برج نقاره خانه شهرری؛ یادگار دوره آل بویه

شهرری(پانا) - برج نقاره‌خانه، برج آجری سه متری ساخته شده از لاشه سنگ و گچ است که به شکل قوس‌های جناغی تزیین شده و بر بالای کوهی خودنمایی می‌کند. این برج در ناحیه امین‌آباد شهر ری قرار گرفته و قدمت آن به دوران آل‌بویه برمی‌گردد.

کد مطلب: ۱۰۳۲۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
برج نقاره خانه شهرری؛ یادگار دوره آل بویه

برج نقاره‌خانه شهرری،تا زمان قاجاریه پابرجا بوده و گفته می‌شود در بالای کوه نقشی از بهرام گور بوده که در دوران قاجار، حکاکی صورت فتحعلی شاه جای آن را گرفته است.

به گزارش پانا؛ برخی نیز این برج را استودان مخصوص زرتشتیان می‌دانند. در دین زرتشت خاک از عناصر پاک است و به همین علت از دفن مردگان در زمین اجتناب می‌شود، از این رو اجساد مردگان را در ارتفاعی قرار می‌دهند تا خوراک پرندگان شوند و استخوان‌های آن‌ها را جمع‌آوری کرده و داخل کوزه‌ای می‌ریزند و سپس آن را در محلی به نام استودان قرار می‌دهند.

برج نقاره‌خانه دارای هشت ترک است که سبب زیبایی و استحکام آن شده است. این برج هشت ضلعی سردابه‌ای در زیر خود دارد که مسیر ورود به آن راهرویی از بیرون به سمت زیر برج قرار دارد. با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی این برج، در گذشته دیده سپاه سالاران نیز گفته می‌شده است.

دو سایت باستان شناسی دیگر نیز در نزدیکی برج نقاره‌خانه قرار دارد. یکی برج اینانج است که گفته می‌شود گورستانی سلطنتی از دوران سلجوقیان است و دیگری قلعه‌ای نظامی به نام قلعه طبرک.

در گورستان سلطنتی پارچه‌های فاخری از دوران آل‌بویه یافت شده است. همچنین اینانج از سرداران به نام سلاجقه بوده که در سال ۵۴۸ شمسی به دست غلامانش به قتل رسیده و در این مکان دفن شده است.

برج نقاره‌خانه شهرری، در امین‌آباد، بر روی کوه و در منطقه هفت دستگاه، قرار دارد.

خبرنگار: مریم ترکمان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار