بهادری جهرمی در گفت‌و‌گو با پانا:

سند تحول بنیادین یکی از ملاک‌های عملیاتی در آموزش و پرورش است

توجه به نوجوانان، مسئولیت‌سپاری به آنها لازمه دستیابی به اهداف اجتماعی و اقتصادی ایران اسلامی است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه سند تحول بنیادین یکی از ملاک‌های عملیاتی در آموزش و پرورش است، گفت دولت معتقد است توجه به نوجوانان، مسئولیت‌سپاری به آنها لازمه دستیابی به اهداف اجتماعی و اقتصادی ایران اسلامی است.

کد مطلب: ۱۴۷۳۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سند تحول بنیادین یکی از ملاک‌های عملیاتی در آموزش و پرورش است

علی بهادری جهرمی در گفت‌و‌گو با پانا ضمن اشاره به تاکید آیت‌الله رئیسی بر محور قرار گرفتن تعلیم و تربیت در کشور، اظهار کرد: «اهمیت تعلیم و تربیت برکسی پوشیده نیست. شاید بتوانیم مهمترین الزام توسعه کشور را مرحله کادرسازی و نیروسازی قلمداد کنیم؛ کادرسازی و نیروسازی مستقیما و از جهات متعدد با تعلیم و تربیت پیوند خورده است. مخصوصاً از آنجا که جمهوری اسلامی ایران، پایه‌گذار تمدن علم‌محور مبتنی بر فضایل، ارزش‌ها و اخلاق انسانی است. محوریت تعلیم و تربیت در کشور که رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشته و دارند، از این منظر، به این معناست که کادرسازی و نیروسازی در جمهوری اسلامی بر مبنای فضایل، ارزش‌ها و اخلاق والای انسانی باید در همه شئون اجرایی به‌نحوی صورت پذیرد که در افق نهایی بتواند تمدن مد نظر جمهوری اسلامی ایران را محقق کند، انشاالله.»

وی افزود: «دولت سیزدهم با چنین نگاهی به موضوعات آموزش و پرورش نگریسته و برای آنها برنامه‌ریزی کرده و اقداماتی انجام داده است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از مهمترین اسناد آموزشی است که به‌رغم تصویب در سال 1390، مورد بی‌مهری قرار گرفته بود. این سند اکنون یکی از ملاک‌های عملیاتی در آموزش و پرورش است. بعد از حدود 13 سال، اولین آیین‌نامه اجرایی سند تحول بنیادین با نام آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در هیأت دولت تصویب شد. این آیین‌نامه می‌تواند محورهای تعلیم و تربیتی که در سند تحول بر آنها تاکید شده، بیش‌ازپیش اجرایی کند.»

دبیر هیات دولت بیان کرد: «یکی دیگر از ارکان توجه به تعلیم و تربیت، ارتقا وضعیت علمی و معیشتی فرهنگیان است. دولت سیزدهم در این رابطه، کار مهم رتبه‌بندی معلمان را پس از 12 سال معطلی به سرانجام رساند. تا پایان سال 1401 بیش از 40 هزار میلیارد تومان بابت این موضوع تخصیص و پرداخت شده است. اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال 1402 ادامه پیدا کرد و به اعتراضات معلمان نیز رسیدگی شد.»

بهادری جهرمی اضافه کرد: «نظام تعلیم و تربیت به دلیل کم توجهی‌های گذشته، از کمبود نیرو هم رنج می‌برد. در این راستا نیز دولت سیزدهم به‌صورت جهادی اقدام به جذب نیرو کرد؛ مجوزهای لازم برای جذب حدود 120 هزار معلم برای سال‌های 1400 و 1401 تأمین شد.»

تأمین اعتبار استخدام 70 هزار معلم و 32 هزار نفر از فارغ التحصیلان

وی تاکید کرد: «از بدو فعالیت دولت سیزدهم 80 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان در قالب دانشجو معلم جذب آموزش و پرورش شده‌اند. استمرار این رویه در قانون بودجه 1403 هم پیش‌بینی شده است. تأمین اعتبار مورد نیاز برای استخدام 70 هزار نفر معلم و وارد چرخه خدمت شدن 32 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در سال 1403 از دیگر اقدامات در این رابطه است.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «طبیعتاً تعلیم و تربیت اضلاع و ارکان متعدد دیگری هم دارد. توجه به سلامت دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشی، پیگیری بازگشت به تحصیل بازماندگان از تحصیل و توسعه فضاهای آموزشی، موارد مهم هستند که دولت سیزدهم نسبت به این موارد بی‌تفاوت نبوده است. جزئیات آمار توزیع شیر دانش آموزی، توسعه فضاهای آموزشی و کم شدن بازماندگان از تحصیل قبلا هم در رسانه‌ها منتشر شده است.»

وی درباره اغتشاشات سال گذشته و هدف قرارگیری مدارس از سوی دشمنان انقلاب نیز بیان کرد: «این حوادث که با توجه به فضای ناشی از کرونا و دورماندن دانش آموزان از فضای مدرسه و حضور در کلاس درس صورت گرفت، نشان داد که چقدر مدارس اهمیت دارند و نقش معلم در موضوعات مختلف تا چه اندازه پررنگ است. دشمن هم در قضایای سال گذشته، از همین موضوع سوءاستفاده کرد. به عبارتی، قضایای سال گذشته نشان داد جریان آموزشی – تربیتی مدارس ما بسیار پراهمیت است.»

بهادری جهرمی گفت: «دولت در این رابطه تلاش کرد تا ضمن مقابله عملی با کرونا و تعطیل نشدن روند آموزش در کشور، ارتباط دانشآموزان را با مدارس به حالت قبل بازگرداند. تمرکز بر «شاد» تا حدی توانست جریان آموزش را استمرار بخشد، اما مزایای آموزش چهره به چهره و تاکید بر ابعاد پرورشی و تربیتی در مدارس، طبعاً نمی‌توانست با «شاد» به نحو مطلوبی جبران شود.»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «توجه دولت به جنبه‌های آموزشی و تربیتی دانش آموزان، به عنوان آینده سازان ایران اسلامی مورد تاکید رئیس جمهور و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با دانش آموزان است. نگاه دولت در این زمینه، نگاه هزینه‌ای نیست، چراکه معتقدیم توجه به نوجوانان، مسئولیت‌سپاری به ایشان و سرمایه‌گذاری در این موارد، لازمه دستیابی به اهداف اجتماعی و اقتصادی ایران اسلامی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار