ورزش از دریچه اندیشه روح‌الله

درخشان: شور و حال عجیبی نسبت به امام راحل داشتیم

تهران (پانا) - امام خمینی(ره) در منظومه دیدگاه ایشان نسبت به ورزش، سفارشات ارزشمندی را به جامعه ورزش داشتند که این بیانات هم مانند سخنان ایشان در ابعاد دیگر بروز و برای حال فعلی کشور بسیار مفید و تأثیرگذار است.

کد مطلب: ۱۴۷۸۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ورزش از دریچه اندیشه روح‌الله

بخش‌هایی از بیانات امام خمینی(ره) را در منظومه دیدگاه ایشان نسبت به ورزش را مرور می‌کنیم:

«من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم “احب الصالحین و لست منهم“ از خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما جوانان را که ذخیره این کشور هستید و مایه امید ملت و اسلام هستید هر چه بیشتر موفق کند که در همه ابعاد انسانی ورزش کنید. یک بُعدش آن بُعدی است که شما متخصص در آن هستید و امید است که بُعدهای دیگری هم که انسان دارد و انسانیت دارد در شما رشد کند.»

«ورزشکارها همیشه اینطور بودند که یک روح سالمی داشتند، از باب اینکه توجه به شهوات نداشتند، توجه به لذات نداشتند، توجه به یک فعالیت جسمی داشتند که عقل سالم در بدن سالم است.»

«شما اگر دقت کنید در حال جامعه‌ها و طبقات جامعه می‌بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می‌گذرانند، حقیقتاً عیش و عشرت نیست؛ بدن‌ها افسرده، روح‌ها پژمرده و کسالت سر تا پای آنها را گرفته است. اگر دو ساعت عشرت می‌کنند، بیست و دو ساعت در ناراحتی او هستند. و آنهایی که اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند، ورزش جسمی می‌کنند و ورزش روحی، آنها در تمام مدت، اشخاصی هستند که پژمردگی در آنها نیست، افسردگی در آنها نیست‌ و این یک نعمتی است از خدای تبارک و تعالی که خداوند نصیب همه بکند، ان‌شاءالله.»

«شما نمونه باشید در کشورهای دیگر که شماها از جمهوری اسلامی هستید. ما امروز احتیاج به این داریم که اسلام را در هر جا تقویت کنیم و در هر جا پیاده کنیم و از مملکت خودمان اسلام را به جاهای دیگر به آن معنایی که در مملکت الآن حاصل شده است صادر کنیم و یکی از وجه صدورش همین شما جوان‌ها هستید که در سایر کشورها می‌روید و جمعیت‌های زیادی به تماشای شما می‌آیند، به تماشای قدرت‌های شما می‌آیند»

unnamed

«باید طوری بکنید که این جمعیت‌های زیاد را دعوت کنید عملًا به اسلام. در اعمالتان، در رفتارتان، در کردارتان طوری باشید که نمونه باشد برای جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی با شما به جاهای دیگر هم ان‌شاءالله برود. و همه موفق و موید باشید و ادامه بدهید به کارتان و همان طوری که آقا خواندند و گفتند، همان طوری که در ورزشکاری دارید قدم برمی‌دارید، برای ملتتان هم قدم بردارید و این هم برای ملت است، لکن امروز احتیاجات زیادی ملت دارد، پشت جبهه، در خود جبهه و شما بازوان قدرتمند این جامعه هستید.»

«ما در بین دولتهای مرتجع و دولتهایی که مردم را می‌خواهند چپاول کنند، ما در بین دولت‌ها منزوی هستیم؛ برای اینکه آنها همه بر ضد ما هستند، لکن بین ملت‌ها این طور نیست. ملت‌ها با حق‌اند، ملت‌ها با چیزهایی هستند که، ارزشهایی هستند که ارزش‌های انسانی است. این دولت‌ها هستند که بسیاری از آنها از این ارزش‌های انسانی هیچ اطلاعی ندارند.»

«شما هم وقتی که آنجاها می‌روید با ملتها تماس دارید و ملتها به تماشای شما می‌آیند. همان طوری که عرضه می‌دارید ارزش‌های بدنی خودتان را، قدرت‌های بدنی خودتان را و برای ایران ارزش قائل می‌شوید و ارزش ایران را به آنها حکایت و نمایش می‌دهید، ارزشهای اخلاقی، ارزش‌های اعمالی، ارزشهای عقیدتی، اینها هم توسط خود شما ان‌شاءالله در آنجاها منتشر بشود. و در اینجا هم، و ایران هم که هستید به خدمت این‌ جامعه باشید.»

«جامعه ما احتیاج به جوانها دارد و خدمت جوان‌ها. اسلام امروز احتیاج دارد به اینکه این جوان‌ها که در اینجا هستند و زورمند هستند، قدرتمند هستند و قدرت روحی هم دارند، اینها همه کوشش کنند، تا این کشور از شرّ مفسدین نجات پیدا کند. خداوند همه شما را موفق و موید و منصور کند و برای ما نگه دارد شما را»

معروف‌ترین صحنه ورزش در دهه اول انقلاب در اسفند سال ۱۳۶۰ رخ داد. کاظم رحیمی، فوتبالیست سابق تیم ملی و پرسپولیس که دوست نزدیک مرحوم حاج‌احمد آقا بود، فوتبالیست‌های تهران را به حضور حضرت امام (ره) برد. در آن دیدار علی پروین، محمد پنجعلی، ناصر حجازی، محمد دادگان، حمید درخشان، محمد مایلی کهن، عبدالعلی چنگیز و دیگر ورزشکاران حاضر بودند. 

به بهانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمنی(ره) با حمید درخشان یکی از حاضرین در این جمع به گفت‌وگو نشستیم.

حمید درخشان با اشاره به اینکه خاطره این ملاقات با امام خمینی(ره) هیچگاه از ذهن ما پاک نمی‌شود، اظهار کرد: «این دیدار در ذهن ما سالهاست ماندگار شده است و این روزها در اذهان ما مرور می‌شود.»

بازیکن سال‌های دور تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس تأکید کرد: «خاطرات ما از دیدار ورزشکاران با امام خمینی(ره) به گذشته خیلی دور بر می‌گردد. این دیدار در راستای تقدیر از ورزشکاران انجام شد.»

درخشان بیان کرد: «شور و حال عجیبی در این دیدار نسبت به امام خمینی(ره) داشتیم که غیر قابل توصیف است.»

بازیکن سال‌های دور تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس افزود: «روح امام خمینی(ره) شاد و نام و یاد ایشان همواره در قبول ملت ایران ماندگار خواهد بود. یاد امام راحل را گرامی می‌داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار