ممنوعیت کشت برنج در حوضه آبریز رودخانه کرخه در تابستان امسال

تهران (پانا) - رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب با اعلام اینکه کشت برنج در حوضه آبریز کرخه در تابستان امسال ممنوعیت دارد، گفت این پیشنهاد در اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به تصویب کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی کشور رسیده و با همکاری بهره‌برداران و مسئولان عملیاتی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت کشت برنج در حوضه آبریز رودخانه کرخه در تابستان امسال

به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، شاهپور رجائی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهای جدی بر مدیریت منابع آب حوضه کرخه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رهاسازی و استفاده بیش از ظرفیت برنامه‌ریزی آب سد کرخه با توسعه کشت‌های پرآب بر شلتوک و مواجهه با کمبود آب و محدودیت برای کشت پاییزه به‌عنوان کشت غالب در منطقه بود.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها، سطوح زیر کشت در استان خوزستان با محدودیت قابل توجه و امکان تأمین آب برای شروع کشت پاییزه در شبکه‌های دشت عباس، عین خوش و فکه فراهم نشد و این امر نظام برنامه‌ریزی آب و کشاورزی کشور را با چالش مواجه کرد.

رجایی خاطرنشان کرد: به‌منظور حصول اطمینان از تأمین آب مطمئن کشت پاییزه سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و همچنین فراهم‌کردن تأمین آب‌کشت پاییزه سال آبی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان خوزستان، پیشنهاد ممنوعیت کشت پرآب بر شلتوک در تابستان ۱۴۰۳ را به دبیرخانه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ارائه کرد.

وی افزود: این پیشنهاد در اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «کشت برنج در حوضه آبریز رودخانه کرخه در تابستان پیش رو ممنوع شود» و «کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌های ذی‌ربط نیز مسئول اجرای این مصوبه و اطلاع‌رسانی مقتضی به کشاورزان هستند» به تصویب کمیته تخصصی سازگاری با کم‌آبی کشور رسید و با همکاری بهره‌برداران و مسئولان امر عملیاتی خواهد شد.

رجایی گفت: مشابه سال‌های گذشته با پیشنهاد کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌های خوزستان و ایلام امکان تأمین آب برای کشت کم آب‌بر تابستانه در سطح محدود فراهم خواهد بود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب خاطرنشان کرد: عدالت در برنامه‌ریزی و بهره‌برداری به هنگام منابع آب حوضه آبریز کرخه خصوصاً سد کرخه اقتضا می‌کند که تأمین آب تالاب هورالعظیم و دام‌های سنگین به‌عنوان مصارف ضروری و تأمین آب‌کشت پاییزه به‌عنوان کشت غالب منطقه که معیشت عمده مردم به آن وابسته است، در اولویت قرار گرفته و از کشت‌های پرآب بر از جمله شلتوک که برنامه‌ریزی منابع آب حوضه حتی در سال‌های نرمال و فرا نرمال از نظر بارندگی را با چالش مواجه می‌کند، اجتناب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار