حجت‌الاسلام پورثانی در مراسم گرامی‌داشت بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانش‌آموزی:

دال مرکزی فعالیت سازمان دانش‌آموزی باید «رشد دانش‌آموز» باشد

اقدامات اخیر ‌سازمان دانش‌‌آموزی و خبرگزاری پانا اقدامات مهمی است/ سازمان دانش‌آموزی یکی از تجلی‌گاه‌های هویت‌بخشی به دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - مراسم گرامیداشت بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۳۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
دال مرکزی فعالیت سازمان دانش‌آموزی باید «رشد دانش‌آموز» باشد

‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی در این آیین که با حضور قائم مقام سازمان دانش‌آموزی و دیگر مدیران این سازمان، حضور مجازی مدیران استانی، مدرسان پیشکسوت در استان‌ها، اعضای مجلس دانش‌آموزی و دانش‌آموز‌خبرنگاران پانا برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر و آغاز دهه کرامت اظهار کرد: انشاءالله این زحمات و تلاش‌هایی که دوستان در سازمان دانش‌آموزی انجام می‌دهند مورد رضای حضرت ولی‌عصر(عج) قرار بگیرد و به برکت میلاد حضرت رضا (ع) در بین دانش‌آموزان موثر واقع شود.

رئیس سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: یکی از نکاتی که در تربیت بسیار مهم است دو عامل «عاملیت» و «شرکت» است. اینکه متربی را وارد یک وادی کنیم که عاملیت در آن محقق شود و کاری کنیم که مشارکت و کار جمعی که قرار است انجام شود، توسط دانش‌‌آموز انجام شود. اعتقاد جدی دار‌م یکی از بهترین فرایندها در کار تربیتی کنشگری دانش‌آموزان و نقش‌‌دادن دانش‌آموز در منظومه تربیتی است. ‌

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حضرت آقا در دیدار معلمان نکاتی فرمودند که ۳ نکته آن به‌طور مستقیم به ‌کنشگری دانش‌آموز اشاره داشت؛ افزود: یکی از نکات، این بود که طوری برنامه‌ریزی کنیم که ‌دانش‌آموز‌ در پازل و جدول پیشرفت کشور، خود را سهیم بداند. این اتفاق نخواهد افتاد ‌مگر با دادن نقش و هو‌یت‌بخشی به دانش‌آموز. در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرمودند کاری کنید که دانش‌‌آموزان خود در مدرسه نسبت به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان دیگر موثر شوند. 

دانش‌آموز را یک عنصر کنشگر و فعال و اثرگذار‌ نگاه کنیم

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کاری برای دانش‌آموز اتفاق ‌بیافتد و رشدی در او اتفاق بیافتد چاره‌ای ‌نداریم مگر این‌که فضای دانش‌آموز را به یک فضای فعال و اثرگذار تبدیل کنیم. اگر ما به دانش‌آموز‌ به‌عنوان یک عنصر اثرپذیر، متاثر و منفعل نگاه کنیم هیچ اتفاقی برای او نمی‌افتد. اما اعتقاد قطعی و جدی داریم ‌اگر او را یک عنصر کنشگر و فعال و اثرگذار‌ نگاه کنیم، هم نوع گفتمان و تربیت ما تغییر خواهد کرد و هم نوع برنامه‌ریزی و هم نوع اثرگذاری تغییر پیدا خواهد کرد. 

تمام سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان دانش‌آموزی ‌باید ‌با اقتضائات امروز دانش‌آموز‌ ‌همراه و هم‌خوان باشد

حجت‌الاسلام پورثانی تاکید کرد: سازمان دانش‌‌آموزی یعنی جایی که تمام اعضا، برنامه‌ریزی‌های آن بوی دانش‌آموز و بوی تربیت بدهد. امروز دور افتادن از فضای دانش‌آموز‌ و ‌برنامه‌ریزی دور از اقتضائات دانش‌آموز یکی از آفت‌های جدی فضای پرورشی و فضای وزارت آموزش و پرورش است. دانش‌آموز عصر تکنولوژی، عصر متاورس، عصر هوش مصنوعی‌ ‌و عصر فضای غیرواقعی خیلی فرق می‌کند با دانش‌آموزانی که در عصر ما زیست می‌کردند. بنابراین تمام سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما باید ‌با اقتضائات امروز دانش‌آموز‌ ‌ما همراه و هم‌خوان باشد. به قول شهید باهنر «از جایی شروع کنیم که دانش‌آموز می‌خواهد و به جایی ختم کنیم که باید ختم شود». 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: ‌یکی از تجلی‌گاه‌های هویت‌بخشی به دانش‌آموزان سازمان دانش‌آموزی است، یکی از تجلی‌گاه‌های هویت‌بخشی به دانش‌آموزان خبرگزاری پانا است، یکی از تجلی‌گاه‌های هویت‌بخشی به دانش‌آموزان مجلس دانش‌آموزی است، یکی از تجلی‌گاه‌های هویت‌بخشی به دانش‌آموزان‌ پیشتازان دانش‌آموزی است. همه آن ظروفی که ما امروز در دست داریم. عناصر و ابزارهای تربیت خودشان هدف نیستند بلکه هدف، رشد دانش‌آموز است. هدف خبرگزاری پانا این است که دانش‌‌آموز‌ در یک فرآیند تربیتی شرکت کند تا آن فرآیند، باعث رشد او شود. توجه خاص به حرفه‌ای‌گری در سرود یک نه گفتن به تربیت  است. اگر می‌گوییم اردو یک بستر صد درصد تربیتی است، یعنی مربی ما باید از ظرفیت اردو استفاده کند. اردو یک ظرف است برای رشد دانش‌آموز.

دال مرکزی فعالیت سازمان دانش‌آموزی باید «رشد دانش‌آموز» باشد

رئیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های سازمان دانش‌‌آموزی باید روی تربیت متمرکز باشد و دال مرکزی فعالیت ما باید رشد دانش‌آموز باشد، گفت: ‌سند تحول بنیادین به‌عنوان دکترین وزارت آموزش و پرورش می‌گوید ما باید برای رسیدن دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه زمینه‌سازی کنیم‌. این‌که ما می‌گوییم ساحت سیاسی اجتماعی، به این معناست که یک دانش‌آموزی که در اجتماع فعال و کنشگر‌ باشد، به محیط پیرامونی خود حساس باشد. اگر در مدرسه و در کشور نماینده مجلس است، یعنی عنصری فعال و کنشگر باشد.

اقدامات اخیر ‌سازمان دانش‌‌آموزی و خبرگزاری پانا اقدامات مهمی است

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در تمام فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی باید اجازه مطالبه‌گری به خود دانش‌‌آموزان بدهیم و باید با دانش‌‌آموزان گفت‌وگو کنیم، گفت: باید دانش‌‌آموزان را در فرآیند تعلیم‌و‌تربیت و در فرآیندهای سازمان دانش‌آموزی قرار دهیم. تربیت یک فرآیند است. تربیت مسائل مختلفی دارد. اقدامات اخیر در سازمان دانش‌‌آموزی و خبرگزاری پانا اقدامات مهمی است. رویکرد ما باید به این فرآیندها جدی‌تر باشد.

در ابتدای این مراسم محمود غلامی، معاون مالی و اداری سازمان دانش‌آموزی گزارشی از فعالیت‌های این سازمان در بخش‌های مختلف ارائه کرد و گفت: تربیت نیروی‌های جوان، خلاق و متعهد و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان اصلی‌ترین رسالت دانش‌‌آموزان است. 

معاون مالی و اداری سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه تمام برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی براساس اسناد بالادستی و با رویکرد دانش‌آموزمحوری و مدرسه‌محوری برگزار می‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۲، در حوزه خبرگزاری پانا، با رویکرد تحولی یک اردوی ملی با حضور بیش از ۲ هزار دانش‌آموز دختر ‌ پسر از سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد و آموزش‌های خبرنویسی، عکاسی و فیلمبرداری و دیگر قالب‌های خبری به آن‌ها ارائه شد.

وی افزود: راه‌اندازی یک تحریریه دانش‌‌آموزی در این خبرگزاری، جذب ۱۸۵۰ دانش‌آموز علاقه‌مند به خبرنگاری و به‌کارگیری آنها در نمایندگی‌های استانی در سال گذشته، اجرای طرح هر مدرسه یک خبرنگار، آموزش ۶۰ هزار دانش‌آموزخبرنگار و برگزاری دوره‌های حضوری برای ۲ هزار دانش‌آموز خبرنگار عشایر از دیگر فعالیت‌های این خبرگزاری بوده است. 

غلامی از شرکت ۳۵۸ هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان خبر داد و گفت: غیر از برگزاری برنامه صبحگاه، در حوزه اردویی نیز اردوی زیارت اولی‌ها در سه فاز برگزار شده و در حال برگزاری است و تاکنون ۱۳ هزار و ۷۰۰ دانش‌‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی به این اردوها اعزام شده‌اند.

معاون مالی و اداری سازمان دانش‌‌آموزی با بیان اینکه اردوی هفت‌سنگ برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است، افزود: پس از ابلاغ رئیس‌جمهور برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، سازمان دانش‌آموزی یک از اولین دستگاه‌هایی بود که این اردوها را راه‌اندازی کرد و تاکنون این اردوها برای ۸۱ هزار و ۵۳۲ دانش‌آموز جهت آشنایی با دستاوردهای انقلاب برگزار شده است. 

غلامی با بیان اینکه تشکیل اتاق فکر اردویی و حضور در نمایشگاه یاریگران زندگی از دیگر اقدامات این سازمان بوده است، گفت: در سال گذشته در حوزه معاونت مالی و اداری اقداماتی از قبیل سازماندهی نیروی انسانی در مرکز و استان‌ها، جذب ۵۵۴ مامور در استان‌های سراسر کشور، توزیع منابع بودجه‌ای به استان‌ها براساس فعالیت‌های استان‌ها و انتقال حساب سازمان به بانک مرکزی انجام شده است.

همچنین در این آیین، تعدادی از مدیران استانی سازمان دانش‌آموزی ضمن مرور اقدامات و عملکرد استان‌، برخی پیشنهادات خود را در حوزه‌های اردویی و دیگر بخش‌های فعالیت‌ سازمان دانش‌آموزی بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار