کارشناس شطرنج کشورمان:

نباید اجازه داد هندی‌ها شطرنج را به‌نام خود ثبت کنند

خاستگاه اولیه شطرنج در جهان مربوط به ایران است

تهران (پانا) - کارشناس شطرنج کشورمان گفت خاستگاه اولیه شطرنج در جهان مربوط به ایران است که هندی‌ها آن را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و ما با ارائه مستندات موجود به‌دنبال اصلاح این اشتباه تاریخی هستیم.

کد مطلب: ۱۴۷۹۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نباید اجازه داد هندی‌ها شطرنج را به‌نام خود ثبت کنند

یک کارشناس شطرنج از آغاز تولید مجموعه‌ تلویزیونی با محوریت رشته شطرنج خبر داد و گفت: خواستگاه اولیه شطرنج در جهان مربوط به ایران است که هندی‌ها آن را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و ما با ارائه مستندات موجود به‌دنبال اصلاح این اشتباه تاریخی هستیم.

فرزاد ناصری در مراسم افتتاح هیات شطرنج استان تهران در منطقه شمیرانات با بیان اینکه فعالیت هیات‌های شطرنج استان در چارچوب قوانین اداره ورزش استان تهران است، اظهار کرد: این هیات شطرنج از کمیته‌های مختلف آموزش، همگانی، مسابقات و هنرمندان تشکیل شده و از نیروهای مجرب فدراسیون در هیات استفاده شده است. خوشبختانه فضای خوب و آماده‌ای هم در محله سرای شهید سرگنده برای برگزاری مسابقات مهیا شده است. 

رئیس هیات شطرنج شمیرانات از برگزاری مسابقات استانی شطرنج استان تهران خبر داد و گفت: این مسابقات که به‌صورت استاندارد خواهد بود در تمام رده‌های سنی از ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت و البته تمام افراد از استان تهران و حتی دیگر شهرستان‌ها امکان شرکت در این مسابقات را خواهند داشت. 

وی شطرنج را آمیزه‌ای از علم و هنر دانست و خاطرنشان کرد: اقبال و استقبال مردم از این رشته زیاد است اما نیاز است اطلاع‌رسانی بهتری بین خانواده‌ها صورت بگیرد تا از تاثیر این رشته ورزشی بر روحیه و تفکر افراد آگاه‌تر شوند.

وی در ادامه تشریح کرد: شطرنج مثل هر ورزش دیگری به چهار بخش تکنیک، تاکتیک، جسمی و  آمادگی ذهنی نیاز دارد. ورزشکاران این رشته نیز باید در این چهار حوزه برای مسابقات آماده شوند. باید برای رویارویی با دشواری، مقابله با استرس، ابتکار عمل روانی، افزایش تمرکز و موارد این‌چنیتی آماده باشند. در حوزه سلامت روان ورزشکاران نیازمند هستند از سلامت روان برخوردار باشند.

ناصری خبر داد: اولین مسابقه که از ۲۴ خرداد در منطقه شمیرانات برگزار خواهد شد جوایز خیلی خوبی دارد و برای بانوان و رده‌های سنی و پیشکسوتان مهیا شده است تا خود را محک بزنند و از نظر کیفی خود را بسنجند. ان‌شاءالله با همکاری فدراسیون و فدراسیون جهانی طرح درس فدراسیون جهانی را در بخش آموزش جلو می‌بریم. 

وی با بیان اینکه هندی‌ها به دنبال ثبت شطرنج برای خودشان هستند و نباید اجازه داد این اتفاق بیافتد، اظهار کرد: در این زمینه به‌دنبال تولید یک برنامه تلویزیونی فاخر درباره تاریخچه شطرنج در ایران برای اثبات اینکه شطرنج برای اولین بار از ایران به جهان و از جمله هند صادر شده است هستیم و این برنامه به زودی با حضور کارشناسان مجرب تولید خودش را آغاز خواهد کرد. 

ناصری با بیان اینکه ۹۰ درصد هنرجویان منطقه را دانش‌‌آموزان تشکیل می‌دهند گفت: بزرگترین فضای آموزشی سطح استان تهران در منطقه شمیرانات واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار