نماینده‌ دفتر تولید بسته‌های یادگیری فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

نوروزی: رویدادهای کارآفرینی را توسعه دهیم

آماده تربیت نیروی انسانی و دبیر متخصص با همکاری آموزش و پرورش هستیم

تهران (پانا) - نماینده‌ دفتر تولید بسته‌های یادگیری فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که علاوه بر جدی گرفتن آموزش تخصصی معلمان، باید رویدادهای کارآفرینی را توسعه داد.

کد مطلب: ۱۰۳۰۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
نوروزی: رویدادهای کارآفرینی را توسعه دهیم

معصومه نوروزی، نماینده‌ دفتر تولید بسته‌های یادگیری فنی و حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه خوشبختانه در نظام جدید آموزشی با تدوین سند تحول بنیادین، بسترهای خوبی برای فناوری اطلاعات و ایجاد روحیه کارآفرینی در دانش‌آموزان فراهم شده است گفت: در برنامه درسی ملی نیز حوزه تربیت و یادگیری کاروفناوری شکل گرفته است.

او افزود: از پایه ششم تا نهم کتاب درسی مرتبط با کارآفرینی و فناوری اطلاعات دارند اما در برنامه درسی ملی تاکید شده باید از پایه چهارم باشد و چون هنوز ساعت آموزشی را برای این درس نتوانسته‌ایم فراهم کنیم بنابراین در برنامه درسی گنجانده نشده است.

نوروزی با بیان اینکه همگام با رشد و توسعه فناوری اطلاعات در دنیا و در کشور حرکت نکرده‌ایم گفت: در ششم ابتدایی فقط یک ساعت در هفته به درس کار و فناوری اختصاص داده شده است و یک تک زنگ است و در پایه هفتم تا نهم دو ساعت آموزشی برای آن درنظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما عدم تربیت نیروی متخصص است گفت: در تولید کتاب و محتوا کارهای خوبی انجام شده است. در کتاب کاربرد فناوری‌های نوین برای هنرستانی‌ها درباره ایده تا محصول بحث می‌شود.

او افزود: در نظام جدید به دلیل آنکه تعداد کتاب‌های جدید زیاد بود نتوانستیم معلم متخصص برای همه حوزه‌ها داشته باشیم البته دوره‌های ضمن خدمت دیده شده است اما دروس، دروس تحولی هستند و نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.

نوروزی درباره راهکارهای توجه جدی تر به رشته‌های آی تی و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر جدی گرفتن آموزش تخصصی معلمان، باید رویدادهای کارآفرینی را توسعه داد.

برخی مدیران فراتر از وظایف سنی‌شان حرکت می‌کنند

مشکوه اسدی، نماینده سازمان فناوری اطلاعات نیز در این باره گفت: برخی مدیران فراتر از وظایف سنی‌شان حرکت کرده و دغدغه سایر حوزه‌ها را هم دارند و مدیران جدید وزارت ارتباطات این گونه‌اند و این دغدغه را دارند.

او افزود: در حوزه آموزش و فناوری اطلاعات از دو وجه به موضوع نگاه می‌کنیم؛ نخست آموزش آی سی تی و دوم آی سی تی به عنوان ابزاری برای آموزش. در مورد اول بزرگترین دغدغه ما عدم تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مهارت فناوری اطلاعات ادامه داد: در همکاری سال گذشته با آموزش و پرورش در زمینه برنامه نویسی و کارآفرینی حدود 3000 دانش‌آموز را تربیت کردیم. اگر در بهترین حالت همکاری، این عدد به 30 هزار برسد آیا 30 هزار دانش‌آموز برای ورود به بازار کار کفایت می‌کند؟ از نظر ما خیر. برای آنکه این آموزش‌ها قابلیت تعمیم به همه کشور داشته باشد باید ما کمک کنیم در تربیت معلم که معلم‌ها بتوانند با توجه به محتوایی که وجود دارد به‌درستی تربیت و آموزش دانش‌آموزان را انجام دهند.

او با بیان اینکه ما آمادگی همکاری با آموزش و پرورش برای تربیت نیروی انسانی و دبیر متخصص داریم گفت: تحولات حوزه فناوری اطلاعات بسیار سریع است. وزارت ارتباطات با آخرین دستاوردهای حوزه اطلاعات آشنا است و می‌توانیم این حوزه‌ها را رصد کرده و به دیگر حوزه‌ها کمک کنیم.

نماینده سازمان فناوری اطلاعات افزود: البته مشکل در حوزه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد اما یکی از راهکارهای ما آموزش نیروی متخصص است. اگر کتاب فناوری اطلاعات در همه مدارس اجرا می‌شود آموزش و پرورش می‌تواند به ازای هر مدرسه یک معلم به ما معرفی کنند تا تحت آموزش‌های ما قرار بگیرد. می‌توانیم برای هر معلم 25 ساعت آموزش کارآفرینی با تاکید برروی حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ما کمپ برنامه نویسی برای دختران و پسران با تمرکز بر دبیرستانی‌ها داشتیم و خروجی خیلی خوب بود گفت: در سال جدید نیز در سراسر کشور این رویدادها را خواهیم داشت. بالای 70 تا 80 درصد نیروهایی که وزارت را در این رویدادها کمک کردند در راستای مسئولیت اجتماعی بوده است. شرط ما برای شرکت در این رویدادها، حضور دانش‌آموزان از مدارس دولتی و تمرکز بر مناطق کم برخوردار بوده است و سال آینده رویداد برنامه نویسی را برگزار خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار