جهانبخش: از حضور در برایتون راضی‌ام؛ در لیگ برتر می‌مانیم

تهران (پانا) - وقتی داشتم به انگلیس برمی‌گشتم، در فرودگاه اسکوچیچ را دیدم. حدود 20 دقیقه با هم حرف زدیم و بعدها هم از طریق پیامک وضعیت مرا پیگیری کرده است.

کد مطلب: ۱۰۷۴۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانبخش: از حضور در برایتون راضی‌ام؛ در لیگ برتر می‌مانیم

به گزارش روزنامه ایران ورزشی، علیرضا حهانبخش حتی در روزهایی که شیوع ویروس کرونا انگلیس را تحت تأثیر قرار داده بود، مثل همیشه حرفه‌ای و البته در خانه، پارک و باشگاه برایتون تمرینات خود را پی گرفت تا با آغاز احتمالی لیگ برتر، با آمادگی کامل همان بازیکنی باشد که ابتدا دروازه واتفورد را فرو ریخت و سپس آن گل زیبا را وارد دروازه چلسی کرد. روزهای سخت علیرضا در دوران قرنطینه فقط به دوری از فوتبال خلاصه شده، چرا که پدر و مادر او قبل از بسته شدن مرزها به انگلیس رفته بودند تا کنار ستاره ایرانی برایتون باشند و این بهترین اتفاقی بود که می‌شد برای جهانبخش در این سه ماه اخیر رخ بدهد. با علیرضا بعد از مدتی سکوت صحبت کردیم و البته او در شرایطی که از تمرین در حال بازگشت به خانه بود، پاسخ سوال‌های ما را ساده، منطقی و روان داد. او از لیگ برتر و پروتکل‌های بهداشتی حاکم بر آن گفت و به برایتون و تیم ملی ایران رسید. جهانبخش این را هم گفت که برای بازگشت به زمین لحظه‌شماری می‌کند و در این مدت سعی کرده بدنش را در بهترین فرم نگه دارد تا با آغاز لیگ برتر یک بازیکن کلیدی برای برایتون باشد. اتفاقی که می‌تواند همزمان در تیم ملی هم رخ بدهد و علیرضا به یکی از بازیکنان سرنوشت‌ساز تیم ملی در مسیر سخت صعود به جام جهانی 2022 تبدیل شود.

******

_ اول می‌خواهم کمی درباره دوران قرنطینه صحبت کنی و توضیح بدهی که این مدت برای تو چگونه گذشت؟

آن اوائل کسی فکر نمی‌کرد که دوران قرنطینه اینقدر طول بکشد. وقتی دیدم قرنطینه طولانی شد، من هم مثل خیلی‌ها سعی کردم به روش‌های مختلف خودم را سرگرم کنم. از طرفی باید بدنم را نیز آماده نگه می‌داشتم و به همین دلیل در خانه و پارک می‌دویدم تا از فرم خارج نشوم. البته یک شانس بزرگ من هم این بود که خدا دوستم داشت و پدر و مادرم قبل از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها به انگلیس آمدند تا مدتی کنارم باشند. قرنطینه باعث شد آنها همین جا بمانند و این کمک بزرگی برای من بود که تنها نباشم و خانواده‌ام را هر روز ببینم.

_ در انگلیس قرنطینه به طور کامل اجرا می‌شد یا این فرصت را به شما می‌دادند که از خانه خارج شوید؟

اینجا سه چهار هفته اول حساسیت زیادی به خرج دادند. به عنوان نمونه در سوپرمارکت باید نه یک متر که فاصله دو متری را رعایت می‌کردیم. مردم هم اکثراً قوانین را اجرا کردند تا صحیح و سلامت باشند. الان چون تا حدودی توانسته‌اند بیماری را کنترل کنند، بعضی مشاغل کار خود را آغاز کرده‌اند. البته کافه‌ها و رستوران‌ها هنوز اجازه فعالیت ندارند و دولت مقابل آنها هنوز کوتاه نیامده.

_ اطلاع دارم که در این حدود سه ماه بیشتر با پلی‌استیشن خودت را سرگرم نگه داشته‌ای.

البته فقط در دو سه هفته اول که مدام با دوستانم آنلاین بازی می‌کردم. بعد از پلی‌استیشن سراغ بازی کال اف دیوتی رفتم و با آن سرگرم شدم. کال اف دیوتی یک بازی جنگی است که شاخه‌های مختلفی هم دارد. ما اینجا، هلند، قطر و ایران یک گروه ده نفره هستیم که این بازی را انجام می‌دهیم.

_ در پلی‌استیشن البته یک کتانی هم به سعید عزت‌اللهی بدهکاری. همینطور است؟

( می‌خندد ) دقیقاً. من به سعید یک کتانی بدهکارم و در اولین فرصت آن را برای او می‌خرم. پلی‌استیشن را با سعید و چند نفر در ایران بازی می‌کردم که برای مقطع نخست دوران قرنطینه بود. الان کال اف دیوتی را همراه با برادرم، کریم انصاری‌فرد، یکی دو نفر در هلند و دوستانم در انگلیس بازی می‌کنم. خیلی بازی مهیجی است و ما هم باید خودمان را یک جور سرگرم کنیم تا این دوران تمام شود.

_ در برایتون تفریح دیگری نداری؟

چرا. چون خانه من نزدیک دریا است سعی می‌کنیم با رعایت نکات بهداشتی آنجا برویم و قدم بزنیم. الان هوای برایتون فوق‌العاده است و جان می‌دهد برای پیاده‌روی. البته در این مدت والیبال، پینگ‌پنگ، بدمینتون و اغلب رشته‌ها را هم تجربه کردم.

_ یعنی رو به رشته‌های منهای فوتبال آوردی؟

با والیبال شروع کردم و بعد تنیس، بدمینتون و الان هم در خانه و روی میز ناهارخوری پینگ‌پنگ بازی می‌کنیم. البته چند روز اول تور نداشتیم و با یک راهکار موفق شدیم بازی کنیم اما حالا تور خریده‌ام و راکت و توپ هم داریم و اینگونه سرگرم هستیم.

_ در هفته‌های اخیر که اوضاع کمی بهتر شده، تمرینات تیمی را از سر نگرفته‌اید؟

دو سه هفته است که تمرین می‌کنیم و در باشگاه می‌دویم اما با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی. دوشنبه هم به باشگاه رفتیم و همگی تست کرونا دادیم. قرار است تمرینات را در چند مرحله برگزار کنند تا ببینند آیا شرایط برای برگزاری ادامه لیگ مهیا است یا نه؟

_ در چند مرحله و چطور؟

ببنید در سه هفته گذشته حضور در تمرین انتخابی بود. به عنوان نمونه هر بازیکنی می‌توانست خودش بدود یا به باشگاه برود و آنجا انفرادی تمرین کند. هر بازیکنی دوست داشت می‌رفت و هر کس نه نمی‌رفت. این مرحله از تمرین از ساعت 9 صبح آغاز می‌شد و تا 15 ادامه داشت. هر ساعت سه بازیکن در سه زمین مختلف باید تمرینات بدنسازی را انجام می‌دادند. مربیان برای هر بازیکن وسایل تمرینی چیده بودند و البته با ماسک و رعایت فاصله کارها را برای ما توضیح می‌دادند. باید از خانه لباس تمرین را می‌پوشیدیم، برنامه را از مربی و به صورت کلامی می‌گرفتیم و بعد با سیستم جی پی اس تحویل‌شان می دادیم. یعنی بدون کوچکترین برخوردی. ضمن اینکه از رختکن هم نمی‌توانستیم استفاده کنیم و بلافاصله بعد از پایان تمرین باید سوار اتومبیل‌مان می‌شدیم و به خانه برمی‌گشتیم.

_ تمرینات گروهی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

همانطور که گفتم دوشنبه تست کرونا دادیم و قرار است جوابش به باشگاه بیاید. اگر جواب آزمایش همه منفی باشد، آنوقت به گروه‌های پنج نفره تقسیم می‌شویم و زیر نظر شش مربی کارمان را انجام می‌دهیم. البته باید فاصله را رعایت کنیم، تکل نزنیم و فقط به همدیگر پاس بدهیم. ما در باشگاه و برای هر پست چند مربی داریم. به عنوان نمونه چند بدنساز، چهار پنج آنالیزور، شش هفت فیزیوتراپ و دو تا پزشک در تیم حضور دارند. باشگاه به همه مربیان اجازه نمی‌دهد تا در تمرین حاضر شوند و فکر می‌کنم حضور آنها هم نوبتی باشد. یا مثلاً از کادر فنی قرار است سرمربی در تمرینات باشد و یکی از کمک‌ها تا ازدحام به وجود نیاید. دو هفته با این شرایط تمرین می‌کنیم و البته هر هفته دوشنبه و جمعه تست می‌دهیم. اگر مشکل خاصی در هیچ تیمی به وجود نیامد، شاید از هفته سوم جون ( 25 تا 30 خرداد ) بازی‌ها آغاز شود.

_ فکر می‌کنم تا اینجای کار و با توجه به تعطیلی چند ماهه اسپانسرها خیلی ضرر کرده‌اند. به همین دلیل پیش‌بینی این است که لیگ برتر حتماً ادامه پیدا کند.

همینطور است و به همین دلیل در انگلیس مسئولان مصمم هستند تا بازی‌ها را ادامه بدهند. اگر لیگ نیمه کاره رها شود، اسپانسرها و باشگاه‌ها پول زیادی را از دست می‌دهند. در انگلیس یکسری شرکا و اسپانسرهای بزرگ هستند که تصمیمات مهم را می‌گیرند. آنها همراه با مسئولان تیم‌ها حق رأی دارند که نظر بدهند بازی‌ها ادامه پیدا کند یا نه. در همین باره جلسه‌ای هم برگزار شده و فکر می‌کنم نظرات روی ادامه بازی‌ها مثبت بوده. البته هنوز نتیجه را به ما نگفته‌اند و منتظر خبر رسمی هستیم.

_ بعد از دو گل زیبا که وارد دروازه واتفورد و چلسی کردی، همه به درخشش تو در لیگ برتر امیدوار شدند. چند هفته از آن درخشش گذشت و شیوع ویروس کرونا آغاز شد. الان و با شروع احتمالی لیگ برتر آماده تکرار آن اتفاق‌های خوب هستی؟

همانطور که گفتم حضور در تمرینات برایتون در سه هفته قبل انتخابی بود که من ترجیح دادم بروم و با برنامه کادر فنی تمرین کنم. البته این حضور از چند حیث برای من مهم بود. اول اینکه دلم برای باشگاه تنگ شده بود، دوم بازگشت به برنامه روتینی بود که قبل از کرونا انجام می‌دادم و حالا هم باید به آن عادت کنم. سوم هم رسیدن به فرم آمادگی زیر نظر مربیان که به شخصه برای من خیلی اهمیت داشت. دو هفته اول را هفته‌ای سه جلسه تمرین کردیم و هفته سوم چهار جلسه. فکر می‌کنم در این مدت توانستم به فرم ایده‌ال برسم.

_ اگر لیگ برتر آغاز شود، می‌دانی قرار است چه قوانینی وضع شود؟

اول باید بدانند بازی‌ها قطعاً آغاز می‌شود یا نه و بعد درباره قوانین تصمیم بگیرند. البته من شنیده‌ام که بازیکنان روی نیمکت باید با فاصله بنشینند، شاید تعویض‌ها بیشتر شود و پرتاب آب دهان یا بینی هم کارت زرد دارد.

_ در طول یکی دو ماه اخیر تست کرونای سه بازیکن برایتون مثبت بوده و به همین خاطر خیلی‌ها در ایران نگران شدند که نکند نام یکی از این بازیکنان علیرضا جهانبخش باشد. خودت در این باره توضیح می‌دهی؟

باشگاه برایتون هدفش این بود که اعلام کند سه بازیکن تیم به ویروس کرونا آلوده شده‌اند اما نام آنها رسانه‌ای نشود. متأسفانه روی هم سه بازیکن تیم ما به کرونا مبتلا شدند که البته دوران ریکاوری را پشت سر گذاشتند و خوب شدند. خدا را شکر من نبودم و نگران نباشید.

_ شیوع ویروس کرونا از نظر فوتبالی به ضررت تمام نشد؟

من در آخرین بازی برایتون مقابل آرسنال که به دلیل کرونا لغو شد، قرار بود از ابتدا بازی کنم و در ترکیب اصلی باشم. اگر حالا هم لیگ ادامه پیدا کند، شرایط همان است و تغییری نکرده. باید شانس بازی به دست بیاورم. ضمن اینکه هر بازیکنی که آماده باشد به زمین می‌رود و من هم با توجه به تمریناتی که انجام داده‌ام، صد در صد آماده حضور در زمین هستم.

_ با توجه به نتایجی که برایتون در هفته‌های اخیر به دست آورده، آیا امیدواری که در لیگ برتر بمانید؟

اوضاع تیم خطرناک است اما شک نکنید در لیگ برتر می‌مانیم. ما تمرینات را زودتر از بقیه تیم‌ها آغاز کردیم و بچه‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارند و همین مسئله یک برگ برنده برای ما است. البته وضعیت برایتون در جدول خیلی ایده‌ال نیست اما باید روند گذشته را تغییر بدهیم و در 9 هفته باقی مانده امتیازهای خوبی جمع کنیم.

_ کمی هم درباره تیم ملی صحبت کنیم. قبول داری که شرایط برای صعود به جام جهانی سخت است؟

امیدوارم شرایط بهتر شود و بازی‌های ملی هم به روال قبل برگردد. دل همه برای تیم ملی تنگ شده و ما باید کمک کنیم تا کادر فنی جدید بتواند به موفقیت برسد. البته شرایط که صد در صد سخت شده و امتیازهایی از دست داده‌ایم اما هنوز جای جبران وجود دارد. سه بازی خانگی پیش رو داریم و حواشی نباید تمرکز بازیکنان و کادرفنی را به هم بریزد. همه باید به تیم ملی احترام بگذارند تا بتوانیم برای سومین دوره متوالی به جام جهانی صعود کنیم.

_ در این مدت با دراگان اسکوچیچ صحبت کرده‌ای؟

من وقتی داشتم به انگلیس برمی‌گشتم، در فرودگاه اسکوچیچ را دیدم که می‌خواست برای تماشای بازی استقلال به کویت برود. حدود 20 دقیقه با هم حرف زدیم و بعدها هم از طریق پیامک وضعیت مرا پیگیری کرده است.

_ آیا برای فصل بعد در برایتون می‌مانی؟

این فصل که تمام شود، سه سال دیگر با برایتون قرارداد دارم. من از حضور در برایتون راضی‌ام و ابتدا دوست دارم در ادامه فصل بهترین بازی‌ها را انجام بدهم و سپس همین جا بمانم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار