گفتنی های جالب درباره بچه بیکینگ

بررسی اولین و تنها B-king اسپشیال حال حاضر موجود در کشور

کد مطلب: ۶۴۴۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران , همه علاقه مندان به موتورسیکلت سال ۲۰۰۱ و نمایشگاه توکیو را به یاد دارند همان جایی که خیلی از اتومبیل ها و موتورسیکلت ها رونمایی شد و بی کینگ هم یکی از آنها بود، بی کینگ به دلایلی در آن نمایشگاه و پس از رونمایی به خوبی مطرح شد و سر و صدا کرد، طراحی این موتور بسیار خاص و علاوه بر آن انجین قوی اش کار را برای خاص بودن تمام می کرد، پس از آن بی کینگ تولید نشد اما به هر حال یک سیاست جالب از سوی مسئولان کمپانی بود چراکه می خواستند ببینند این موتورسیکلت چقدر می تواند نگاه ها را به سوی خود جلب کند، نگاه های علاقه مندان و صاحب نظرانی که باید پس از این رونمایی بزرگ واکنش نشان می دادند، پس از برنامه ریزی های چند ساله و منظم مسئولان کمپانی سال ۲۰۰۷ پس از تولید این موتورسیکلت کمپانی با حجم زیادی درخواست روبرو شد و در همان چند ماه اول فروش بسیار بالایی داشت، بی کینگ روز به روز معروف و محبوب تر می شد و پس از اینکه در سال ۲۰۰۹ مدل ABS آن به تولید رسید باز هم فروش بالای خود را داشت و در سال ۲۰۰۹ گفته شده بود که دیگر این موتورسیکلت به تولید نخواهید رسید و این اطلاعیه از قبل از ۲۰۰۹ نیز به انتشار رسیده بود، این خبر خیلی از علاقه مندان به این موتورسیکلت را نگران و ناراحت کرد چراکه پتانسیل فروش بالای موتور نشان می داد که اگر این موتورسیکلت باز هم به تولید برسد بازار هدف را خواهد داشت، رنگ های مشکی و مشکی نقره ای این موتور تنها چیزی بود که منتقدان در موردش صحبت می کردند، به هر ترتیب خیلی از علاقه مندان به این موتورسیکلت برای سال ۲۰۱۰ منتظر تولید آن بودند و این اتفاق غیر منتظره رخ داد و همه را متعجب کرد، بی کینگ برای سال ۲۰۱۰ به رنگ سفید - آبی با چاشنی قرمز و رینگ های طلایی به تولید رسید، این ترکیب رنگ دقیقا یادآور موتورسیکلت های موفق کمپانی در دهه ۷۰ میلادی است و این سری بی کینگ از سوی کمپانی Special نامگذاری شد و در مدت زمان کوتاه در تعدادی کمتر از قبل به تولید رسید.

در این مقاله شاهد اولین بی کینگ Special در کشور هستیم موتورسیکلتی که پس از ورودش به کشور سر و صداهایی را نیز در بین موتورسواران و علاقه مندان به پا کرد، در ابتدا از آقایان سید احمدرضا نبوی و حامد الله وردی مالکین موتورسیکلت جهت همکاری با ما نهایت تشکر را داریم.

همانطور که می دانید سوزوکی بی کینگ یک موتور سیکلت عضلانی و دارای طراحی خاص است، طراحان در ابتدا و قبل از اینکه این موتورسیکلت را طراحی کنند به فکر یک خط مشی متفاوت بودند و آن هم تولید یک موتورسیکلت خیابانی اسپرت و جنگنده و قدرتمند بود و به همین دلیل سعی کردند در آن از انجین هایابوسا با کمی تغییرات استفاده کنند، دیگر اینکه در یک نگاه کلی به این موتورسیکلت شاهد کیفیت بالای تولید آن خواهید بود، همه می دانید این موتور از لحاظ استایل و طراحی در حالتی بسیار زیبا و چشمگیر است طوری که همه می دانند بی کینگ طراحی و تولیدش خیلی زودتر از آنچه باید اتفاق بیفتد به وقوع پیوست و به همین دلیل است که در حال حاضر هم که این موتورسیکلت را می بینید از طراحی آن لذت می برید و چشمانتان هنوز کاملا به این موتورسیکلت عادت نکرده است، حالا این نکته در بی کینگ اسپشیال دو چندان می شود و هر علاقه مندی به این موتورسیکلت از دیدن آن لذت خواهد برد.

همانطور که می دانید موتورسیکلت مربوط ذاتا قدرتمند است و شباهت های بسیاری در قدرت به موتورسیکلت محبوب ژاپنی ها یعنی هایابوسا دارد، این موتورسیکلت ۴ سیلندر به حجم ۱۳۴۰ سی سی است که خیلی از دوستان می گویند انجینش با هایابوسا یکیست اما در حقیقت این چنین نیست و این دو انجین در نقاط مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند، این پیشرانه دو میل سوپاپ ۱۶ سوپاپه دارای یک سر سیلندر بسیار علمی و اصولی با راندمان بالاست، قطر سیلندر در کورس پیستون آن ۸۱ در ۶۵ میلی متر است و دارای تراکم ۱۲.۵ به ۱ است، بیشینه قدرت و گشتاور این موتورسیکلت بسیار بالاست و همین خود باعث مطرح شدن هرچه بیشتر این موتورسیکلت شود قدرت ۱۸۱.۵ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور و گشتاور ۱۴۶.۱ نیوتن متر در ۷۲۰۰ دور چیز کمی نیست که بتوانیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم آن هم برای موتورسیکلت اسپرت خیابانی سوزوکی ...

پیستون و رینگ آن از آلیاژهای سبک و مقاوم است و طوری طراحی شده تا اصطکاک کمتر شود، سوپاپ های این انجین سبک وزن و تیتانیومی جهت عملکرد بهتر و وزن کمتر انتخاب شده اند، در سیستم خنک کننده موتور رادیاتور بزرگ با دو فن ۶.۲ اینچی تعبیه شده و کامپیوتر۳۲ بیتی ۱۰۲۴ ROM وظیفه پردازش این اطلاعات را دارد، جرقه زنی و سوخت بسیار عالی برنامه ریزی شده و سیستم سوخت بسیار پیشرفته ای برای آن در نظر گرفته شده است، همین نکات همه و همه دست به دست هم می دهند تا از این انجین به عنوان یک انجین با تکنولوژی بالا یاد شود و گونه های سوپر شارژ آن در جای جای دنیا نیز دیده شده که قدرتی معادل ۲۴۰ اسب بخار به بالا دارند و این خود نشان دهنده یک انجین مستعد برای تیون و بالا بردن راندمان است.

نکته جالبی که در مورد انجین این موتور سیکلت باید بدان اشاره داشت وجود کنیستر بر روی آن است که این خود درست مطابق با استانداردهای اروپاست، کنیستر قطعه ای است که دو شلنگ دارد از یک سو به مخزن سوخت و از سویی دیگر به منیفولد هوا وصل است که درون آن هم پر از کربن فعال است و بخارات بنزین به را به سوی منیفولد هوا می مکد و درست زمانی که موتور روشن می شود از کامپیوتر دستور می گیرد و این بخارات را در موتور می سوزاند که در موتورهایی که این قطعه را ندارند در زمان خاموش بودن موتور این بخارات که حاوی مواد سمی هستند را در هوای آزاد منتشر می کنند، این همان چیزی است که از لحاظ استانداردهای آلایندگی تایید شده است.

همانطور که می دانید حالت بسیار خوبی بر روی این موتور خواهید داشت زمانی که بر روی زین آن می نشینید و درست ارتفاع زین تا زمین ۸۰۵ میلی متر است، شاسی موتور واقعا خوش طراحی و از جنس آلومینیوم آلیاژی ساخته و پرداخته شده است، این مهم خود در سواری آن نقش بسزایی را ایفا می کند، در زمان روشن شدن شاهد نوشته بی کینگ بر روی صفحه کیلومترشمار آن هستیم که کار را بسیار زیبا و تماشایی می کند، به دلیل وجود سیستم isc بر رویاین موتور کار کردن دور آرام موتور بسیار حساب شده و برنامه هایی به آن داده شده است تا با درست کار کردن استقامت انجین را بالا ببرد، صدای موتور بسیار زیبا و شنیدنی است این اگزوز استانداردهای بین المللی یورو ۳ و Tier ۲ را دریافت کرده و به صورت ۱-۲-۴ ساخته و پرداخته شده و در نهایت ۲ منبع اگزوز از لوله تکی قطور به زیر زین هدایت می شوند.

جعبه دنده ۶ سرعته را درگیر و حرکت می کنیم در ابتدا به دلیل وزن ۲۳۹ کیلوگرمی موتور درست سنگین بودن موتور را احساس خواهید کرد اما درست زمانی که با آن شروع به حرکت کنید لذت خواهید برد از نرمی و خوش دست بودن آن، رینگ های ۱۷ اینچی با ۳.۵ و ۶ اینچ پهنا در جلو و عقب یک سواری خوب به موتورسیکلت می بخشند که تایرهای آن نیز نقش بسزایی را در این امر ایفا خواهند کرد، سیستم SDMS یا انتخاب مودهای راندن در این موتورسیکلت نیز وجود دارد که گفته می شود برای خیابان ها و استفاده شهری در حالت B یا همان ۱۱۴ اسب بخاری قرار دهید تا لذت بیشتری از سواری آن ببرید، این موتور سیکلت همه چیزش ایده آل و قابل قبول است و بیش از همه عملکرد کلاچ آن را باید ذکر کنیم، شتاب و سرعت بالا در کنار حالت خوب راندن و استایل بسیار عالی نشستن بر روی آن همه و همه از یک موتورسیکلت اعجوبه سخن می گویند.

گفته می شود بی کینگ انقلابی در صنعت طراحی و تکنولوژی است که این سخن از هر حیث درست و منطقی است، همانطور هم که می دانید بسیار بالانس و پایداری خوبی دارد و میل تعادل فرمان واقعا امتیاز سواری این موتورسیکلت را بالا می برد، کمک های معکوس جلو و Link Type عقب هم باز موردی دیگر را به رخ می کشد، ترمزهای ۴ پیستون با دیسک های ۳۱۰ میلی متری در جلو و ۱ پیستون با دیسک ۲۶۰ میلی متری در عقب ایمنی بی کینگ را بالاتر خواهند برد، در کل همه می دانیم که بی کینگ یک موتورسیکلت استثنایی است و از هر حیث و جنبه این مورد قابل اثبات است، بی کینگ طرفداران بسیاری در تمامی کشورهای دنیا دارد حتی ایران هم می توانیم جزو این کشورها به حساب بیاوریم چراکه همه روزه بر تعداد بی کینگ در آن رو به افزایش است، این هم از بررسی اولین و تنها بی کینگ اسپیشیال حال حاضر در ایران بازهم در انتها جا دارد از آقای حامد الله وردی جهت انجام حرکات نمایشی ماهرانه با این موتورسیکلت نهایت تشکر را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار