رئیس سازمان فضایی خبر داد:

پایان ۱۱ سال معطل ماندن «پایگاه فضایی چابهار»

تهران (پانا) - رئیس سازمان فضایی ایران از بیمه کردن یک ماهواره و حرکت آن در فضا خبر داد و گفت ساخت پایگاه چابهار ۱۱ سال معطل مانده بود و در این دولت کلنگ احداث این پایگاه به زمین زده شد و برنامه‌ریزی شده تا اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

کد مطلب: ۱۴۷۴۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پایان ۱۱ سال معطل ماندن «پایگاه فضایی چابهار»

حسن‌ سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران امروز در رویداد ملی فضایی سهیل با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در تحولات جامعه به برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای تحولی دولت سیزدهم، توسعه صنعت فضایی است؛ از این رو در ۲.۵ سال گذشته در بسیاری از شاخص‌ها تحولات سریعی رخ داده است، ولی به این مفهوم نیست که اتفاقات مد نظر رخ داده، چرا که برنامه‌ها و انتظارات ما بسیار بالاتر از این میزان است.

وی ادامه داد: آنچه که اکنون در صنعت فضایی رخ می‌دهد، ۱۰ درصد ظرفیت واقعی است که در کشور وجود دارد؛ به این معنا که ۱۰ برابر فعالیت‌های اخیر را باید داشته باشیم و اگر در سال‌های قبل با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری کار می‌کردیم، جایگاه امروز ما بهتر بود.

سالاریه با بیان اینکه رشد و پیشرفت در صنعت فضایی در ابتدا دشوار است و به تدریج سرعت رشد شتاب می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور و فعال شدن شورای عالی فضایی عزم جزمی شکل گرفت تا برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور، بازنویسی و اصلاح و هدفگذاری‌های جدید شود.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه این بازنگری‌ها بر اساس تحولات این صنعت در دنیا بوده است، یادآور شد: در دنیا تغییرات زیادی در این صنعت رخ داد، به گونه‌ای که در دهه ۶۰ تا ۷۰ میلادی بیشتر شاهد تقابل قدرت‌های شرق و غرب بودیم، ولی اکنون این رویکرد جای خود را به رویکرد اقتصادی داده است؛ از این رو مردم در دنیا به سمت درآمدزایی این صنعت در حرکت هستند.

وی حضور بخش خصوصی در این صنعت را یکی از نشانه‌های بارز ورود مردم به این صنعت دانست و گفت: در کشوری مانند چین استارت‌آپ‌های خیلی بیشتر از آنکه می‌توان تصور کرد ،در حوزه ساخت ماهواره وارد شده است، ضمن آنکه روسیه دارای صنعت فضایی دولتی است و اکنون نیز به شدت تغییر رویکرد داده و به سمت بخش خصوصی رفته است.

سالاریه، توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای را از دیگر تغییر رویکرد کشورها دانست و اظهار کرد: در خیلی از کشورها به سراغ قهرمان‌سازی اقتصادی در صنعت اقتصادی می‌روند و در این حوزه سرمایه‌گذاری های زیادی کرده‌اند و اگر ما نیز می‌خواهیم در این حوزه گام برداریم، باید تفکر دولتی را به تدریج کنار بگذاریم و حضور بخش خصوصی در این صنعت را جایگزین تفکر دولتی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار