مینایی پور: افزایش مشارکت اجتماعی دختران در دستور کار آموزش و پرورش است

پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی پیش از انقلاب از ۴٢ درصد به ۹۸ درصد ارتقا یافته و در مقاطع آموزش متوسطه اول به ۹۲ درصد و متوسطه دوم به ۹۰ درصد رسیده است

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بانوان و خانواده درباره موضوعات افزایش مشارکت اجتماعی دختران و پوشش تحصیلی این قشر از جامعه توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۰۸۹۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
مینایی پور: افزایش مشارکت اجتماعی دختران در دستور کار آموزش و پرورش است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی استان قزوین، مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش در آئین تقدیر از بانوان منتخب فرهنگی استان قزوین گفت: افزایش مشارکت اجتماعی دختران با هدف حضور و فعالیت آگاهانه، داوطلبانه و متعهدانه این قشر در اجتماع مورد توجه و در دستور کار این وزارتخانه است.

فرحناز مینایی پور گفت: مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان به معنای حضور و فعالیت آگاهانه، داوطلبانه، متعهدانه و خلاقانه در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های آموزشی است.

وی تاکید کرد: مشارکت اجتماعی باعث افزایش حس مسوولیت پذیری، اعتماد به نفس، نشاط گروهی و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و ما باید زنان و دختران را تشویق کنیم تا در اداره اجتماع و کمک به حل معضلات جامعه تلاش کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه بانوان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود مشارکت اجتماعی را یکی از مهم ترین اولویت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و گفت: امروز مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته با همکاری معاونت امور بانوان نهاد ریاست جمهوری دوره‌های آموزشی افزایش مشارکت اجتماعی دختران در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این طرح هم اکنون در برخی استان‌ها با هدف شناسایی استعداد دانش‌آموزان در حال اجراست تا زمینه‌های مشارکت اجتماعی زنان و دختران در حوزه‌های مختلف بیش از پیش فراهم شود.

وی اضافه کرد: در طرح افزایش مشارکت اجتماعی دختران فواید مشارکت اجتماعی، تشکل‌های دانش‌آموزی و سازمان‌های مردم نهاد و شیوه اجرای آن در مدرسه مورد توجه است و براین اساس در فضای مشارکتی تضادها و تعارض‌ها کمتر خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه بانوان و خانواده یادآور شد: ۶۰ درصد فرهنگیان کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که این موضوع یک ظرفیت بسیار خوب برای تربیت و پرورش دختران و مادران آینده به شمار می‌رود.

مینایی پور همچنین عنوان کرد: مهم‌ترین ماموریت دفتر امور زنان توجه به شاخص‌های عدالت جنسیتی، توسعه شایستگی‌ها و نقش‌آفرینی دختران و زنان و دستیابی به آموزش و پرورش مبتنی‌ بر تفاوت‌های فردی است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی است، افزود: در شاخص‌ آموزشی دختران در مقایسه آمارها قبل از انقلاب و پس از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم، به طوری که پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی پیش از انقلاب از ۴٢ درصد به ۹۸ درصد ارتقا یافته و در مقاطع آموزش متوسطه اول به ۹۲ درصد و متوسطه دوم به ۹۰ درصد رسیده است.

مینایی پور ادامه داد: همچنین در حوزه بهداشتی میزان مرگ و میر زنان پس از انقلاب اسلامی تا حد زیادی کاهش یافته و شاهد دستاوردهای خوبی در این بخش بوده‌ایم و باید قدردان تمام افرادی که از ابتدای انقلاب تاکنون در این زمینه تلاش کرده اند، باشیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده با بیان اینکه حضور زنان در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز افزایش یافته است، عنوان کرد: در عرصه تولید و کارآفرینی نیز شاهد حضور جدی بانوان هستیم و مشارکت اقتصادی زنان اکنون ۱۶ درصد است که با مشارکت در گروه‌های مردم نهاد و فعالیت‌های کارآفرینی باید تقویت شود.

مینایی پور اضافه کرد: با وجود تمام این اقدامات شاخص حضور زنان در پست‌های مدیریتی و تصمیم گیری بسیار پایین است و در حوزه اجتماعی محسوس نیست و باید تلاش کنیم تا حضور دختران در عرصه‌های مدیریتی افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار