ادعای دوباره سفیر پاریس در واشنگتن: فرانسه و آمریکا برای تکمیل برجام توافق کرده بودند

تهران (پانا) - سفیر فرانسه در واشنگتن که هفته گذشته به دلیل اظهارات نامربوط درباره برجام ناچار به حذف توئیت‌های خود شد بار دیگر تلاش کرد که با اظهارات تازه خود فضای بین ایران و اروپا درباره توافق هسته‌ای را خدشه‌دار کند.

کد مطلب: ۹۰۸۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ادعای دوباره سفیر پاریس در واشنگتن: فرانسه و آمریکا برای تکمیل برجام توافق کرده بودند

ژرارد آرو که روزهای پایانی سفارتش در واشنگتن را سپری می‌کند، تلاش چشم‌گیری ر ا برای راضی کردن دولت دونالد ترامپ آغاز کرده است.

او هفته گذشته توئیتی علیه برجام منتشر کرد اما با واکنش معاون وزیر امور خارجه ایران و احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه از سوی تهران مواجه شد و ساعتی بعد چاره ای نداشت جز آنکه توئیت هایش را از صفحه توئیتر پاک کند.

ظاهرا عصبانیت سفیر از ایران افزایش پیدا کرده و این بار در مصاحبه‌ای با نشریه اتلانتیک تلاش کرده است که اظهارات ضد برجام خود برای خوش‌آمد ترامپ را به شکلی دیگر تکرار کند.

این دیپلمات فرانسوی در بخشی از این مصاحبه که ایسنا منتشر کرده در پاسخ به این سوال که کدام یک از تصمیمات ترامپ بیش از همه وی را متعجب کرد، ابتدا به توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. او سپس گفت: «اقدام دیگری که مرا شگفت‌زده کرد، توافق هسته‌ای با ایران بود. ما در حال مذاکره با دولت (آمریکا) برای دست یافتن به یک توافق تکمیلی برای توافق هسته‌ای بودیم؛ درخصوص موشک‌ها، تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران. ما در آستانه حصول یک توافق (تکمیلی) بودیم.»

او در پاسخ به این سوال که چه اندازه به توافق با دولت ترامپ نزدیک بودید، تصریح کرد: «افراد می‌گویند ۹۰ درصد؛ من نمی‌دانم. مذاکرات در جریان بود و مطلقاً هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت. ناگهان در یک شب همه چیز تغییر کرد. خود ترامپ یک شبه این تصمیم را گرفت و هیچ‌کس مطلع نبود. روز بعد نیز کسی قادر نبود برای ما توضیح دهد که این کار به چه معناست.»

سفیر فرانسه در پاسخ به سوالی درباره علت حضور رئیس‌جمهوری فرانسه در آمریکا در همان زمان‌ها و اینکه آیا وی با تصور تأثیر بر ترامپ به واشنگتن رفته بود، گفت: «ترامپ در دیدار رو در رو به او گفت، ما می‌خواهیم (از توافق) خارج شویم و مکرون هم گفته بود که آنها می‌توانند برای یک توافق جهانی مذاکره کنند. مکرون در ادامه گفته بود که باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و ترامپ نیز پاسخ داده بود، بله. سپس ما آنجا را ترک کردیم. من خیلی توهم نداشتم اما با این تصور آنجا را ترک کردیم که ممکن است اتفاقی رخ دهد.»

پیش از آنکه رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای خارج شود، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا مذاکراتی را با سه کشور اروپایی فرانسه،‌آلمان و بریتانیا آغاز کرده بود. در جریان مذاکرات اخبار ضد و نقیضی درباره توافق سه کشور و آمریکا برای آغاز مذاکراتی تازه با ایران برای تکمیل توافق هسته‌ای مطرح شد که در همان تهران قویا آغاز هر گونه مذاکره دوباره درباره برجام را رد کرد.

ژرارد آرو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها با حسن نیت مذاکره می‌کردند، گفته است: «کسی که در مقابل با ما مذاکره می‌کرد حسن نیت نداشت؛ یعنی برایان هوک. اما مشکل این است که این بروکراسی بسیار ناکارآمد است. به‌طور قطع فقط یک نفر است که می‌تواند برای آمریکا تصمیم بگیرد و آن، دونالد ترامپ است.»

آتلانتیک درباره مأموریت آرو می‌نویسد ریاست جمهوری ترامپ در مواردی موجب پیچیده شدن کار دیپلماتیک ژرارد آرو در واشنگتن شده است. او نیز همچون بسیاری دیگر در واشنگتن به سختی تلاش کرد تا پاسخی برای خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و به‌علاوه کنار گذاشتن توافق آب و هوایی پاریس بیابد اما به گفته او، سخت‌ترین لحظه در دوران کاری‌اش زمانی بود که دونالد ترامپ در ساعات ابتدایی روز نهم نوامبر ۲۰۱۶ به پیروزی رسید و سفیر فرانسه توئیت کرد: «س از برگزیت، پس از ترامپ، یک جهان در حال نابودی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار