معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران:
نهضت سوادآموزی دستاورد عظیم انقلاب اسلامی و فرصتی برای پیشرفت محرومترین افراد جوامع بشری است
ملارد (پانا) - معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران، نهضت سوادآموزی را دستاورد عظیم انقلاب اسلامی و با ارزشترین نهاد عرضهکننده خدمات یعنی علم و دانش را به افراد کم سواد و بیسواد جامعه خواند.
فرشته اکبریان، معاون سوادآموزی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با پانا گفت: «سازمان نهضت سوادآموزی، یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی و یک نهاد برخواسته از متن انقلاب است. در ابتدای انقلاب به دلیل عطش زیاد مردم برای آموزش و یادگیری سواد، موفقیت این سازمان نیز بینظیر بود. در ده سال نخست به اندازه ۳۰ سال بعد، در امر سوادآموزی پیشرفت داشتیم زیرا استقبال مردم زیاد بود و کارکنان نیز فی سبیل الله عمل میکردند و درحال حاضر و در گام دوم انقلاب بارویکردی نوین وتحول آفرین اهداف سوادآموزی تبیین واجرا خواهد شد.»
وی هدف از تشکیل این سازمان ارزشمند را اینگونه بیان کرد: «هدف از تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی این بوده که تقاضا برای سواد به صفر برسد، زیرا هر چه درصد باسوادی را افزایش دهیم، از سوی دیگر تقاضا کاهش پیدا میکند و در ابتدای انقلاب در بعضی روستاها، حتی یک با سواد نیز وجود نداشت؛ وقتی تقاضا زیاد باشد طبیعتا عرضه نیز زیاد میشود. در آن زمان وقتی اعلام می شد قرار است از نهضت، آموزش داده شود، مردم همه در کلاسها شرکت میکردند. طبق قوانین نهایتا ۳۵ نفر باید در کلاسها حضور میداشت زیرا امکان آموزش برای افراد بیشتر وجود نداشت اما به دلیل استقبال زیاد، کلاسها معمولاً با بیش از این تعداد جمعیت تشکیل میشد. در حالی که امروز به دلیل رشد سواد، تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است و کلاسها با تعداد بسیار کمتری تشکیل میشوند.»
اکبریان، همچنین عدم تشکیل این نهاد را معضلی عظیم در جوامع اسلامی دانست و اظهار کرد: «مردم ایران، همانگونه که امام راحل خواسته بودند، کشور را به صورت مدرسهای، در آوردند و با تلاشهای بیوقفه و شبانه روزی به امر تعلیم و تعلم پرداختند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا پیران و سالخوردگان، همه بر این مهم همت کردند و توانستند ظرف مدتی کوتاه، شمار زیادی از بیسوادان را آموزش دهند و گام مؤثری برای ریشه کن کردن بیسوادی در جامعه بردارند.اگر نهضت سواد آموزی در ایران تشکیل نمیشد، فقر علمی شدیدی در کشور به وجود میآمد که میتوانست بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری را ایجاد کند.»
وی ضمن رضایت از پیشرفتهایی که نهضت سوادآموزی در طی مدتی اخیر داشته است عنوان کرد: «طبق آمار کاهش قدرمطلق بیسوادان از ۱۴.۲ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر است، همچنین کاهش قدرمطلق بیسوادان از ۹.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به ۲.۷ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۴۹- ۱۰ ساله رسیده است، افزایش درصد باسوادی از ۴۷.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر است، افزایش درصد باسوادی از ۴۸.۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ درگروه سنی ۴۹-۱۰ ساله و به ۹۷.۶ درصد در برآورد سال۱۴۰۱، و هم اکنون بیش از ۹۸٪ است، در راستای کاهش اختلاف درصد با سوادی بین زنان و مردان، بیش از ۷۷ درصد از فعالیت سوادآموزی به زنان اختصاص یافته است. به عبارت دیگر با ایجاد فرصتهای برابر آموزشی بین زنان و مردان، تفاوت نرخ باسوادی از ۲۳.۴% سال ۱۳۵۵ به ۶.۸% در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.»
اکبریان، تصریح کرد: «در راستای کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی بالغ بر ۵۵ درصد از فعالیتهای سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص یافته است بهطوریکه تفاوت نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از ۳۵% سال ۱۳۵۵ به ۱۲.۳% کاهش یافته است و این رقم به ۱۱.۳ درصد رسیده است و این نشانه تلاش و از خودگذشتگی آموزش دهندگان در آموزش سوادآموزان است که ستودنی است.»
معاون سوادآموزی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در پایان ادامه داد: «درکمک به نظام آموزشی رسمی کشور تعداد ۱۵۹۸۵۰۴ نفر تحت آموزش قرار گرفته و از بین آنها تعداد ۱۳۲۹۳۲۰ نفر دانشآموز کودکان لازم التعلیم طی مدت ۱۴ سال در نهضت سوادآموزی موفق به دریافت مدرک قبولی در پایههای مختلف آموزش ابتدایی شده اند.»
خبرنگار : نیلوفر شاه آبادی
ارسال دیدگاه