علمی رسیده‌اند.

وی افزود: در آموزش و پرورش، پدر و مادرها، بچه‌ها را به معلم می‌سپارند، اما آموزش یاران نهضت سوادآموزی، جامعه مخاطب خود را از بین گروه‌هایی شناسایی می‌کنند که از آموزش فراری هستند.

امام جمعه کاشان تصریح کرد: در سال‌های اخیر که ایران در امر آموزش در رتبه‌های برتر جهان قرار گرفته است به واسطه ایثار و تلاش مربیان سوادآموزی است. کسانی که با همه توان و با همه محبت خود، بازماندگان از تحصیل را به کلاس آوردند و این هنر شماست.

سلیمانی تأکید کرد: منطقه کاشان یک منطقه فرهنگی و دینی است و بسیاری از بانوان شهرستان حتی اگر بیسواد هستند بخشی از قرآن را حفظ کرده‌اند و بر این اساس می‌توان برای این منطقه طرح جامع سوادآموزی را تعریف کرد و به صورت گام به گام به پیش برد تا در همه روستاها زنگ پایان بیسوادی به صدا درآید.

امام جمعه کاشان گفت: بیشتر بیسوادها در روستاها ساکن هستند. دهه ۴۰ تا پیش از انقلاب، آمار بیسوادی منطقه کاشان تا ۷۵ درصد می‌رسید و برای کشوری با این تاریخ و تمدن با وجود ابوعلی سینا و ابوریحان و شیخ بهایی هیچ رقمی از بیسوادی زیبنده نیست.

وی افزود: مکتب خانه‌های قدیم از شیوه‌های خوبی است که اهل سنت آن را حفظ کرده است و به برکت آن تمام بچه‌های چهار سال به بهانه آموزش دین و قرآن به مکتب‌خانه می‌روند. در منطقه لتحر نیز آقای ذاکری، به بچه‌ها در مکتب‌خانه قرآن یاد می‌داد و این شیوه‌ای است که امروز فراموش شده است.

سلیمانی تصریح کرد: امروز مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش واگذار شده است، اما نیازمند یک تحول اساسی است و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار