«2888» روایت ایثار و شجاعت است
تهران (پانا) - کارگردان فیلم «۲۸۸۸» با بیان اینکه فیلم را بر اساس موضوع نمیسازند بلکه باید موضوع شکل بگیرد، گفت روایتها و کلمات در دل این فیلم حاکی از ایثار و شجاعت است.
با اکران فیلم «۲۸۸۸»، که با موضوع زندگی "بیژن عاصم" قهرمان و رزمنده دلاور شیرازی و به کارگردانی کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری ساخته شده و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، کار خود را آغاز کرد؛ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، حضور دارد.
کارگردان فیلم ۲۸۸۸ پس از نخستین اکران ودر یک نشست خبری در پاسخ به این سئوال که هدف از ساخت فیلم قهرمان سازی بود یا روایتگری؟ گفت: سعی ما روایت صوتی بود، قرار بر تصویر سازی جنگی نبود.قرار بود تا همه چیز در تخیل تماشاگر شما گیرد.
کیوان علی محمدی ادامه داد: فیلم را بر اساس موضوع نمیسازند بلکه باید موضوع شکل بگیرد.روایتها و کلمات در دل فیلم ایثار و شجاعت را روایت میکند.
به گفته کارگردان این فیلم پژوهش ۲۸۸۸ دو سال به طول انجامید و پس از آن فیلمنامه نویسی شروع شد و تلاش شد که فیلم مستند جلوه داده شود.
وی جرقه ساخت این فیلم را یک مصاحبه عنوان کرد و افزود: داستان یک اتاق تاریک و فردی که در این اتاق تاریک آسمان را برای پرواز مدیریت میکند.
علیمحمدی در رابطه با شکلگیری ایده این فیلم گفت: هنگامی که من با همکاری آقای علیاکبر حیدری مشغول نوشتن فیلمنامه «سینما شهر قصه» بودیم، ایده ساخت این فیلم در ذهن ما شکل گرفت و روایت کردن جنگ به صورت صوتی برای ما جالب به نظر آمد و سعی کردیم از این ایده به نحو احسن بهره ببریم.
وی اضافه کرد: بسیاری از کارگردانان برجسته زمانی که تصمیم به ساختن فیلم می گیرند تِم و درون مایه را مشخص نمیکنند. در واقع درون مایه فیلم پس از ساخت آن بنفسه در ساختار فیلم به وجود میآید و در دل فُرم فیلم نمود پیدا میکند. به عنوان مثال قهرمانی، ایثار و شجاعت باید در فرم و ساختار فیلم جلوهگری کند. در غیر این صورت فیلم ساخته شده تبدیل به یک فیلم کاملا شعاری و تبلیغاتی خواهد شد.
علیمحمدی گفت: فیلمنامه «۲۸۸۸» فیلمنامهای تخصصی است که بر اساس پژوهش و تحقیقی مفصل نوشته شده است. پژوهش برای این فیلم دو سال به طول انجامید و مدل رفتاری و زبان تخصصی برای بازیگران طبق پژوهشهای انجام شده تعریف شد.
او افزود: پس از نوشتن فیلمنامه تدابیر لازم را برای طراحی ساختار فیلم اتخاذ کردیم و در این فیلم تلاش شد که بسیاری از صحنهها به شکل مستند جلوه کند. در نهایت با این تصور که یک عکاس جنگ با برخورداری از چند حلقه نگاتیو سیاه و سفید قصد ساختن فیلم دارد، این فیلم را تولید کردیم.
کارگردان فیلم «۲۸۸۸» گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تماشاگر با دیدن این فیلم تجربه شغلی و زندگی خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی کشور در آن مقطع زمانی را درک کند. در واقع فضای فیلم بسیار واقع گرایانه است.
علیمحمدی ادامه داد: ممکن است با فیلمی مواجه شویم و احساس کنیم که ساختار یا محتوای فیلم با چارچوب ذهنی ما همخوانی ندارد اما این به معنای ضعیف بودن فیلم نیست. در چنین مواقعی امکان دارد که فیلم با ذهن مخاطب سازگاری نداشته باشد.
وی بیان کرد: روایت فیلم ۲۸۸۸ یک روایت خطی کلاسیک نیست چراکه من معتقد هستم دوره سینمای کلاسیک گذشته است. در هنگام مواجه شدن با هر فیلم باید با مُختصات جهان آن فیلم رو به رو شویم.
مرتضی پورصمدی، فیلمبردار این فیلم نیز عصر کنونی سینما را ابزار سالاری خواند و اظهار کرد: هزینه ابزار یک فیلم زیاد است، هزینه دوربین در تهران حداقل روزی ۱۶ میلیون تومان است، سوال در مورد هزینهها سوالی شیطنت آمیز است.
در ادامه نشست خبری فیلم ۲۸۸۸، رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی این فیلم توسط این پیشین شهرداری و شورای شهر انجام شده است، گفت: بعد از ارتباط با تیم خلبانان متوجه طرفداری جدی آنها از این فیلم شدم. این فیلم یک قهرمان مهم شیرازی را روایت میکند که در یک اتاق تاریک زیر زمین نقش مهمی را در جنگ ایفا کرده است، سبب ادامه این حمایت شد.
ارسال دیدگاه