وزیر راه و شهرسازی:

مالیات بر خانه‌های خالی امسال اجرا می‌شود

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موجب ایجاد تحرک در بخش مسکن می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۳۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مالیات بر خانه‌های خالی امسال اجرا می‌شود

محمد اسلامی صبح امروز شنبه ۱۶ فروردین در گفت‌وگوی زنده در شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که آیا با وضع مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موافق هستید؟، گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات قانون است و در اختیار ما نیست. در بسیاری از کشورها برای خانه‌های خالی از سکنه مالیات وضع می‌کنند تا سرمایه‌ها راکد نماند.

اسلامی ادامه داد: تکلیف وزارت راه و شهرسازی این بود که سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی کند که بهمن ماه سال گذشته این سامانه را راه اندازی کردیم و دیتابیس هایی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه ایجاد شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به هر حال این اخذ مالیات می‌تواند موجب تحرک در بخش مسکن شود و این واحدها می‌تواند به بخش اجاره مسکن و یا برای فروش به بازار مسکن تزریق شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی میان طرح اقدام ملی مسکن و طرح مسکن مهر است گفت: مسکن ملی و مسکن مهر ریشه در تکلیف قانونی دارند و این تکلیف همانا فراهم کردن شرایط برای خانه دار شدن مردم است.

وی ادامه داد: در هر دوره‌ای دولت‌ها طرح‌هایی را مطرح می‌کنند و ما در این دوره با تجربه‌ای که از مسکن مهر داشتیم تا موتور محرکه آن مردم باشند و دولت تسهیل گر باشد. پس مردم با سلایق خود پیشبرد برنامه اقدام ملی مسکن باشند.

اسلامی گفت: ما زمین را در نقاطی انتخاب کردیم تا از امکانات شهری برخوردار باشند، پس تفاوتی که در طرح اقدام ملی مسکن بود این بود که مثل مسکن مهر هر جایی که شد مسکن نسازیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم در مسکن مهر ما با فاقد متقاضی مواجه هستیم گفت: در ثبت نام مسکن ملی ما محدودیت دهکی برای ثبت نام نداریم، اما باید ثبت نام کنندگان شرایط متأهل بودن، نداشتن مسکن، عدم استفاده از امکانات دولتی و پنج سال سکونت را دارا باشند.

اسلامی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از شهرها زمین را آماده کردیم و به گروهی زمین را واگذار می‌کنیم و پروژه‌های بزرگ را به سازنده‌های بزرگ واگذار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن ریزش حدود ۵۰ درصدی داشتیم گفت: در ماه جاری ثبت‌نامی‌های مسکن ملی تعیین تکلیف می‌شوند، اما متقاضیانی که به روش پیامک ثبت نام کرده‌اند، در اردیبهشت ماه تعیین تکلیف خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان فعلی تولید داخل وارد شبکه شد، گفت: برنامه‌ریزی کردیم در سال جهش تولید این رقم به ۲۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی برسد.

وزیر راه و شهرسازی امروز در برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: از همه فعالان بخش حمل و نقل در این شرایط شیوع کرونا قدردانی می‌کنیم، خصوصاً رانندگان اتوبوس و کامیون، خلبانان، ملوانان و همه فعالان بخش حمل و نقل که با جانفشانی در این بخش خدمت می‌کنند.

صف کامیون‌ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی

وی ادامه داد: امروز همه بنادر ما مملو از بار است و کامیون‌ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی در صف هستند.

وی با بیان اینکه جاده باید از قابلیت اعتماد بالا برخوردار باشد، تا راننده درست رانندگی کند، گفت: بیش از ۸۵ درصد حوادث رانندگی ناشی از خواب آلودگی عدم رعایت قوانین و مقررات و خستگی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رفع نقاط پرحادثه دنبال شد و می‌شود گفت: پیش از این پلیس ۲۴۰ نقطه پرحادثه را شناسایی و به ما معرفی کرد تا نواقص آن را رفع کنیم که در این باره در سال ۹۸ تعداد ۲۰۰ نقطه شد و تا امروز طبق اظهار پلیس نقطه پرحادثه برطرف نشده و آشکار نشده نداریم.

اسلامی بیان کرد: سال گذشته ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌ها اضافه کردیم و امسال نیز همین میزان بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت آزادراه و خطوط ریلی در سال ۹۹ نیز دنبال می‌شود گفت: دولت در دو سال اخیر ۵ استان کشور را به شبکه ریلی متصل کرد.

اسلامی اضافه کرد: ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به آزادراه‌های کشور اضافه می‌کنیم، ضمن آنکه امسال نوسازی ناوگان کامیونی و اتوبوسی با حمایت سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌شود.

کاهش ۷۶ درصدی تعداد مسافران نوروزی

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به کاهش سفرها به دلیل شیوع کرونا از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردین ۹۹ از نظر تعداد سفر با کاهش ۷۰ درصدی از نظر تعداد مسافر با کاهش ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

اسلامی گفت: سال گذشته در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور درباره اقدامات توسعه‌ای در روستاها مباحثی مطرح شد و آنجا به رئیس جمهور قول دادیم تا پایان سال ۹۸ میزان ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت به راه‌های روستایی کشور اضافه شود که تا شب عید هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت ساخته شد.

اسلامی اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار در یک سال ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل تحویل شرکت‌های ریلی شد.

وی گفت: روز ۱۲ فروردین ۹۹ نیز در جلسه‌ای که در دفتر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جهت تولید داشتیم اعلام کردیم که این رقم ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی در سال قبل و در سال ۹۹ به ۲ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

اسلامی اضافه کرد: در این راستا باید از منابع بخش خصوصی تسهیلات صندوق توسعه در تبصره ۱۸ و مساعدت وزارت راه و شهرسازی استفاده شود و ۱۶ شرکت ریلی در بار و مسافر با ۱۱ شرکت سازنده انواع ناوگان ریلی ارتباط مناسب داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروتکل‌های وزارت بهداشت در حمل و نقل عمومی و در پایانه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اجرا می‌شود، گفت: در کنار ضد عفونی انواع ناوگان شامل هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس حتی چمدان‌های مسافران ضدعفونی می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: در این مدت نیازهای فوری وزارت بهداشت از طریق پرواز به کشورهای آسیایی و اروپایی با پروازهای اختصاصی محقق شد.

اسلامی افزود: ۴۷ پرواز اختصاصی بحث کرونا انجام دادیم همچنین مسافران را که در کشورهای دیگر به دلیل توقف پروازها مانده بودند به کشور برگردانیم.

اسلامی اظهار داشت: از زمانی که شهر ووهان چین به قرنطینه رفت یعنی اواسط بهمن ماه، ما مقررات غربالگری مسافران در ورودی و خروجی‌ها، ضدعفونی وسایل حمل و نقل حمل و وسایل به کار گرفته شده در فرودگاه‌ها، راه آهن، بنادر و پایانه‌ها را دنبال کردیم و زمانی که اولین نمونه کرونا در اواخر بهمن و اوایل اسفند در کشور اعلام شد نسبت به پیاده سازی این پروتکل‌های وزارت بهداشت اقدام کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار