دبیر آموزشگاه حضرت زهرا(س) ورامین:
کتابخوانی واکسن ذهنی دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی است
ورامین(پانا) - دبیر آموزشگاه حضرت زهرا(س) ورامین با تأکید بر اهمیت مطالعه در رشد فکری نوجوانان گفت: کتابخوانی علاوه بر افزایش دایره لغات و بهبود مهارتهای ارتباطی، ذهن دانشآموزان را در برابر آسیبهای رسانهای و فشارهای روانی جامعه مقاوم میکند.
زینب قنبری، دبیر مدرسه حضرت زهرا (س) در گفتگو با پانا با اشاره به اثرگذاری مطالعه در رشد ذهنی گفت :«به باور من، کتاب فقط وسیلهای برای خواندن نیست؛ بلکه مانند یک واکسن ذهنی عمل میکند. کتاب ذهن را تقویت میکند، آگاهی را افزایش میدهد و ما را برای مواجهه با مسائل و چالشهای زندگی آماده میسازد. فردی که با کتاب انس دارد، جهان را متفاوتتر و عمیقتر میبیند.»
قنبری، نخستین مزیت مطالعه را افزایش چشمگیر دایره لغات دانست و ادامه داد: «کتاب افراد را با واژهها، مفاهیم و تجربههایی آشنا میکند که در زندگی روزمره کمتر با آنها روبهرو میشویم. این آشنایی به بهبود بیان، نوشتار و اعتمادبهنفس کمک میکند.»
این معلم علاقهمند به حوزه مطالعاتی خاطرنشان کرد: «دانشآموزان با کتاب وارد دنیایی تازه و آرامشبخش میشوند. روایتهای داستانی و احساسات تازه، آنها را از تنشها و فشارهای روزانه دور و تجربهای ذهنی سرشار از آرامش برایشان فراهم میکند.»
وی همچنین با تأکید بر اینکه کتابخوانی به ارتقای قدرت تحلیل کمک میکند، گفت: «مطالعه تجربهها و آگاهیهایی را در اختیار مخاطب قرار میدهد که در ارتباطهای عادی به دست نمیآید. این موضوع باعث افزایش قدرت تصمیمگیری و حل مسئله میشود.»
قنبری در بخش دیگری از این گفتوگو به تأثیر فضای مجازی اشاره کرد و افزود: «امروزه که رسانهها و فضای مجازی ذهن افراد را درگیر و گاهی آسیبپذیر میکنند، کتابخوانی مانند سپری محکم از ذهن محافظت کرده و تمرکز را افزایش میدهد.»
این دبیر فرهنگینگر تأکید کرد: «اگرچه مطالعه یک کتاب بهتنهایی کافی نیست، اما انس مداوم با کتاب، آگاهی را افزایش داده و اراده را تقویت میکند. البته باید در انتخاب کتاب دقت داشت، زیرا هر کتابی مفید نیست و انتخاب نادرست ممکن است ذهن را به مسیر غلط هدایت کند.»
ارسال دیدگاه