مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت‌بخشی در گفت‌وگو با پانا:

ساخت کلاس درس کافی نیست؛ کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی باید مبنای عمل باشد/ کتاب «اندازه‌گیری عدالت آموزشی» به‌زودی منتشر می‌شود

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت‌بخشی، با تاکید بر اینکه مدرسه صرفا با ساخت ساختمان کامل نمی‌شود، گفت در رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش، تمرکز اصلی بر کیفیت فرآیند یادگیری، آموزش معلمان، چیدمان کلاس‌ها و مشارکت فعال دانش‌آموزان است. وی همچنین از نهایی شدن کتاب «اندازه‌گیری عدالت آموزشی» خبر داد و آن را مبنای عمل استان‌ها برای ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی در سراسر کشور دانست.

کد مطلب: ۱۵۷۵۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
ساخت کلاس درس کافی نیست؛ کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی باید مبنای عمل باشد/ کتاب «اندازه‌گیری عدالت آموزشی» به‌زودی منتشر می‌شود

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به سیاست‌های جدید دولت چهاردهم و وزارت آموزش و پرورش در حوزه عدالت و کیفیت آموزشی، گفت: «خوشبختانه حضور ما در دوره جدید مدیریت وزارتخانه هم‌زمان شد با تشکیل دولت چهاردهم و آغاز فعالیت آقای دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور. دکتر پزشکیان نگاه بسیار جدی به دو مقوله عدالت و کیفیت آموزشی دارند و همان‌طور که در اخبار دیده‌اید، تاکنون در بیش از ۳۰ جلسه به صورت شخصی برای بررسی موضوع عدالت شرکت کرده‌اند.»

زرافشان درباره مدل ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور در حوزه آموزش، توضیح داد: «در این مدل، بخشی به ساخت مدارس اختصاص دارد. اما ایشان از همان ابتدا تاکید داشتند که ساخت مدرسه به تنهایی کافی نیست و باید دید در کلاس درس چه اتفاقی می‌افتد.»

وی تصریح کرد: «در نخستین جلسه‌ای که خدمت ایشان رسیدیم، زمانی که گزارشی از ساخت مدارس توسط آقای خان‌محمدی ارائه شد، دکتر پزشکیان شخصا پای تخته رفتند و نوشتند: «مدرسه را ساخته‌اید؛ اما در این مدرسه و این کلاس چه خواهد گذشت؟»

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «ایشان تاکید کردند که چیدمان نیمکت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که امکان فعالیت‌های گروهی برای دانش‌آموزان فراهم شود و کلاس قابلیت چیدمان‌های متنوع داشته باشد. همچنین، معلمان باید با رویکردهای نوین یاددهی–یادگیری آشنا باشند؛ رویکردهایی که در آن‌ها، دانش‌آموز درگیر یادگیری می‌شود، پروژه‌محوری و حل مسئله در اولویت قرار دارد و کیفیت یادگیری افزایش می‌یابد.»

وی گفت: «در جلسه اخیر نیز که شنبه همین هفته برگزار شد، یکی از موضوعات مورد تاکید این بود که در کلاس‌های تازه‌ساخت، چه انتظاراتی وجود دارد. کلاس ایمن و شاداب تنها آغاز راه است؛ در ادامه، باید مبلمان مناسب فعالیت گروهی، معلمان آموزش‌دیده در زمینه استفاده از کیت‌های آموزشی، تسلط بر رویکردهای فعال و وجود کتابخانه‌های کلاسی را نیز در نظر گرفت.»

زرافشان افزود: «هدف این است که محیط کلاس، بستر تقویت یادگیری، افزایش فعالیت دانش‌آموز و درگیر شدن او در فرایند یادگیری باشد.»

مطالعه ملی عدالت آموزشی، نقشه راه آینده مدارس کشور

وی در ادامه سخنانش به یک مطالعه مهم در حوزه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۳۹۹ و در زمان وزارت آقای حاجی‌میرزایی، مطالعه‌ای با عنوان «اندازه‌گیری عدالت آموزشی» انجام شد. این مطالعه با استفاده از ۲۰ شاخص مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، به ارزیابی همه استان‌های کشور پرداخت.»

زرافشان خاطرنشان کرد: «نتایج این مطالعه بسیار حیرت‌انگیز بود. برخی استان‌هایی که تصور نمی‌رفت عملکرد ضعیفی داشته باشند، در انتهای جدول قرار گرفتند. حتی در برخی از استان‌هایی که سال‌ها رتبه‌های اول را کسب کرده بودند، عدالت درون‌استانی به‌طور متوازن رعایت نشده بود.»

وی تاکید کرد: «سیستان و بلوچستان به‌عنوان جامعه هدف انتخاب شد، چرا که در رتبه‌بندی شاخص‌ها، در انتهای جدول قرار دارد. از میان ۶۰ شهرستان پایانی کشور، ۱۷ شهرستان متعلق به این استان‌اند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «این داده‌ها دقیقا به ما می‌گویند کجا باید مداخله کنیم و کدام شاخص‌ها در هر منطقه یا شهرستان نیاز به بهبود دارد. مطالعه جدید به‌روزرسانی شده و این بار به‌جای شهرستان، «مناطق آموزش و پرورش» به‌عنوان واحد بررسی انتخاب شده‌اند، تا بتوان به شکل موثرتری با مدیران منطقه‌ای تعامل داشت و برنامه‌های اجرایی را پیگیری کرد.»

وی اظهار کرد: «این مطالعه کامل شده و به‌زودی به‌صورت کتاب با عنوان کتاب اندازه‌گیری عدالت آموزشی منتشر خواهد شد. این کتاب مبنای عمل مناطق، استان‌ها و وزارتخانه برای ارتقای کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی قرار خواهد گرفت.»

زرافشان گفت: «در گذشته نیز اقداماتی مشابه انجام شده بود. ما در معاونت آموزش متوسطه، با استفاده از ۱۴ شاخص، ۱۰۰ منطقه پایین جدول را به‌عنوان مناطق هدف شناسایی کردیم. پس از خروج من از معاونت، مجموعه‌ای دیگر نیز دقیقا همین مناطق را برای توانمندسازی انتخاب کردند و اقداماتی در زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان، معلمان، کادر مدرسه و مدیران منطقه‌ای انجام شد.»

وی در پایان تاکید کرد: «اکنون با این مطالعه جدید، با معرفی ۱۰۰ منطقه آخر، می‌توان روند تغییرات در طی پنج سال گذشته را بررسی کرد و دریافت که کدام مناطق پیشرفت داشته‌اند. ان‌شاءالله این کتاب منتشر خواهد شد و بر اساس آن، برنامه‌های توسعه‌ای استان‌ها و مناطق بازنگری و اجرا خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار