پیشنهادهایی برای معرفی مفاخر فرهنگی؛ از ایجاد سکو تا طراحی بازی رایانه‌ای

تهران (پانا)- اعضای شورای سواد فضای مجازی ساترا در دیدار رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پیشنهادهایی را برای شناسایی و معرفی مفاخر کشور مطرح کردند.

کد مطلب: ۱۴۷۴۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهادهایی برای معرفی مفاخر فرهنگی؛ از ایجاد سکو تا طراحی بازی رایانه‌ای

نشست مشترک اعضای شورای سواد فضای مجازی ساترا با رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در دفتر این انجمن برگزار شد.

محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با یادآوری اینکه این انجمن یکی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگی کشور است گفت: انجمن بیش از ۱۰۲ سال قدمت دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای کار دنبال احیای ماموریت‌های بر زمین مانده وزارتخانه بود که یکی از آنها همین انجمن بود. در حال حاضر با برخی کشورها مثل هندوستان و ترکمنستان و ازبکستان داریم برنامه‌های مشترک اجرا می‌کنیم. ساخت مجسمه و سردیس و تندیس برای مشاهیر نیز یکی دیگر از اقدامات ماست. ‌

وی با بیان این که برگزاری همایش ها برای مفاخر اقدام چندان مخاطب پسندی نیست گفت: می‌خواهیم فعالیت‌های هنری داشته باشیم و با همکاری بنیاد فارابی فیلم سینمایی بسازیم که اولین فیلم ما درباره حکیم نظامی است. درباره فیلم مست عشق مشاوره‌هایی ارائه دادیم. فیلمنامه اقبال لاهوری را ابتدا برای ما فرستادند که روی آن پژوهشی انجام بدهیم.

شالویی با تاکید بر اینکه معرفی مفاخر در قالب‌های نو و جدید را خواهیم داشت عنوان کرد: از بستر فضای مجازی هم نمی‌توانیم غافل شویم. این آمادگی را داریم که در بخش محتوایی وارد شویم.

سال گذشته بیش از ۲۰۰ برنامه در معرفی مفاخر داشتیم و با توجه به اینکه رسانه نقش مهمی در بازتاب و انعکاس برنامه‌ها دارند، باید از آنها کمک بگیریم. امیدواریم اقدامات مناسبی برای معرفی خوب مفاخر صورت بگیرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید مفاخر را در کتاب‌های درسی بگنجاند. مردم تاجیکستان درباره رودکی اطلاعات خوبی دارند و اشعارش را حفظ هستند. اما خیلی‌ها در کشور ما اشعار بزرگان را حفظ نیستند.

شالویی خطاب به اعضای شورای سواد فضای مجازی ساترا گفت: ما در راستای معرفی مفاخر آمادگی کامل داریم. شما به ما اعلام کنید تا ما این همکاری مشترک را داشته باشیم. برای ما دانش و اندیشه مفاخر مشهور و تاثیری که بر فرهنگ و هنر ما گذاشته‌اند اهمیت دارد.

نسل زد با عقبه ملی‌شان کاملا بیگانه هستند

سیدمرتضی موسویان رییس هیات مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران و عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا در ادامه جلسه با یادآوری اینکه انیمیشن به تعداد زیاد دیده و بازی‌ها بیشمار بار اجرا می‌شوند اظهار کرد: نسل زد با عقبه ملی‌شان کاملا بیگانه هستند و خیلی چیزها را نشنیده است.

وی افزود: باید تحقیق کنیم برای هر سنی و هر مخاطبی از چه راهی مفاخر را معرفی کنیم. بعد به کسانی که دارای خلاقیت و مهارت هستند درخواست بدهیم و محتوا را آماده کنیم. مثلاً بازی رایانه‌ای بچه‌ها را در خودش غرق می‌کند.

موسویان با اعلام این خبر که ۴۶۰ پلتفرم از ساترا مجوز گرفته‌اند، گفت: انجمن مفاخر هم باید پلتفرم داشته باشد و محتوا را از این طریق در اختیار مردم قرار دهد. باید محتواهای گذشته را هم جمع‌آوری کنید. این کار بهتر از این است که شما اسپانسر یک فیلم شوید.

محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا نیز در این جلسه گفت: در بحث پلتفرم آمادکی همکاری داریم. می توانیم با سکوها جلسه‌ای بگذاریم و بررسی کنیم چه کسانی آمادگی تولید و توزیع محتوا برای انجمن مفاخر را دارند. ساترا می تواند حلقه وصل هنرمندان و سکوها و انجمن باشد. پیشنهاد دیگر ما این است که مفاخر حوزه ارتباطات را شناسایی و سالی یک بار یک نفر از آنها را معرفی کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار