معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین:
تشریح و تبیین مسیر طیشده انقلاب به دانشآموزان از رسالتهای اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین معتقد است انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیت تفکر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و به پیش برد و تا اینجا رساند و یکی از رسالتهای اصلی معاونت پرورشی، تشریح و تبیین مسیر طی شده و چالشهای پیش رو است.
حجتالاسلام حسین محمدزاده نسبت به ارزیابی خود از وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی به پانا گفت: «دستیابی به اهداف میانی، رضایتبخش بوده و در مسیر نیل به اهداف بلندمدت قرار داریم.»
وی، کمبود شدید نیرو و تعیین خطمشی و سیاستهای کلی را چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی استان دانست و اظهار کرد: «خطمشی و سیاستهای کلی با توجه به شرایط ذهنی و فکری دانشآموزان امروزی، نیاز به بازنگری دارد که تربیت و تامین نیرو در حد نیاز استان و استفاده از روحانیون و گروههای جهادی و انقلابی در بدنه فعالیتها از راهکارهای پیشنهادی در زمینه احیاء امور تربیتی است.»
حجتالاسلام محمدزاده با بیان اینکه ترویج و تقویت ارزشهای دینی و اسلامی، هویت ملی و مذهبی و تاریخی در جامعه هدف، رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان است، خاطرنشان کرد: «هویتبخشی به مدارس با چالشهایی از جمله تشویش و شبههافکنی رسانههای معاند و تربیت نیروهایی جهت پاسخگویی به سوالات اساسی دانشآموزان امروزی موراجه است.»
وی در پاسخ به اینکه چه راهکاری جهت هویتبخشی در سطح مدارس استان دارید، بیان کرد: «از استلزامات تربیت مقدم بر تعلیم این است که پرورشی به عنوان یک درس مستقل، وارد نظام آموزشی شود تا امکان ارتباط مستمر جهت تاثیرگذاری در جمیع جهات از این طریق فراهم شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص میزان جذابیت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان گفت: «حتیالمقدور تلاش بر این است که فعالیتها برای مخاطبان دارای جذابیت باشد و به همین منظور از فرمهای نظرخواهی در مورد مراسمات جهت بهتر شدن بهره گرفته میشود.»
وی نسبت به چراییِ جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس ابراز کرد: «فعالیتهای پرورشی در برخی از مدارس به جهت جذب مخاطب، نیاز به بهروزرسانی دارد تا با توجه به شرایط کنونی و فضای فکری دانشآموز امروزی، پاسخگوی نیازهای ایشان باشد. کار پرورشی، امری بسیار مهم و ظریف بوده و با توجه به این امر در تمام فعالیتها توجه به ذائقه دانشآموزان در فرهنگیان امری بسیار خطیر است.»
حجتالاسلام محمدزاده در خصوص نقش معاونت پرورشی و فرهنگی استان در ارتقاء سطح امید بین دانشآموزان، همکاران و اولیاء اظهار کرد: «انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیت تفکر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و به پیش برد و تا اینجا رساند و یکی از رسالتهای اصلی معاونت پرورشی، تشریح و تبیین مسیر طی شده و چالشهای پیش رو است. همچنین در خصوص معظلات امیدآفرینی در مدارس استان و در بین دانشآموزان باید گفت امیدواری به آینده به عنوان یکی از مهمترین بایستههای جوامع اسلامی و بهویژه ایران اسلامی است. یکی از مهمترین اقدامات دشمن، ایجاد روحیه یاس و ناامیدی است، لذا هدف اصلی در معاونت پرورشی، مقابله با اقدامات دشمن و ایجاد روحیه امیدواری است.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص راهکارهای امیدآفرینی در مدارس و بین دانشآموزان در شرایط موجود جامعه که دشمن قصد نفوذ در ذهن جوانان دارد، خاطرنشان کرد: «جهاد تبیین که رهبر فرزانه انقلاب به آن تأکید فراوان دارند، یکی از راهکارهای اصلی مقابله با حیلهها و فتنههای دشمنان است.»
وی با بیان اینکه تلاش بر این است غالب فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در استان با مشارکت دانشآموزان انجام شود، افزود: «کمبود نیروی متخصص، موازی بودن بسیاری از طرحها و برنامهها، حجم بالای بخشنامههای حوزه پرورشی و کمبود منابع مالی از چالشهای اصلی مدرسهای کردن فعالیتهای استان است.»
حجتالاسلام محمدزاده گفت: «توانمندسازی نیروی پرورشی و فرهنگی، استفاده از مشارکت دانشآموزان در انجام فعالیتها، بومیسازی طرح و برنامه وزارت متبوع و ارسال به مناطق و نواحی از جمله مهمترین اقدامات برای مدرسهای شدن فعالیتها در استان است.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به جایگاه کنونی امور تربیتی در استان اظهار کرد: «تربیت، هدایت کردن افراد به سمت ارزشهای والای انسانی است و این هدایت باید بهگونهای باشد که افراد این ارزشها را پذیرفته و آن را در زندگی فردی و اجتماعی به کار بندند. مع الوصف، فعالیتهای امور تربیتی در استان از شرایط و جایگاه خوبی برای نیل به اهداف تعیینشده برخوردار است و کمبود شدید نیرو از چالشهای سازمانی در زمینه ارتقاء فعالیتهای امور تربیتی استان است.»
وی خاطرنشان کرد: «توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی در زمینههای مختلف اعم از تربیت دینی و مهارتهای زندگی، تهیه و تدوین شاخصهای تخصصی فعالیتهای پرورشی و ارزیابی این فعالیتها توسط کارشناسان از جمله اقداماتی است که برای عمقبخشی به فعالیتها و جایگاه امور تربیتی در استان انجام شده است.»
حجتالاسلا محمدزاده در پاسخ به اینکه مردمیسازی فعالیتها در استان شما به چه نحوی انجام میشود، بیان کرد: «استفاده از گروههای جهادی، یکی از برنامههای اصلی در تدوین فعالیتهای پرورشی در استان است و به همین منظور با بررسی لازم، بستر فعالیت گروههای جهادی مختلف فراهم شده است. مردمیسازی فعالیتهای پرورشی با توجه به گستردگی مدارس استان، یکی از راهکارهای مهم در جهت خدماتدهی مناسب به جامعه هدف بوده و در زمینه مشکلات پیش روی استان میتوان محدود بودن تعداد گروهها و فعالان اجتماعی را ذکر کرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: «استفاده از گروههای مردمنهاد و فعالان اجتماعی و گروههای جهادی از مهمترین برنامهها برای مردمیسازی فعالیتها در مدارس استان است.»
ارسال دیدگاه