ریاضیات، زیبایی خود را فقط به افراد صبور نشان می‌دهد

کرج (پانا) - 22 اردیبهشت، مصادف با روز تولد مریم میرزاخانی از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان و با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان «روز جهانی زن در ریاضیات» نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۴۷۳۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ریاضیات، زیبایی خود را فقط به افراد صبور نشان می‌دهد

بدون ریاضیات، همه ما ناقص هستیم زیرا هر روز از زندگی ما به نوعی حول محور ریاضیات می‌چرخد. ریاضی، عملکرد سالم مغز را ارتقا می‌دهد، مهارت‌های حل مساله را تقویت می‌کند و از استدلال منطقی و تفکر تحلیلی پشتیبانی می‌کند، تفکر انعطاف‌پذیر و خلاقیت را توسعه می‌دهد و حافظه شما را تقویت می‌کند.

مریم میرزاخانی، دانشمند و ریاضیدان برجسته ایرانی است که به عنوان اولین ایرانی و اولین زن در دنیا مدال «فیلدز» را دریافت کرد. او درباره دینامیک، مطالعه کرد و دیدگاه جدیدی در مورد هندسه سطوح ریمان و فضاهای مدول بین آن‌ها به روی جهان ریاضیات گشود.

وی دانشمند ریاضیدان برجسته ایرانی و از ریاضیدانان برتر جهان، دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه استنفورد بود. او نخستین دختر ایرانی است که در المپیادهای ریاضیات جهان، برنده مدال طلا شد و 2 سال متوالی به این مهم دست پیدا کرد.

ریاضیدانان، مدت‌‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان، میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

هجدهمین کنگره بین‌المللی ریاضیدانان در مرداد 1397 در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار شد. در این گردهمایی، پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران مبنی بر نامگذاری روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان «روز زنان در ریاضیات» توسط دکتر اشرف دانشخواه، رئیس کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، عنوان شد.

در پایان با تأیید اکثریت اعضای حاضر، روز 12 ماه می میلادی (مطابق با 22 اردیبهشت) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات انتخاب شد.

موافقت اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با نامگذاری روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان «روز زنان در ریاضیات» یکی از آخرین دستاوردهای ایران در علم ریاضیات در عرصه جهانی است.

خبرنگار: آیلار فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار